Get Adobe Flash player

A nagysebességű versenyek WRC-i

 

A 2014-es rali szezon nagysebességű versenyei, a lengyel és a finn világbajnoki futam, köztük pedig az Európa-bajnokság észt állomása teszi aktuálissá azt a kérdést, hogy miként tervezik meg a raliautókat, hogy azok sikerrel birkózzanak meg ezekkel az extrém körülményekkel.

Francois-Xavier Demaison, a Volkswagen Motorsport technikai projektmenedzsere mesél arról, hogyan készíti fel a német csapat a Polo R WRC-ket a nagysebességű szakaszokra. „Rögtön az első pillanattól, amikor megtervezzük az autót és teszteljük azt, figyelembe vesszük a tradicionális nagysebességű szakaszokat, mint amilyenek a rali világbajnokság svéd és finn fordulóin találhatóak. A tervezési csomag, amit homologizálnunk kell, figyelembe veszi ezeket a feltételeket, aztán minden, amit tenni tudunk, hogy megfelelően állítjuk be a kocsit. Tény, hogy csak egy szett váltóáttételezést homologizáltunk le, úgyhogy nincs opciónk egy alternatív hosszabb áttételezésre. Lehetne kettő ebből, ha akarnánk, de nem akarjuk. Ilyenek a szabályok.”

FX így folytatta: „A nagy sebességet tekintve nem igazán engedélyezett a különleges felkészítés az ilyen fajta versenyekre. Nem takarhatod le például az első paneleket, mivel az FIA nem engedi, hogy így tegyél. Nem végezhetünk semmilyen különleges felkészítést mondjuk erre a fajta versenyre. Nem kezdhetünk semmi különlegeset a fényezéssel, hogy simábbá tegyük, de ez talán egy dolog a jövőre nézve, ha szükségünk lenne rá. A lökhárító formája kötött a homologizáció miatt. Kicserélhetnénk az első splittert, de a standard magasságút használjuk. Ami a hátsó szárny beállítását illeti, az egy adott pozícióban homologizált. Nem tehetünk tárcsákat a kerekek oldalaira, hogy kevésbé legyenek ellenállóak a levegővel szemben. Az autó futásával kapcsolatban egyetlen különbség van ezeken a gyors futamokon, ez az üzemanyag fogyasztás. Ez a technikásabb versenyekhez képest általában 5-10 százalékkal kevesebb a hosszabb padlógázas periódusok miatt, melyeken az ALS, ami üzemanyagot használ ahhoz, hogy a turbó sebességét fenntartsa a turbólyuk megelőzése érdekében, kevesebbet van munkában.”

 

Andrew