Get Adobe Flash player

Technikai szabálymódosítások - Új WRC szabályok 2014-től

 

Új WRC szabályok 2014-től

A Nemzetközi Automobil Szövetség 2014-től új szabályokat léptet életbe a World Rally Car-ok homologizációjával kapcsolatban. Christian Loriaux, az M-Sport technikai igazgatója beszél arról, miért is történnek a módosítások.

„Már korábban döntés született a változtatásokról, amikre azért van szükség, hogy rendbe tegyük a homologizációs és technikai előírásokat. A homologizációs szabályok egyre inkább összekuszálódtak. Több előírás vonatkozik rájuk. Úgy gondolom, az FIA ralibizottságának technikai vezetője, Jerome Toquet megpróbálja az összes előírást egy dokumentumba belerakni.

A technikai szabályokban nem igazán lesz változás, annál több a homologizációs folyamatban. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy 2014 januárjában mindenki kezdheti újra a papírmunkát, és a megengedett homologizációs változtatások („jokerek”) számolása is újraindul. A joker rendszer három évre szól (2014-től 2016-ig), majd 2017-től újból indul.

A legfőbb előterjesztés, hogy a továbbiakban közbenső lépésként nem kell RRC-t homologizálni egy WRC megépítéséhez. Úgy hisszük, hogy az RRC-k és a régi, kétliteres S2000-esek helyét a jövőben átveszik az R5-ös autók. Ez a változás a gyártók számára lehetőséget ad arra, hogy 2014-ben egy teljesen új autót homologizáljanak. Az M-Sportnál mi nem teszünk így, bár tervezzük, hogy egy új evolúciót homologizáltatunk jövőre. Most legfőképpen az R5-ös autóra koncentrál az M-Sport.

A csapat régóta foglalkozik az R5-ös kocsival, több dolog is van, amit fejleszteni akarnak még, de ettől függetlenül úgy gondolom, nagyon jól mennek a dolgok. Hiszem, hogy nagyon jó lesz ez az autó. Azt gondoltam, nehéz lesz a súlyhatárt elérni, de elértük a célunkat, a fiúk nagyon jó munkát végeztek. Az egyik kétséges dolog a bukócső volt az R5-tel kapcsolatban. A WRC-knél nagyobb szabadságunk van a bukócső kivitelezésével kapcsolatban, és azt reméltük, hogy a tapasztalatainkat felhasználhatjuk ebben a munkában is, hiszen hisszük, hogy az a bukócső biztonságos. De nem tehettük ezt meg.”

A korlátozott számú jokerből a hároméves periódus első évében várhatóan több lehetőséget lehet felhasználni, a másodikban már nem olyan sokat, a harmadikban pedig a legkevesebbet. A jóváhagyási folyamatot könnyíti az a változás is, hogy az autó homologizációjához szükséges alkatrészekből kevesebbre lesz szükség.

A Hyundai közleménye szerint i20 WRC lesz az első olyan autó, amit az új szabályoknak megfelelően építettek. Ezzel kapcsolatban az FIA rali igazgatója, Jarmo Mahonen a Portugál Rally-n megerősítette, a World Rally Car formula legalább 2016-ig a ralisport csúcskategóriája marad. Az esetleges 2017-ben bevezetésre kerülő változásokról legkésőbb 2014-ben meg kell állapodni.

A szabályváltozások egyik hatása az, hogy a meglévő Regional Rally Car-ok piaca csökkenni fog ezzel, ami felveti azt a kérdést is, hogy az FIA tervezi-e az RRC-k regionális bajnokságokról történő kitiltását…

 

Andrew

 

2013. május 22.