Get Adobe Flash player

Technikai szabálymódosítások - Nem lesznek egyhamar hibridek

 

Nem lesznek egyhamar hibridek

 

Az elkövetkezendő legalább öt évben nem kerül bevezetésre a hibrid technológia a rali világbajnokságon a Nemzetközi Automobil Szövetség állítása szerint.

A hibrid technológia bevezetése nem teljesen új gondolat, szóba jött már évekkel ezelőtt is,

amikor a World Rally Car-ok legújabb, 2017-től bevezetett technikai szabályrendszerét tárgyalták.

Végül nem lett ez része a sorozatnak, a Citroen ugyanakkor az akkor futó C4 WRC-ből 2008-ban

készített egy ilyen változatot, a HYmotion4-et

 

Az autósportok irányító testülete vizsgálatokat kezdett azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehetne a hibrid rendszereket vagy a teljesen elektromos autókat bevonni a ralisportba. Az FIA rali igazgatója, Jarmo Mahonen ugyanakkor elmondta az Autosport magazinnak, hogy ígéretet tettek a gyártók felé arról, hogy a következő öt évben stabilak maradnak a technikai szabályok.

„Voltak belső megbeszéléseink erről” – magyarázta Mahonen. „El kell kezdenünk most a tárgyalásokat az erőátvitelről: elektromos legyen? Milyen legyen? Arra van szükség, hogy a gyártók megfelelő embereivel beszéljünk. A nagy vállalatoknak megvannak a stratégiáik, nekünk pedig azt szükséges látnunk, hogy hogyan tudunk ezekbe illeszkedni. Most azonban stabilitásra van szükségünk. Nem lesznek elektromos autók öt éven belül.”

A STARD cég rallycross autója nem a semmiből jött, Stohlék már 2014-ben bemutatták az első,

ralisportra szánt változatot, melyhez egy speciális, töltőfunkcióval rendelkező trélert is megálmodtak

 

Az elmúlt évtizedben előbb a hosszútávú világbajnokság LMP1-es kategóriája, majd a Forma-1 tette a szabályzatának alapelemévé a hibrid technológiát, de a pályaversenyzésen túl is vannak törekvések, a Franciaországban futó jégversenyen, az Andros Trophy-n már a 2010/2011-es sorozattól fogva létezik egy elektromos kategória, az Egyesült Államok globális rallycross bajnokságának pedig az a szándéka, hogy 2018-tól egy külön osztályt hozzon létre az elektromos járműveknek. A korábban a rali világbajnokságon szereplő Manfred Stohl STARD nevű cége volt az első, mely kifejlesztett egy elektromos rallycross autót, annak alapját egy Peugeot 207 S2000 adta.

Mahonen elmondta, a rallycross hamarabb el tud menni az elektromos irányba, mint a rali világbajnokság, hiszen annak versenyei rövidek. „Sokkal egyszerűbb ez számukra” – mondta az igazgató. „A ralisport a legnehezebb szakág, hogy elektromossá vagy hibriddé váljon. Az egyik opció az lehetne, hogy a villamos áramot a szakaszok közötti közúti etapokon használnánk, aztán pedig a motort a szakaszokon. Arra van szükség, hogy beszéljünk erről, de minden elérhető, ha mindannyian leülünk az asztalhoz.”

 

A világbajnokság megújítását tervezik

Az FIA tanulmányozni készül a gyorsasági motoros világbajnokság MotoGP kategóriájának működését is annak érdekében, hogy átfogó változtatásokat eszközöljön a rali világbajnokság rendszerében.

A rali világbajnokság érintettjeit aggályok töltik el ugyanis a gyártói érdeklődés szintjével kapcsolatban, főként azok után, hogy a Volkswagen 2017-es autója nem került homologizálásra. Mahonen nagyobb súllyal bíró független csapatokat szeretne, és rámutatott, hogy a MotoGP gyártókat és szatelit alakulatokat is magában foglaló rendszere egy jó modell. A sorozatban részt vevő hat gyártót ösztönzik, hogy független csapatokat lásson el, aminek következtében az évtizedes gyári dominanciát követően tavaly három futamot is szatelit versenyző tudott megnyerni.

2017-ben a Citroen, a Hyundai és a Toyota van jelen gyári alakulatként a rali világbajnokságon,

a Fordot pedig az M-Sport képviseli, privát versenyzőknek azonban csak utóbbi biztosít autót

 

„Tárgyalunk arról két vagy három éve, hogy egy csapatok számára fenntartott bajnokság felé kell mennünk, melyben hely van a gyártók részére is. Kezdenünk kell valamit ezzel. Ha helyet kapna ez, meg tudnánk birkózni olyan problémákkal, mint amilyen a VW ügy, ha felbukkannak” – magyarázta a rali igazgató. „Napirenden lesz ez most. Meg fogjuk nézni, mit tudnánk csinálni 2018-tól. Meg kell néznünk más szakágakat, mint amilyen a MotoGP is, ahol csapatok versengenek, de van hely a gyártó számára is. Nem kellene megszakítanunk a kapcsolatot a gyártókkal – a ralisport az egyetlen olyan szakág, ahol a gyártók ténylegesen képviseltethetik magukat. Teljesen más ez, mint a Forma-1. Eljött azonban az idő a modernizálásra.”

Mahonen arról is beszélt, hogy egy metódus kialakítása volt a hosszútávú elkötelezettség biztosítására a prioritás, ami lehetővé teszi a rali világbajnokság fejlődését. „Tudjuk, hogy az új gyártók nem egy évre fektetnek be a rali világbajnokságon. Hosszabb időre köteleződnek el, úgyhogy együtt tudunk építeni valamit. Ez nem igazán lehetséges jelenleg. Kudarcot vallottunk, hogy nincs itt a VW. Egy nagy csalódás ez. Úgy volt, hogy öt gyártónk lesz, ami egy jelzés, hogy jól csináltunk valamit. Fontos dolog, hogy a VW saját okból távozott, nem úgy, mint amikor a Subaru elment 2008-ban, és azt mondta, hogy a távozás azért van, mert nincs értéke a bajnokságnak. Eléggé más ezt most.”


Andrew

 

2017. február 26.