Get Adobe Flash player

Interjú Vaclav Pechhel

 

Vaclac Pech hatszoros cseh ralibajnok, háromszoros cseh ralisprint bajnok, kétszeres szlovák ralibajnok és 2003-ban harmadik helyen végzett a rali Európa-bajnokságon.

Karrierjét rallycross-szal kezdte, első igazi raliversenyét 1997-ben teljesítette, az Agropa Rally-n kategóriája ötödik helyén ért célba. Első abszolút győzelmét 2002-ben szerezte, mikor megnyerte a cseh bajnoki futamként megrendezett Krumlov Rallye-t. Az év későbbi szakaszában elkönyvelhette első ralisprint győzelmét is. Azóta mindig ott van a cseh bajnokság esélyesei között.

Pech ralis pályafutása egy Subaru Impreza WRX volánja mögött indult, ezt az autót három év után cserélte le egy Toyota Corolla WRC-re. 2002-ben gyári támogatást kapott a Fordtól, ekkortól Focus WRC-kkel versenyzett. 2006-ban váltott egy Mitsubishi Lancer Evo IX-esre, ennek R4-es változatát 2011-től hajtotta. Egy megbízhatósági problémákkal teli szezont követően ült át jelenlegi autójába, a MINI John Cooper Works S2000-esbe.

- Mi a véleményed a MINI-ről, miért választottad ezt az autót és mik az előnyei – illetve hátrányai – ezzel versenyezni?

- Hatévnyi mitsubishis szereplést követően mindannyiunknak szüksége volt a változásra azért, hogy a cseh bajnokság elejében maradhassunk. Mr. Jiroveccel, az Invelt cég, a BMW-k és MINI-ek legnagyobb cseh kereskedésének tulajdonosával egyesítettük erőinket, aki megvette az autót számunkra. Sajnos a rali MINI-t fejlesztő Prodrive nem végzett túl jó munkát, az első évünkben nagyon sok műszaki problémánk volt. A legnagyobb küszködés a differenciálművel és annak várható élettartamával volt. Szerencsére végül munkára tudtuk bírni a MINI-t és meggyőztük a Prodrive-ot, hogy homologizáljanak egy másik sebességváltót, amitől versenyképesek tudtunk lenni.

- Általánosságban nézve a Skoda nélkül ilyen népszerű lenne a ralisport Csehországban? A Barum is nagy hangsúlyt fektet általánosságban a cseh sportra. Megfelelően odafigyelnek Csehországban a raliversenyzők és a nézők biztonságával kapcsolatos problémákra?

- A gyári Skoda csapat magasra helyezte a lécet Csehországban, egyúttal médiaérdeklődést generál a sportágnak, mint ahogyan a legnagyobb cseh autósport esemény, a Barum Rally is. Véleményem szerint mind a Skoda, mind a Barum fontossága nagyon nagyfokú, úgy gondolom, nélkülük a ralisport nem lenne olyan népszerű, mint amilyen. Szintén a személyes véleményem, hogy – figyelembe véve a sok nemzetközi versenyen szerzett tapasztalatomat – a Cseh Köztársaságban a biztonsági standardok magasabbak, mint Európában máshol.

- Cseh nemzeti ralibajnokként miért nem versenyeztél sosem rali világbajnoki futamon?

- Az adrenalin és az eredmények miatt versenyzek. Ahhoz, hogy a rali világbajnokságon jó eredményt érjünk el, biztosítanunk kell, hogy egy specifikus futamon többször vegyünk részt, hogy tapasztalatokat gyűjtsünk, legyen rálátásunk a különböző feltételekre és tanuljuk a szakaszokat. Sajnos nem tudtunk biztosítani erre támogatottságot, így fölösleges projekt lett volna eddig.

- A ralizás nem egy teljes munkaidejű foglalkozás számodra. Mi a mindennapi munkád?

- Egy családi vállalkozást futtatunk, az édesapámmal dolgozom, fémfelületeket vonunk be korrózióálló bevonatokkal. Mindenfajta fém bevonásával és festésével foglalkozunk, nagyjából húsz dolgozónk van. A munkám az, hogy felügyeljem a cég napi működését. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem koszolom néha össze a kezeimet…

- Melyik a kedvenc autód, a MINI, a Mitsubishi, a Focus WRC, a Corolla vagy az Impreza?

- Amikor kiválasztom a raliautómat, három aspektust veszek figyelembe. A jelenlegi raliautó piac helyzetét, hogy a szponzorok hogyan reagálnak vagy egészítik ki az új autót és milyen az egyes autók versenyképessége. Jelen állás szerint a MINI kell, hogy a kedvenc autóm legyen. Ez egy új műszaki koncepció a ralisportban, könnyű az autó, kiegyensúlyozott és bár az ereje még mindig kevesebb kicsit, mint a vetélytársaié, gyorsabb, mint bármelyik másik az előző autóim közül.

- Kit tartasz a legjobb, legfontosabb cseh raliversenyzőnek manapság, Prokopot, Kopecky-t, Krestát?

- A mindenkori riválisom Roman Kresta. Úgy gondolom, a szakaszokon mutatott küzdelmünknek és csatáinknak köszönhetően sikerült a ralisport közösségi elfogadottságát javítani Csehországban, ami egy nagy dolog, ez jó a sportágnak. Ahogyan azt mondják is, az elmúlt néhány év során nagyon jó barátokká is váltunk.

- Végezetül: mi a története a hostess lányoknak és a testfestésnek? Engedik, hogy te is fessél?

- Van egy szlovák barátunk. Minden évben hoz hostesseket a Barum Rally-ra, akik megengedik, hogy a csapatunk színeinek megfelelően fessék ki őket, majd felkísérnek bennünket a rajtdobogóra. Többször is ott voltam a festésnél, néha még a dizájnhoz is volt néhány szavam.

 

Andrew