Hazai VFTS-ek
Magyar VFTS-ek és pilótáik a ’80-as évekből
Hazánkban 1984-től kezdtek elterjedni a VFTS-ek, amik egy kivételével itthoni építésűek voltak. Mivel akkoriban nehéz volt hozzájutni a 2105-ös karosszériához, sokan a kereklámpás kasztniját „kockásították” KPM jóváhagyással. A spéci dolgokat sem volt egyszerű beszerezni külföldről, így az autók nagy része házi barkácsolású alkatrészekkel futott, éppen ezért nem is volt túl megbízható. Akik tehették, a BBK futamokon vették meg a tűzhöz közelebb álló külföldi versenyzőktől azokat a dolgokat, amitől az autó igazán VFTS-sé vált.
Bácskai Levente
1986, I. ÁFÉMSZ Rallye, Nagykanizsa (fotó: Szalai Robi)
Budai Béla az egyetlen magyar, aki gyári építésű autó tulajdonosa. Hosszú-hosszú egyeztetések után, kalandos körülmények között hozták be a kocsit az országba 1988-ban. Ezelőtt azonban egy másik VFTS-sel voltak már bajnoki dobogósok Bán Attilával.
Vilmapusztán a Selmeczi-féle autóval (1987)
A vilniusi építésű csodával (fotó: Tódori Tibor)
(fotó: Szalai Robi)
Busi Sándor
Salgó Rallye, 1985 (fotó: Simon Tamás)
Dara Gábor mindössze egy évet hajtotta a VFTS-t, de ez nem akármilyen autó volt, hiszen a Ranga- és Lajtai-féle sokszoros bajnok gépbe ülhetett bele 1991-ben.
Darin János
Nagykanizsa, 1986 (fotó: Szalai Robi)
A Magyar Tél Rally-n, hivatalos nevén a Panda Prím Kupán 1987-ben (fotó: Szalai Robi)
Dudás „Koko” Gyula
1985-ben a Salgón
A ’85-ös Versenyautó Kiállításon - előtérben Polczer Miklós Trabant motoros crossautója
(fotó: Szalai Robi)
A Zalaszabar és Kilimán közötti gyorsasági szakaszon (fotó: Szalai Robi)
Ötletes bemutató az 1986-os Versenyautó Kiállításon a Budapest Sportcsarnokban (fotó: Szalai Robi)

Egy évvel később ugyanott (fotó: Szalai Robi)
Bajóti elágazó (fotó: Szalai Robi)
Faics József
A nagykanizsai versenyző Verasztó Istvánnal az oldalán a vigántpetendi szakasz híres szerpentinjén emlékezetesen nagyot esett, amivel „kinyírták” az autót.
A hajdani ÁFÉMSZ Rallye-n, ’86-ban
Ugyanaz a futam - ez a verseny sem végződött túl szerencsésen számukra
(fotó: Szalai Robi)
A veszprémi sártengerben (fotó: Szalai Robi)
Farkas János
Bakó István navigálásával a korszak vége felé Lajtaival és Hideggel vívtak nagy csatákat. Legjobb eredményüket 1989-ben érték el, ekkor a B csoport második helyén végeztek a Hitekás VFTS-sel.
Borulás az ÉPFU Rallye-n 1990-ben:
Fazekas Tibor
Salgó Rallye, 1991
Felián István
Az 1985-ös Porán Rallye parc ferméjében
Garami Zoltán
1988-ban B csoport harmadikak az éves értékelésben Szávolovics Lajossal
(fotó: Szalai Robi)
(fotó: Szalai Robi)
Gerencsér Tibor
Makra Lászlóval a B csoport második helyén végeztek 1990-ben.
Nagykanizsán (fotó: Szalai Robi)
Magyar Tél Rally, Veszprém környéke (fotó: Szalai Robi)
II. ÉPFU Ralllye Sprint Trezor-Kupa 1990. Tényő-Ravazd (fotó: Szalai Robi)
Götz János
Salgó Rallye, 1991 (fotó: Peták Tibor)
Hajdu Sándor
Budapest Rallye, 1986 (fotó: Peták Tibor)
Havasi Tamás
1987-ben a Havasi Tamás - Havasi György páros a Rajd Warszawski-n Marian
Bublewicz gyári Polonez versenyző mögött a második helyen ért célba
Borulás után a ’88-as Salgón Tábori Józseffel
Bajna-Lábatlan 1988-ban (fotó: Szalai Robi)
Hideg János nevéhez több leg is fűződik a VFTS-sel kapcsolatban. Az elsők között építettek itthon ilyen autót, amivel 1984-ben rögtön sikerült megszerezni a bajnoki címet Bán Attila navigálásával. Ezután is több dobogós helyezést értek el. Amíg csak lehetett, az „öreg Hideg” kitartott a típus mellett.
Versenyautó Kiállítás, 1985 (fotó: Szalai Robi)
Így nézett ki az autó a ’87-es év elején (fotó: Szalai Robi)
Certa Rally, 1987
A pályagumik nem a legendás Stomilok
Kecskeméti Zoltánnal a Mikron Rallye-n 1988-ban (fotó: Szalai Robi)
Horner Péter
I. ÁFÉMSZ Rallye, Nagykanizsa, 1986 (fotó: Tódori Tibor)
Budapest Rallye, 1986
Kaland után, kaland közben Veszprémben (1986)
Kanyik Antal
Tóth Csabával Nagykanizsán
Kelecsényi László az elsők egyike, aki VFTS-be ült.
Kovárik János
Mecsek Rallye, 1987
Kulcs László
1990-ben B csoport harmadikak Németh Istvánnal.
A pogányvári elágazóban az ÁFÉMSZ Rallye-n (fotó: Szalai Robi)
’86, Veszprém (fotó: Szalai Robi)
Ugyancsak a Bakonyban
Két évvel később
A VFTS utolsó nagy bajnoka a Lajtai Zsolt - Kiss Ernő páros. 1989-90-ben nem csupán a B csoportot nyerték meg, de mindkét évben abszolút harmadik helyezettek lettek számtalan nyugati autót megelőzve.
A Mikron Rallye-n a Ranga-féle autóval (fotó: Szalai Robi)
Az autóba egy Csehszlovákiából trükkösen behozott motor került
Veszprém Rallye, 1990 (fotó: Tódori Tibor)
(fotó: Szalai Robi)
Magyar Miklós
Mecsek Rallye, 1987 (fotó: Peták Tibor)
Maruzsi László
(fotó: Szalai Robi)
Nagykanizsán tanul repülni a VFTS
Pap Pál
(fotó: Szalai Robi)
(fotó: Szalai Robi)
Papp József
ÁFÉMSZ Rallye, 1987
Salgó Rallye, 1990 (fotó: Peták Tibor)
Ranga László
Hideg Jánoson kívül csak Ranga László tudott abszolút bajnoki címet nyerni VFTS-sel. A pécsi versenyző 1985-ban váltott a kereklámpásról. A ’87-es esztendőre vált ízig-vérig VFTS-sé a gép, ekkor kapta meg a tolókerekes váltót, az alumínium karosszériaelemeket, így sikerült megszerezni a bajnoki címet. Az írás kezdő képén az ez évi bajnokautó látható a Semperit Rally után, a Budapest Sportcsarnokban rendezett Versenyautó Kiállításon (fotó: Szalai Robi).
Kurcz Árpáddal 1985-ben
Nagykanizsán ’86-ban (fotó: Szalai Robi)
Az idénynyitó Salgó Rallye-n ’87-ben, immár Dudás Mihállyal.
Pavel Sibera (Skoda 130 LR) mögött másodikak lettek a BBK értékelésben!
Villanyoszlop döntés után valahol Nagykanizsa környékén a II. ÁFÉMSZ Rallye-n
Útban a bajnoki cím felé a XX. Lehel Mecsek Rallye-n
Selmeczi György a B12-13 géposztály harmadik helyén végzett 1986-ban Ranga László és Szabó Tamás mögött.
Az 1986-os I. ÁFÉMSZ Rallye-n Dudás Mihállyal (fotó: Tódori Tibor)
Sipos Kálmán
Budai Béla gyári autójával a ’91-es Salgón (fotó: Peták Tibor)
Szabados Ottó
Salgó Rallye, 1990 (fotó: Peták Tibor)
Szabó Tamás
Gergely Ferenccel 1986-ban abszolút harmadikak az éves értékelésben.
(fotó: Szalai Robi)
A Panda Prím Kupán (fotó: Szalai Robi)
Dekorváltás után 1987-ben
Tamási László
Topor Kálmán
(fotó: Szalai Robi)
A ’86-os Versenyautó Kiállításon Horner Péter navigátorral (fotó: Szalai Robi)
Ujj József
Veszprémben 1986-ban (fotó: Szalai Robi)
Veszprémi Barna
Viszló Csaba
Egy, a Bácskaiéhoz nagyon hasonlító autó (fotó: Szalai Robi)
Szotyiirtás Veszprémben (fotó: Szalai Robi)
Vizin László
Gönczi Lászlóval 1988-ban abszolút másodikak, B csoportos bajnokok.
(fotó: Szalai Robi)
Wirtmann Ferenc
A Wirtmann - Schneer páros 1985-ben a B12-13 géposztály harmadik helyezettje Ranga és Hideg mögött.
(fotó: Szalai Robi)
Zsila György
A fentieken kívül Akács L., Bilik József, Karsai András és Tisza Andor hajtott még VFTS-t hazánkban. Ha valakit kihagytunk volna, elnézést kérünk Tőle!
Képek innen-onnan:
Várakozás… (fotó: „rozi64”)
… majd verseny a Hungaroringen 1986-ban
Sátoraljaújhelyi parc fermé 1987-ben
Dudásék, Toporék és Hidegék a Rallye Citta d'Bassano-n
Bandázás a rajt előtt
(fotó: Szalai Robi)
(fotó: Szalai Robi)
(fotó: Szalai Robi)
(fotó: Szalai Robi)
A VFTS kivételezett volt itthon, nemcsak a nézők és a versenyzők körében. A B csoportos korlátozások ellenére a szövetség engedélyével egészen 1990-ig külön kategóriában értékelték a hazai bajnokságban ezt a típust, ami további egy évet futhatott még.
Ezután a Lada legnépszerűbb versenyautóját 1997-től láthatjuk újra versenyben a H csoport résztvevőjeként.
Köszönet Szalai Robinak a fotókért, valamint Somodi Balázsnak, hogy az anyag összeállításához rendelkezésünkre bocsátotta nagyszerű adatállományát és képgyűjteményét!
Andrew