Get Adobe Flash player

Hírek: Pirelli

 

Egy változóval kevesebb


A rali világbajnokság félévnél tart a Pirellivel az ellenőrzött gumiabroncsokra kötött nagyratörő, ugyanakkor vitatott szerződésben. Martin Holmes beszélt a projektről Mario Isolával, a Pirelli emberével.

„A dolgok jobban mentek eddig, mint amire számítottunk” – állítja Mario Isola, a Pirelli raligumis részlegének vezetője. „Aggódtunk azon, hogy milyen problémák merülhetnek fel. A termék elég jónak tűnik, a csapatok azt mondják, elégedettek a kiszolgálással, én pedig úgy gondolom, ennél a pontnál ez annyira jó, mint amennyit várhattunk.”

A szezon a lehető legnehezebb módon kezdődött. 2008 három első versenye (Monte-Carlo, Svédország és Mexikó) különféle kivitelű gumikat igényel, ráadásul még a kerékméretek is mások.

És ez még csak az indulás volt. Jóllehet normális esetben minden futamra egyfajta gumitípus kell, a speciális és változó körülmények között zajló Monte-Carlo Rallye-n három fajtára van szükség. A Pirellit ráadásul kötelezték arra, hogy ne csak a verseny központjába, Valence-be szállítsa termékeit, de a futam alatt a remote szervizparkokba is elvigye azokat. Mindent egybevetve az új ellenőrzött gumi beszállítónak 4500 abroncsot kellett kiszállítania, mozgatnia és felszerelnie az első verseny folyamán.

A következő állomás Svédország volt, egy sajátos futam, mivel annak ellenére, hogy ez egy téli rali, nem volt sok hó és jég. A saras és hideg Svédország után jött a tradicionálisan kemény mexikói forduló. Ez gyújtópontja lehetett volna a tűznek, de a nehéz kezdés után nem ment rosszul a dolog a Pirelli számára.

„Nem akarom azt mondani, hogy semmi rossz nem történt, de az FIA-val folyamatos megbeszéléseink vannak, hogy megpróbáljuk a dolgokat könnyebben kezelhetővé tenni. Kis változtatásokat lehet tenni, hogy könnyebbé tegyük mindenki életét. Azt gondolom például, hogy a vonalkódos kiosztási rendszer túl bonyolult. Egyszerűsíthetnénk azt.

Aztán az argentin körülmények, ahol az a döntés született, hogy a párosok a kemény gumikat kapják, nem voltak ideálisak ezeknek az abroncsoknak. Sok eső esett napokon keresztül, az út felszíne pedig lágyabb volt, mint amire számítani lehetett. Úgy gondolom, folytathatnánk a megbeszéléseket a csapatokkal, hogy közös megoldásokat találjunk ezekre a dolgokra. Szerencsére nem voltak baleseteink, vagy különösebb problémák azzal, hogy a csapatoknak keményebb gumival kellett menniük, mint ami ideális lett volna Argentínában. Ugyanaz volt mindenkinek.”

Nehéz volt eldönteni a szezon előtt, hogy milyen összetételű gumikat kell majd szállítani?

„Nem volt könnyű dönteni, mivel ezt 2008-ra vonatkozóan kellett tenni, és még csak a 2007-es szezon közepén tartottunk. Teljesen új volt a termék mindenkinek, nekünk is.

2009-re tisztább elképzeléseink vannak arról, hogy hogyan fognak menni a dolgok. Jobbak lesznek a választásaink talán. Természetesen lágy gumit javasolnék például Argentínára 2009-ben. A döntések egyszerűbbek lesznek, ha már lesz a hátunk mögött egy év tapasztalat! Jelenleg nincs szándékunk változtatni a terveinken a szezon további részére.”

A gumiválasztás szempontjából a jordániai verseny volt a legnehezebb?

„Természetesen. Azok az információk, amikre a kemény összetételű gumi használatával kapcsolatos döntésünket alapoztuk, különböztek valamelyest a valóságtól. Azt mondták, olyan murvára számítsunk, ami nem különösebben kemény, talán olyan, mint amilyen Finnországban van. A tény viszont az, hogy ez a murva nagyon kemény, a felület abrazív volt nagyon, és volt néhány nagyon hosszú szakaszunk.

Azt állították, annak a szakasznak a felülete nem annyira agresszív a gumik számára, de az volt! Szerencsére legkonzervatívabb választásként a kemény gumik mellett döntöttünk, és a végén kiderült, igazunk volt.

A verseny nagyon meleg is volt, melegebb, mint amire számítottunk. Hőség, kemény felületű út, újdonság mindenkinek és természetesen az is jelen volt, hogy ugyanazzal a gumival látjuk el a különböző csapatokat, beállításokat és a különböző vezetési stílusokat.”

2009-ben az Oroszországra vonatkozó gumiösszetétellel kapcsolatos döntés lesz a legnagyobb aggodalom?

„Mindegyik új verseny egy kérdőjel. Az FIA-val és a gyártókkal együtt elmegyünk és megnézzük az új szakaszokat.”

Mi a helyzet a szériaautók és a junior bajnokság gumiellátásával kapcsolatban?

„Nem volt különösebb probléma. A junioroknak a közönséges ügyfélgumikat szállítjuk, ami olyan abroncsokat jelent, melyek nem speciálisan a defekttűrésre vannak tervezve, de ez olyan dolog, ami mindig is így volt.

A szériaautók szempontjából jobb a helyzet, mivel azokhoz ugyanazokat a gumikat használjuk, mint a WRC-khez, ezek sokkal ellenállóbbak a defektekkel szemben. A PCWRC-ben nincsenek is aszfaltversenyek ebben az évben, úgyhogy nem kell amiatt aggódnunk, hogy a csapatok 17 vagy 18 collos gumival mennének.”

Ebben az évben a Pirelli beszállítói tevékenységének nagy sikere, hogy az abroncsok a betiltott hab ellenére is megmutatták defekttűrő képességüket.

„Sokat dolgoztunk ezen. A csapatok részéről a szezon előtt a legnagyobb aggodalom a hab betiltásával volt kapcsolatos. Nagy változás volt ez nekik. Egy nagyon merev konstrukción dolgoztunk, és úgy tűnik, az eredmény nagyon jó. Mielőtt megérkeztünk volna a mostani nagyon sziklás versenyekre, átlagosan három-négy defektünk volt versenyenként úgy, hogy körülbelül 50-55 autót fedtünk le versenyenként, és általában akkor történtek ilyenek, amikor a felni sérült. Mindez azt jelenti, hogy a defektek nem befolyásolták a versenyek eredményeit.”

A versenyzőknek a merevebb konstrukció miatt kellett változtatni vezetési stílusukon?

„A versenyzők nyilvánvalóan próbálnak olyan gyorsan menni, ahogyan csak tudnak, emiatt nem akarnak változtatni a vezetési stílusukon, és gyanítom, hogy mivel tudják, mennyire hatékony a gumi a defektekkel szemben, ugyanúgy vezetnek, mint korábban.

Az abroncsok merevsége ugyanakkor egy új kihívást teremt a mérnökök számára. Úgy gondolom, amiatt, hogy merevebbek a gumik, mások az autók beállításai, mint amilyenek voltak a korábbiakban.”

Mi a további fejlesztési program?

„A 2008-as gumik fejlesztése 2007 októberében, az FIA csapatokkal folytatott hivatalos tesztjeivel fejeződött be, és amíg nem kapunk hivatalos kérvényt az FIA-tól, hogy 2009-re módosítsunk, addig úgy folytatjuk, mint most.”

Miért lízingelik a csaptok a gumikat, miért nem veszik meg azokat?

„Ez az abroncsok számlázását teszi könnyebbé. Ez azt jelenti, a csapatok csak azért a gumiért fizetnek, amit valójában felhasználtak. Elsősorban a privátokra gondolva tettük ezt, mint a gyári csapatokra, de ez érvényes mindenkire.

Ha egy csapat elmegy egy versenyre, az eseményen felállított elosztó központunkban felveszi a gumikat, majd visszaviszi mindet, a használtakat és a nem használtakat is, mi pedig minden abroncsot hazaviszünk ezt követően.

Ha azt választják, hogy előre megveszik a gumikat például a tesztekre, az összeset kifizetik, amit megvettek, és az olaszországi raktárunkban veszik át.”

A WRC gumik a világbajnokság exkluzív abroncsai?

„Jelen pillanatban igen, ha egy nem világbajnoki versenyre, például Portugáliába megyünk, normál ügyfélgumikat szállítunk.

Nem tudom, hogy lesz-e lehetőségünk a WRC abroncsokat bárki számára értékesíteni a jövőben, de ne felejtsük el azt, hogy a rali világbajnokságon használt gumik kevésbé teljesítmény alapúak, mint a normálisan az ügyfelek számára elérhető abroncsok. A rali világbajnokságon más tulajdonságokra van szükségünk, melyek máshol nem érvényesek – megbízhatóság, defekttűrés és így tovább.

A relatív teljesítmény nem fontos a WRC gumik esetében, mivel ugyanazt a terméket használja mindenki. Ha rivális gumigyártók is jelen vannak, akkor van szükség a teljesítményre.”

 

Forrás: www.gpweek.com, 2008. június 23.

 

Andrew

 

2008. június 23.