Get Adobe Flash player

A 2015-ös Polo WRC - A továbbfejlesztett Polo WRC és a kormányváltó

 

A továbbfejlesztett Polo WRC és a kormányváltó

A WRC-k egyévnyi fejlesztési szünetét követően a csapatok már az 1,6 literes direkt befecskendezéses World Rally Car-juk második generációját fejlesztik. 2011-es szezontól képviselik a rali világbajnokság csúcskategóriáját ezek a fajta WRC-k, melyek második generációja 2015-ben és 2016-ban fog versengeni. 2017-től egy új formula lép életbe, de ennek műszaki tartalma egyelőre nem ismert még.

A jövő évre a legfontosabb változás a kormányváltók újbóli alkalmazási lehetősége, emellett azonban több fejlesztést is végrehajthatnak a csapatok, valamint tisztázásra is került néhány előírás.

A 2015-2016-os időszakot várták már a fejlesztők, mivel tiszta lappal kezdhetnek neki autójuk megépítésének és a jokerlehetőségekből is új csokor áll rendelkezésre arra az esetre, hogyha az alapkivitelen valamilyen változtatásra lenne szükség. 2015-ben és az azt követő esztendőben is három jokerrel gazdálkodhatnak majd az alakulatok.

Francois-Xavier Demaison technikai projektmenedzser nem számol különösen nagy fejlesztésekkel a Volkswagennél. „Nehéz változtatni egy győztes autón, úgyhogy néhány dolog van, amit módosítani akarunk, de semmi jelentősebb. A nagy változás a kormányváltó lesz és az a módosítás, amire jogosultak voltunk ebben az évben, de nem tettük meg.

Egy másik szabályváltozás, hogy a motor könnyebb lehet köszönhetően a különböző motoralkatrészek minimális súlyára vonatkozó módosításoknak és a további engedményeknek, melyek bizonyos részek eltávolíthatóságára vonatkoznak. Az biztos, hogy a VW folyamatos célja az, hogy a megbízhatóság javítására koncentráljon. Még hat hónapot kell várni, hogy megnézhesse mindenki az új autót Monte-Carlóban, hogy láthassa, hogyan is néz ki az! A 2015-ös alapverzió már tesztelés alatt van. A dizájn csaknem kész. A motor ugyanazt a blokkot használja, de könnyebb.”

A kormányváltóval kapcsolatban felmerül a kérdés, miért is fontos ez. A Volkswagen műszaki emberei azt állítják, ez egy másik aspektusa a megbízhatóság növelésének. „A kormányváltó mindig automatizált, úgyhogy nincs rá hatása a pilótának. Amennyiben a pilóta koncentrál és nem fáradt, nagyon kicsi a kormányváltó előnye. De amikor a verseny folyamán a pilóta elkezd fáradni és túl lassan vált sebességet, megvan az esélye a sérülésnek. A kormányváltóval a váltások mindig tökéletesek, azok az erők, amiket a sebességváltóra gyakorolunk, mindig ugyanakkorák lesznek. Alapvetően a vezetői hibákat vesszük ki. A lényege ugyanakkor a kormányváltónak az, hogy hogyan működtetjük, ez lehet pneumatikus, hidraulikus vagy mechanikus. De hogy mi melyik rendszert fogjuk használni, az a mi titkunk!”

Jerome Toquet, az FIA ralisport delegáltja megerősítette, hogy az új homologizációs előírások főként frissítések, de nagyon hasonlóak, inkább egy esély a gyártóknak, hogy új homologizációt csináljanak. „Nincsen nagy változás. Lehet, hogy lehetséges lesz egy 2011-2014-es specifikációjú autót 2015-2016-ossá konvertálni, lehet, hogy nem lehetséges ez. Ez attól függ, hogy mennyi alkatrészt homologizálnak. Folytathatják a 2014-es autóval, mint ahogyan az ma is kinéz, akkor új homologizációt csinálnak 2015-re és futtathatnak ’14-es vagy ’15-ös autót is.”

 

Andrew

 

2014. augusztus 24.