Get Adobe Flash player

A Peugeot 205 T16 első győzelme

1984. augusztus 26-án, egy vasárnapi napon történt, hogy Ari Vatanen egy izgalmas verseny után megszerezte a Peugeot 205 T16 első győzelmét.

Az ígéretes korzikai bemutatkozás után – ahol Vatanen vezetett, de kiesett egy baleset miatt, Jean-Pierre Nicolas viszont a negyedik helyen ért célba – a 205 T16 számára nem alakult jól a következő viadal, az Akropolisz Rally-n Vatanen motor-, Nicolas pedig fékprobléma miatt nem látta meg a célt.

A francia márka kihagyta az új-zélandi és az argentin futamot, a nyár végén Finnországban tűnt fel újra az 1981-es 1000 Tó Rally győztesével és egyben annak az évnek a világbajnokával. „Ez egy tanulóév” – állapította meg a Peugeot Talbot Sport akkori feje, Jean Todt. „Mindenekelőtt az autó fejlesztése miatt vagyunk itt. Ez egy olyan verseny, ahol egy helyi pilóta visszajelzéseire van szükség, ezért választottuk Arit.”

A Peugeot három gyári Audival (Mikkola, Blomqvist, Mouton), két gyári Lancia 037 Rally-val (Alén, Toivonen), két Toyota Celica Twincam Turbóval (Waldegard, Kankkunen), a Nissan Europe által nevezett három Nissan 240 RS-sel (Airikkala, Pitkanen, Kaby), valamint két privát audis toppilótával, Eklunddal és Lampival találta magát szembe, úgyhogy elég karcsúnak tűntek az esélyei. A franciák azonban alaposan készültek a megmérettetésre, technikai igazgatójuk, Jean-Claude Vaucard vezetésével átfogó futómű tesztet bonyolítottak le júliusban.

Blomqvist egy és Alén négy szakaszgyőzelmét követően Vatanen nyerte a hetedik gyorsaságit. Alén zárta az élen az első napot, de a peugeot-s formába lendült a másodikon, a tízből nyolc szakaszt nyert meg, a tizenharmadik pedig már az élen is volt. És ott is maradt a végéig.

Vatanen és Harryman a céldobogón a pilóta győzelmi italával, a tejjel

 

Vatanen és navigátora, Terry Harryman a programba iktatott ötvenegy gyorsaságiból harmincegyet nyert meg, és megszerezte a 205 T16 legelső világbajnoki futamgyőzelmét. Az 1978-as Szafari Rally után – ahol az 504 V6 Coupéval a Nicolas-Lefebvre kettős ünnepelhetett elsőként a pódiumon – ez volt a francia gyár első sikere és a T16 által két, és fél év alatt gyűjtött tizenhat győzelem közül szintén az első. Két hónappal később Vatanen nyert a Lancia felségterületének számító San Remóban, majd győzött a novemberi RAC Rally-n is, mielőtt az 1985-ös szezont diadallal indította volna Monte-Carlóban.

A Peugeot 205 T16 két gyártói és két egyéni világbajnoki címet szerzett, Vatanen azonban nem tudott vele feljutni a csúcsra, köszönhetően a ’85-ös argentin balesetének is.

 

Andrew