Get Adobe Flash player

Hírek: Pirelli - A rali világbajnokság gumijainak változó világa

 

A rali világbajnokság gumijainak változó világa

 

A Pirelli sosem került távol a rali világbajnokságtól.

Ők az egyike az FIA által a rali világbajnokságon jóváhagyással rendelkező négy jelenlegi gumibeszállítónak, újabb elkötelezettségüket jól példázza, hogy a Finn Rally előtt nem sokkal új murvás típuscsaládjukról tettek bejelentést. Miután kényszerűségből elhagyták a sorozatot és a Forma-1-ben vállaltak szerepet, mikor az FIA behozta az egyedüli beszállító rendszerét, idén visszaértek, és ismét részt vállalnak az örökké változó tevékenységben. Manapság kevesebb gumit kaphatnak versenyenként a rajthoz állók, ami azt jelenti, hogy minden egyes defektnek nagy ára van. Most már kevesebb a választható keverékek száma is, és szigorúan limitáltak a rendelkezésre álló mintázatok is. Sokkal szigorúbbak a versenyzők rendelkezésére álló termékcsaládokra vonatkozó szabályok, mint mikor az olaszok utoljára vettek részt a rali világbajnokságon.

„A raliabroncstól elvárt fő karakterisztika manapság a megbízhatóság, még ha azzal bizonyos mértékben a teljesítményt fel is kell áldozni. Egyensúlyozni kell ezek között az elvárások között” – magyarázza a Pirelli ralisport vezetője, Matteo Braga. „És mivel két rendelkezésre álló keverék van mindkét gumitípusból, ezeknek jól kell teljesíteniük a feltételek széles skáláján. Amikor kizárólagos beszállítója volt a rali világbajnokságnak, sokkal egyszerűbb volt minden, mivel a megbízhatóság és a vezethetőség voltak a fő célok. Minden csapat minden szituációban ugyanabban a pozícióban volt, a beszállító pedig meg tudta vitatni a szövetséggel, hogyan adoptálják a szabályokat, hogy jobban meg tudjanak birkózni az elvárásokkal.”

Nincsen most kizárólagos beszállítói rendelkezés, négy beszállító van, ami bonyolítja a helyzetet. Ez behozza az egyenletbe a teljes kereskedelmi faktort. Most már vannak olcsó repülőjáratok, hogy eljuthassunk a versenyekre, és a DMACK személyében van egy olcsó gumibeszállító, mely az FIA által jóváhagyott négy beszállító egyike. Mi volt a hatása a sportra a DMACK érkezésének? Braga a következőképpen reflektál erre: „Ez egy újabb faktort hozott be. A versenyzők számára jó, mivel különféle termékekből válogathatnak. Választhatnak drágább és kevésbé drága termékek között. A választási lehetőség megadja a versenyzők számára az esélyt, hogy a költségvetést figyelembe véve tervezzék aktivitásaikat, pénzt spóroljanak, amivel lehet, hogy részt tudnak venni több versenyen is. Ez ugyanakkor arra kötelezi a drágább gumik gyártóit, hogy csökkentsék áraikat. A versengés most már a kereskedelmi területen is folyik csakúgy, mint a teljesítmény terén.”

A rali világbajnokságon a World Rally Car-okra szánt gumik piaca véges. A 2008-ban bevezetett kizárólagos beszállítói rendszer egyik előnye az volt, hogy a kiválasztott gyártó számára lehetővé tette az egy típusból történő nagyobb mennyiség legyártását. Amikor viszont több beszállító is hozhatja az abroncsokat, azt jelenti, hogy senki sem fog akkora mennyiségben gumit gyártani, mint amit korábban, a monopol helyzetben állított elő. Ezzel az egységköltség magasabbá válik.

Braga erről az aspektusról és arról, hogy a Pirelli hogyan birkózik meg a kisebb mennyiséggel és az alacsonyabb árakkal, a következőket mondja: „Ez igaz. Amit a Pirelli idén csinál, hogy kereskedelmi termékeket biztosít a versenyeken. Azok a termékek, amiket most a rali világbajnokságra szállítunk, olyan termékek, melyek megtalálhatóak a nyilvános értékesítési katalógusunkban és amiket mindenhol Európában vagy mindenhol máshol, ahol ralik vannak, használni lehet. Így téve a gyártási volumen növekszik. A realitás az, hogy amennyiben csak a rali világbajnokságot nézzük, a mennyiség nem fedi le a kiadásokat. Ez biztos.”

A jelenleg hatályos szabályok értelmében a kemény és a lágy összetételű gumiváltozatok ugyanazzal a konstrukcióval és mintázattal rendelkeznek, ami miatt manapság vizuálisan megkülönböztethetetlenek. Az egyik kivitel 15 collal a murvás versenyekre, a másik 18 collal az aszfaltfutamokra megfelelő. A „kemény” és a „lágy” változatok között az összetétel a különbség csupán. Amikor a Pirelli úgy döntött, hogy változtat a murvagumijának kivitelén, döntenie kellett, melyik mintázattal akar dolgozni. Az idény elején használt XR dizájn forgásirány nélküli mintázattal rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a gumi a kocsi bal oldalán ugyanúgy használható volt, mint a jobb oldalán. Ez jó volt a versenyzők számára, mert nem kellett a pótkeréken gondolkodniuk, hogy balost vagy jobbost vigyenek magukkal. Ráadásul probléma nélkül tudták körbecserélni a kerekeket. Az alternatív K gumidizájn a forgásirányos mintázattal ugyanakkor jobban alkalmazható a feltételek széles körében, így ezek alapján hozták meg a döntést, milyen típusú gumit fejlesszenek.

A Pirelli a gumijainak új változatával utazott el Finnországba, ahol három versenyző használta azokat különböző típusú autókon, Nikara World Rally Car-on, Bertelli R5-ös kocsin, a Pizzuti-Rendina kettős pedig N csoportos autón, hogy a lehető legszélesebb körű tapasztalatot gyűjtsék. „Azért csináltuk, hogy ellenőrizzük az említett alkalmazhatósági faktort. Ugyanannak a típusú guminak nem csak a különböző feltételekhez kell alkalmazkodnia, de különféle autótípusokhoz és különféle vezetési stílusokhoz is, a profitól az amatőrig.” Ez egy nagyszerű terv volt, de sajnos különböző okok miatt egyik kocsi sem tudott eljutni a verseny céljáig…

Erre az évre a Pirelli fokozott rali világbajnoki jelenlétének célja, hogy eredményeket érjenek el és a lehető legtöbb információt gyűjtsék, emlékezve arra, hogy hivatalosan két évig távol voltak a rali világbajnokságtól. A Pirelli idén eddig az egyetlen olyan gumibeszállító a Michelinen kívül, aki szakaszt tudott nyerni a bajnokságban, mégpedig Henning Solberggel a Svéd Rally-n. Az M-Sport három különböző gumigyár termékeivel szereli a World Rally Car-jait. Braga erről így beszél: „Úgy gondolom, sokat tanulnak ebből. Az M-Sport nagyon okos volt az év során, mivel többé-kevésbé mindenfajta gumit teszteltek, úgyhogy jó a hátterük és az információjuk mindegyik termékről. Minden információ, amit a szezon során kapunk, hasznos, a következő évben minden attól függ, hogy mennyi versenyző fog Pirellit használni és hogy ezek között lesz-e élcsapat.”

 

Andrew

 

2014. augusztus 21.