Get Adobe Flash player

Technikai szabálymódosítások - Technikai szabályok: stabilitás 2017-ig

 

Technikai szabályok: stabilitás 2017-ig

A WRC autókra vonatkozó technikai előírások várhatóan nem fognak változni a következő három esztendőben. Az érintett gyártók korábban megállapodtak abban is, hogy a World Rally Car-ok jelenlegi állapotát 2014-re befagyasztják.

A költségek kordában tartása érdekében a Nemzetközi Automobil Szövetség és a gyártók egyaránt támogatják a WRC autókra vonatkozó technikai szabályok stabilitását egészen 2016-ig.

A következő szezonban a rali világbajnokságon rajthoz álló kétautós csapatok az idei nyolc helyett mindössze hat karosszériát használhatnak (ezt még a Motorsport Világtanácsnak jóvá kell hagyni decemberi gyűlésén). Mint ahogyan 2013-ban, úgy a következő évben is rajtszámonként összesen három motor lesz engedélyezett, míg a főelemek (erőátvitel, első segédkeret, hátsó segédkeret, kormánymű) csoportosítva lesznek két, három, vagy négy versenyenként.

A jelenlegi World Rally Car specifikációk 2013. december 1-én befagyasztásra kerülnek. Ez előtt a dátum előtt a gyártóknak lehetőségük van bizonyos joker alkatrészek homologizálására. Néhány gyártó homologizálta már ezeket autójához, a többieknek azonban még rendelkezésre áll a joker lehetőség. A homologizációs szabályok kimondják, hogy amennyiben az adott autó homologizációja változatlan marad december 1-én, egy karosszéria és egy motor jokert lehet alkalmazni hozzá 2014-ben.

A World Rally Car-ok a jelenlegi formájukban fognak futni a következő három évben is. Ez azt jelenti például, hogy egészen 2017-ig nem lesznek hibrid autók.

2014-re a gyártók szóbeli megállapodást kötöttek már korábban, miszerint nem végeznek komoly változtatásokat autóikon, az újrahomologizálás ugyanakkor 2015-ben lehetséges lesz. Ez a Hyundai számára fontos, hiszen a jövő évi csatlakozást követően 2015-ben egy újabb autót szeretnének majd használni.

A 2014-es év végét követően az R4-es autók (Subaru Impreza és Mitsubishi Lancer) Európában nem versenyezhetnek tovább, ugyanakkor Afrikában és Ázsiában kapnak egy további évet. Az S2000-es és az RRC autók továbbra is használhatóak lesznek, de új homologizációt nem lehet kezdeményezni hozzájuk.

Elősegítve az R-GT autók rali világbajnokságon történő használatát, az FIA engedélyezi a privát csapatok számára is az ilyen modellek homologizálását. Úgy tűnik azonban, hogy a világbajnokságon jelenleg senki sem érdeklődik a lehetőség után.

A Hyundai i20 WRC homologizációhoz szükséges dokumentációja a Nemzetközi Automobil Szövetség kezében van már, a szükséges vizsgálatokat decemberben végzik el. A Peugeot 208 T16 és a Citroen DS3 R5 homologizácós kérvénye ugyanakkor nem jutott el az FIA-hoz, így ezek az autók nem kerülnek homologizálásra 2014. január 1-vel. Mivel évente összesen négy homologizációs dátum van, a francia R5-ösök számára a következő alkalom március 1. lesz.

 

Andrew

 

2013. november 23.