Get Adobe Flash player

Lancia Fulvia

Ugyan az olasz gyár Flavia típusa részt vett néhány versenyen, de a Fulvia volt az első olyan modelljük, amiből valójában raliautót készítettek.

Talán meglepő az a tény, hogy a Lancia - a gyár, melynek a neve az évtizedek során összeforrott a rali világbajnoksággal – igencsak későn kezdte meg tevékenységét a ralizásban. A vetélytársak közül a Ford az Anglia és a Zephyr típusaival már a negyvenes években indult a nemzetközi eseményeken, de az 1936-os Monte-Carlo Rallye győzelem is a nevükhöz fűződik, míg a Peugeot sporttevékenysége tulajdonképpen egyidős az autózással. Persze ez az egész azzal is magyarázható, hogy az olasz gyártónak nem volt még akkor oly’ nagy történelme. A Lancia gyári színekben történő első rajthoz állása csak 1966-ban történt meg egy gruppe 2-es Fulviával, a folyamatos részvétel pedig még később, 1969-ben kezdődött. A Fulviával azonban egy jó rajtot vett a gyár és olyan nagy neveket adott a ralisportnak, mint Harry Kallström, Simo Lampinen vagy Sandro Munari.

Érdekes, hogy a Lancia megjelenésével egy időben kapcsolódott be az autósportok ezen ágába az anyacég, a Fiat is, és rögtön a Lancia fő riválisává lépett elő. Talán ez a kulcsa a Fulvia történetének és annak, hogy az olasz konszern miként vált a ralivilág egyik főszereplőjévé hosszú-hosszú időre.

A Fulvia elölre beépített V4-es motorja az első kerekeket hajtotta. A Zaccone Mina által tervezett erőforrás szűk, mindössze 12 fokos hengerszöge kompakt méreteket eredményezett, ami azt jelentette, hogy a két hengersornak nem volt szüksége külön hengerfejekre, ez egy darabból készült. A V4-es egység DOHC vezérléssel rendelkezett, tehát a szívó- és a kipufogószelepeket külön-külön vezérműtengely mozgatta. Az akkoriban igencsak modernnek számító erőforrást a tervezők 45 fokban balra döntötték, így a hűtőnek és a többi egységnek jobb oldalon jutott elég hely a viszonylag kis méretű motortérben. Az elöl független, hátul merev hidas felfüggesztéssel rendelkező kocsit tárcsafékek lassították mind a négy kerekén!

A Fulviákba 1,2, majd 1,3 literes motorokat szereltek 1966. és 1968. között, utóbbiak 105 lóerő leadására voltak képesek. 1969-től egy teljesen átdolgozott, 1600 köbcentiméteres motort használtak, ezzel a gruppe 2 helyett már a gruppe 4-es géposztályban indult a Coupé Rallye 1.6 HF nevű kisautó. Az új erőforrás még kisebb hengerszöggel (11°20') készült, a fejlesztők nagyobb szelepekkel és nagyobb torokátmérőjű ikerkarburátorokkal látták el. Ezen a típuson az első futómű geometriát negatív dőlés jellemezte, a 13 coll átmérőjű, 6 coll széles könnyűfém kerekek felett már megfigyelhetők a sárvédőszélesítések is. Az erőátvitelről egy rövid áttételezésű 5 sebességes váltó gondoskodott.

A Lancia Fulvia legnagyobb sikereit a rali Európa-bajnokságon aratta, 1969-ben Harry Kallström, 1973-ban Sandro Munari lett a kontinens legjobbja. Ne feledjük, akkoriban ez volt a legrangosabb sorozat, hiszen még nem létezett az egyéni világbajnokság! A ’73-ban életre hívott, akkor még csak a gyártók részére kiírt világbajnokság első esztendejében Kallström egy negyedik helyet tudott elcsípni a svéd versenyen, Munari pedig harmadik lett az 1974-es Safari Rally-n. Utóbbi volt a Fulvia legjobb eredménye a világbajnoki futamokon, de a Lancia 1974-es márkavilágbajnoki címében így is vállalt egy kis szerepet, hiszen az év közepén debütáló Stratos hódító útjára indult...

Műszaki adatok (Coupé Rallye 1.6 HF):

Homologizáció: 1969.07.01. (623), 1970.01.01. (3006)

Elrendezés: elöl hosszában elhelyezett motor

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú sebességváltó

Futómű: elöl független kerékfelfüggesztés háromszög lengőkarokkal, merev hátsó híd laprugókkal

Fékek: elöl-hátul tárcsafék

Kerekek: 13 collos felnik

Hossz / szélesség / magasság: 3935 mm / 1570 mm / 1330 mm

Tengelytáv: 2330 mm

Súly: 825 kg

 

Motor:

11°20' hengerszögű V4-es szívómotor, 8 szelepes DOHC vezérlés, 2 darab Solex 42 ikerkarburátor

Hengerűrtartalom: 1599 ccm

Furat: 82,4 mm

Löket: 75 mm

Kompresszióarány: 11,5:1

Teljesítmény: 165 LE (fordulatszám: 7200 1/min)

Forgatónyomaték: 172 Nm (fordulatszám: 6000 1/min)

 

Andrew