Get Adobe Flash player

Közös lónak…

 

Zűrzavar Cipruson

 

A 2014-es Ciprus Rally történései rávilágítottak azokra a problémákra, melyekkel akkor szembesülnek a raliversenyek szervezői, amikor olyan futamot próbálnak szervezni, mely két nemzetközi FIA sorozat értékelésébe is beleszámít.

A ciprusi viadal mind az Európa-bajnoki értékelésbe, mind a közel-keleti bajnokságba beleszámított, ami a  különböző szabályok miatt aztán különleges helyzeteket eredményezett. Bár a különböző bajnoki értékelésekbe beleszámító versenyeknél hagyományosan a rajtsorrendet illetően adódnak problémák, amik kompromisszumokkal megoldhatóak, Cipruson más gondok is jelentkeztek. A szervezők azt mondták, hogy a párosok csak az egyik bajnokságot jelölhetik meg, amelyik szerint értékelik őket, mindkettőre nincs lehetőség.

Az első gond már pályabejáráson előjött, amikor a rendezők megkérdezték a későbbi győztes Yazeed Al Rajhit, hogy a közel-keleti bajnokságban szeretné-e értékeltetni magát. Ez azt jelentette volna, hogy a kvalifikációs szakaszon nem vehetett volna részt, mivel nem volt meg a megfelelő FIA prioritása. A szaúdi versenyző ezért úgy döntött, az Európa-bajnoki értékelésben száll versenybe. Ezek után részt vehetett a kvalifikációs szakaszon, ugyanakkor elvesztette az esélyét a közel-keleti pontszerzésre.

A második probléma a verseny befejező napján jelentkezett, amikor a pályabírók arról tettek jelentést, hogy több olyan versenyzőt is láttak, akik nem a pályán, hanem amellett közlekednek. Ezeket a párosokat a versenybíróság beidézte. Ennek eredményeként Al Rajhi büntetésben részesült pályalevágás miatt, míg a közel-keleti értékelésben érdekelt Khalid Al Qassimit felmentették, mivel a közel-keleti bajnokság szabályai lehetővé teszik, hogy az autó akár tíz méterre is elhagyja a kijelölt útvonalat büntetés nélkül. A dolog másik pikantériája Al Rajhi büntetésének mértéke. A Ford Fiesta RRC pilótája végül harminc másodperces büntetésben részesült, figyelembe véve, hogy manővere nem veszélyeztetett senkit, illetve hogy a pályáról történő letéréssel nem szerzett előnyt. Al Rajhi navigátora, Michael Orr arról számolt be, hogy ott, ahol a pályabírók észlelték a pályaelhagyást, két út volt egymással párhuzamosan, egymástól mindössze három méter távolságra.

 

Andrew