Get Adobe Flash player

Francia Rallye 2014

„Mint ahogyan minden verseny, a francia is egy sprintesemény, végig a határon kell vezetnünk” – mondta Thierry Neuville a Francia Rallye, a rali világbajnokság 2014-es kiírásának tizenegyedik, egyben legrövidebb versenytávval rendelkező állomása előtt, mely az utolsó teljes hosszában aszfaltos futama a kiírásnak. Az indulók a tizennyolc szakasz során 303 versenykilométert teljesítenek.

A Strasbourg központú viadal gyorsasági szakaszait kanyargós hegyi utak és gyors erdei, valamint országúti részek alkotják, melyek alaposan próbára teszik a mezőny tagjait. Az előző évihez képest az útvonal ötven százalékban megújult.

A verseny immár sorozatban a harmadik, ami előtt a csapatoknak váltaniuk kell a murva és az aszfalt között. Erre komolyan fel kell készülni, hiszen a kemény borítás sokkal precízebb vezetési stílust igényel. A különbséget mozgási szenzorok is érzékeltetik, a Volkswagen a Polo WRC-vel kimutatta, hogy a tökéletes íven sínautóként kanyarodó jármű értékéhez képest 61,23 százalékkal nagyobb az eltérés a murvás versenyeken, mint az aszfaltos viadalokon. Ezt a több csúsztatás és a nagyobb alul-, illetve túlkormányozottság okozza.

Az előző aszfaltversenyen némi meglepetésre kettős győzelmet arató Hyundai Thierry Neuville mellé egyértelmű döntésként Dani Sordót nevezte. A hazai pálya előnyét élvező Bryan Bouffier ülhet a harmadik i20 WRC-be, ami végre megkapta a legutolsó motor- és egyéb fejlesztéseket. A csapat a Németországban újként bevetett 4-es és 5-ös karosszériaszámú i20-asokat vitte a szomszédba is, igaz Neuville ugyanezzel a kocsival futott Ausztráliában is. Bouffier azzal az autóval vág neki a megmérettetésnek, amit Hayden Paddon szokott használni.

Neuville az East Belgian Rally-n győzelemmel hangolt a gall futamra. A Vosges régióban tartott tesztek után a Hyundai Motorsport ezen az egynapos megmérettetésen hasonló körülmények között folytathatott éles tesztet, mint ami az elzászi viadalon vár rá. A csapat a fékekre, a felfüggesztésre, az erőátvitel és a motorprogramozás beállítására helyezte a fő hangsúlyt a belga viadalon.

A Volkswagen a legutóbbi aszfaltos versenyen alaposan leszerepelt, azóta azonban javítottak és az ausztráli murván elfoglalták a teljes dobogót. A gyártói cím már a zsebben az egyéni koronával együtt, a kérdés tulajdonképpen az, hogy Sebastien Ogier mikor biztosítja be újabb világbajnoki címét. A franciának ehhez arra van szüksége hazai viadalán, hogy csapattársánál, Jari-Matti Latvalánál hat ponttal szerezzen többet. A két versenyző a legutóbb Lengyelországban, előtte pedig a két tavaszi tengerentúli viadalon használt Polókba ülhet bele, Andreas Mikkelsen pedig azt az autót veheti birtokába, amivel a Deutschland Rallye-t is teljesítette.

A Citroen az ausztrál futam előtt teljesítette a francia futam felkészülését szolgáló teszteket, már akkor kipróbálhatták a Michelin vadonatúj aszfaltgumijait. Mads Ostberg és Kris Meeke, akiknek egyaránt tetszettek az új abroncsok, hasonló beállításokkal vág neki a futamnak. Az alakulat két versenyzője a déli féltekén megrendezett futamot követően a 2015-ös autó fejlesztésében működött közre. A DS3 WRC-k a Citroen matricák helyett ezúttal a DS márkajelzést erősítve DS Spirit feliratokkal ellátva várják a rajtot.

Az M-Sport a verseny előtti héten négynapos tesztet bonyolított le. Robert Kubica két napot ülhetett a Fiesta WRC volánja mögött, míg az elsőszámú csapat versenyzői, Mikko Hirvonen és Elfyn Evans egyet-egyet. A brit csapat versenyzői a szokásos autóikkal indulhatnak csatába.

Kihasználva a jokerlehetőséget, a WRC-s párosokat abroncsokkal ellátó Michelin új gumikat homologizáltatott, megújította PILOT Sport abroncsának kemény és lágy változatát is. Nagyobb eső esetén ezek mellett a csapatok rendelkezésére áll a Deutschland Rallye előtt bemutatott, de az azon a viadalon nem használt PILOT Sport FW esőgumi is. A csapatok 24 gumit használhatnak fel a verseny során, ezt a 24 kemény, 16 lágy és 8 vizes abroncsból választhatják ki. A megjósolhatatlan időjárás a gumiválasztás nehezítő körülménye, kulcsfontosságúvá téve a jó döntést. A sikerhez tehát a csapatok meteorológusai, időjárás jelentő egységei és murvakémjei nagyban hozzájárulhatnak.

 

Andrew

 

2014. október 2.