Get Adobe Flash player

Technikai szabálymódosítások - Az Opel Adam rejtélye megoldódott

 

Az Opel Adam rejtélye megoldódott

 

A Motorsport Világtanács március 8-i ülése után az FIA bejelentette, „azért, hogy felkeltsék a gyártók érdeklődését, 2014. január 1-től az R1-es, R2-es és R3-as kategóriák autóinak sorozatgyártású motorjai másik sorozatgyártású motorral helyettesíthetők”. A közlemény nem sokat árult el, a bejelentés hátterét és a messzemenő következtetéseket nem tartalmazta, viszont számtalan kérdést felvetett, valamint gyanút ébresztett és táptalaját szolgálta további pletykáknak.

A rejtély Ádámnál kezdődött. Az Opel az Adam-be egy nem standard 1,6 literes motort szerelt, hogy 2013-ban nemzeti homologizációval kupasorozatot indítson. A német gyár szándéka szerint 2014-ben ezt az autót használták volna a nemzetközi versenyeken is. Az Opel érdeklődött az FIA-nál, hogyan lehetne azt kivitelezni, hogy a kocsi R2B-s versenyautóként legyen jóváhagyva. Ez nem volt magától értetődő.

Az Opel nehézségei világítottak rá az R csoportos szabályok azon problémáira, amik tulajdonképpen tíz évvel ezelőtt jelenetek meg. Azóta az autógyárak sorozatban gyártott termékeinek műszaki tartalma átalakult. Az 1,6 literes tuningolt autók számára létrehozott R2B osztály nagyon szépszerű volt, de az 1600-as szívómotorok fokozatosan eltűntek a sorozatgyártású autókból. Hasonlóképpen alakult ez a folyamat, mint ahogyan tíz évvel ezelőtt a korábban népszerű kétliteres turbós erőforrások is kikoptak. Akkor az a trend keltette az előszelét az 1,6-os direkt befecskendezéses turbómotorok bevezetését a World Rally Car-ok esetében. A gyártók a kis hengerűrtartalmú turbós erőforrások felé tendálnak, amivel az 1,6-os szívómotoros piacot kívánják feltölteni, ezt a változást a ralisport szabályzatával is le kell követni.

Az R csoportban, ahol meghatározott alkatrészek cserélhetőek, az autókba a modellkínálat más járműveiből építhetők be elemek. Ez költséghatékonyabb megoldás, mint speciális alkatrészek drága megtervezése és legyártása. Az Opel motorkérdése egy új döntéssel oldódik meg, mely szerint a komplett motorok is beletartoznak az FIA által pontosan meghatározott cserélhető egységek listájába. Az FIA új irányelve szerint a nagyobb autók motorjai is használhatók azzal a megkötéssel, hogy ugyanabban a ralisportra vonatkozó kategória besorolásban legyenek, mint az eredeti és ugyanattól az autógyártól származzanak. Ez problémákhoz vezetett. Ahhoz, hogy egy 1,6 literes erőforrást lehessen használni az Opel Adam-ben, az eredeti, 1398 köbcentis motornak kategóriát kellett váltani. Ez újabb szabálymódosítást igényelt. A kategóriahatárt módosították, a korábbi 1400 köbcentiméter most már 1390. Emellett új intézkedéseket is eszközöltek, hogy a kis hengerűrtartalmú turbós erőforrások következő generációját kezelni tudják.

Az FIA hallgatott ezekről a változásokról, ami az Opel sportszerűtlen támogatásának gyanújához vezetett. Az FIA hivatalos bejelentése szerint ez a szabálymódosítás további gyártókat csalogathat a ralisport közelébe. A valóság azonban sokkal inkább a meglévő autógyárak maradásának biztosítása lehet, amihez az eszköz az, hogy a szabályokat az új körülményekhez igazítják. Azt viszont nem tudni, hogy a fejlesztéssel foglalkozó más autógyárak mennyire voltak tisztában azzal, mi is történik.

 

Andrew

 

2013. május 19.