Get Adobe Flash player

Hová is menjek? Pilótakérdések 2015-re

Az őszi időszak az autósport egyes szakágaiban általában a bajnoki csatározások végkimenetele mellett javában szól arról is, hogy milyen lesz a következő szezon, miféle változások következnek be a szabályokban, a technikai frontvonalon és természetesen a versenyzői felállásokban.

Nincs ez másként idén sem, a rali világbajnokságon az augusztus tájékán felmerült pletykákat lassan megcáfolja az élet avagy válik valósággá némelyikük.

Bár lejáró szerződése miatt a regnáló világbajnok, Sebastien Ogier lehetett volna az átigazolási időszak kulcsfigurája, úgy tűnik, az idei pontvadászatot is vezető francia marad a Volkswagennél. Az immár kétszeres gyártói bajnok németek valószínűleg megtartják a Jari-Matti Latvalát és Andreas Mikkelsent is.

Mikkelsennél meg kell állni egy pillatantra egy kicsit előre is szaladva az időben: a norvég pályafutása a Hyundai pilótájának, Thierry Neuville-nek az életútjával futott együtt még az IRC sorozatban, ők ketten nagy csatákat vívtak egymással és a rali világbajnokságon is hasonló fejlődést mutatnak. A belga rivális már elsőszámú pilóta, de Mikkelsennek vajon meddig lesz türelme Ogier és Latvala mögött „meghúzódni”? Nyilvánvaló, hogy a Volkswagen a két utóbbi versenyzőjére épít és fejleszt, teszi mindezt azért is, mert a második számú csapat, melynek színeiben Mikkelsen szerepel, a szabályok szerint amúgy is kevesebbet tesztelhet. Ha Mikkelsen megunja ezt, értékes prédája lehet a konkurenciának. Az viszont már számára egy kérdés, hogy a jelenlegi stabil környezetből milyen irányban lenne értelme váltani.

De visszatérve a 2015-ös szezonra: a csapatvezetők általában októberre ígérik a döntéseket, ez azonban nem azt jelenti, hogy azokat rögtön be is jelentik. Az utóbbi években jellemző, hogy az alakulatok az érdeklődés fenntartása miatt a decemberi holtszezonban tartanak csapatbemutatót, vagy adnak ki a következő szezon felállásáról sajtóközleményeket.

Ez várható a Citroen Racingnél is, ahol azonban a hírek szerint az idei szezon egyik meglepetésembere, Kris Meeke már aláírhatta a jövő évi kontraktusát. A franciák folytatnák Mads Ostberggel is, de a norvég más lehetőségeket is fontolgat.

Az M-Sport egyik embere minden bizonnyal Elfyn Evans lesz. A wales-i idén a célkitűzéseket szem előtt tartva teljesít, amelyik versenyen nem járt még, ott tanul, ahol pedig van már tapasztalata, ott meg-megcsillantja tehetségét. A brit csapatnál jóval nagyobb kérdés Mikko Hirvonen jövője. Augusztusban arról számoltak be egyes médiumok, hogy a mindössze 34 éves versenyző a visszavonulást fontolgatja, amit Hirvonen azonnal cáfolt. A pletykák most ismét felütötték fejüket, az is lehet, hogy a Brit Rally lesz a pilóta utolsó futama. Bármennyire is kedvetlenül versenyzett az utóbbi időszakban a finn, kár lenne érte…

A Hyundai-nál Thierry Neuville helye biztos. Michel Nandan ugyan azt állítja, hogy addig, amíg nem derül ki, hogy alakulata jövőre két vagy három autót indíthat-e, nem fognak dönteni Neuville csapattársáról, ez azonban nehezen hihető. Amennyiben 2015-ben komolyan bele akarnak szólni a küzdelmekbe, mindenféleképpen egy megfelelő tapasztalattal rendelkező stabil pilóta kell. A spanyol média a napokban arról számolt be, hogy Dani Sordónak kétéves szerződést ajánlott a Hyundai évente minimum tíz versennyel, de a bennfentesek szerint a hispán más csapatokkal is tárgyalásban áll.

A privát versenyzőkről kevesebbet lehet tudni. Martin Prokop jókora lelkesedéssel vesz részt a világbajnokságon évek óta, nála a költségvetés megteremtése a kérdés. Éppen ellenkező a helyzet Robert Kubicával. Úgy tűnik, hogy a Lotos pénzcsapjai kiapadhatatlanok, azt azonban még Kubica sem tudja, mihez kezd 2015-ben. A rali mellett már korábban is szóba került a túraautózás, aminek most friss táptalajt adott az a pletyka, hogy Kubica Yvan Muller helyére menne a Citroenhez annak túraautó világbajnoki programjába. Még újabb hír, hogy a 2011-ben súlyos sérülést szenvedett pilóta télen újabb műtétnek veti alá magát abban a reményben, hogy karja tovább javul. Kubica már nem is titkolja annyira, álma, hogy ismét Forma-1-es autót vezethessen.

A pilótakeringőt nézve amellett sem szabad elmenni, hogy kik kopogtathatnak a nagyok színpadán a közeljövőben. A WRC 2-es mezőnyből Yuriy Protasov idén már több futamot is WRC-vel teljesített, de ugyanezt tervezi a következő idényre Lorenzo Bertelli is. Jari Ketomaa az anyagiak miatt nem tudott előrelépni eddig sem, míg Nasser Al-Attiyah egyéb elfoglaltságai miatt lépett vissza egyet a WRC-zés után.

Akiknek azonban reális esélyük van még: Ott Tanak, aki kipróbálhatta már magát a nagyok között, megérdemelhetne még egy lehetőséget, Malcolm Wilson már tett is utalásokat ez irányban. Pontus Tidemand 2013-ban megnyerte a junior világbajnokság küzdelmeit, de az ezért kapott nyereményt, a 2014-es WRC 2-es indulási jogot – valószínűleg az anyagaik hiánya miatt – nem tudta teljes egészében kihasználni. Ott, ahol elindult, bizonyított, és ne feledjük, hazájában WRC-vel már fityiszt tudott mutatni a nagymenőknek is. Hirvonen esetleges kiszállásával az M-Sport egyik autójának kormánya pedig nagyon is értékes lehet a fiatalok számára!

A Citroen Top Driver sorozat koronáját 2013-ban elhódító Sebastien Chardonnet ezen eredmény alapján szintén WRC 2-es résztvevő lett, azonban úgy tűnik, neki még további tapasztalatokra van szüksége négykerekes autóval, hogy a legfelsőbb szintre lépjen. Ha már a franciáknál tartunk, mindenféleképpen meg kell említeni az üstökösként feltörő Stephane Lefebvre-t is. Az ifjú titán a 2014-es szezon junior világbajnokának mondhatja már magát, és jó úton van afelé, hogy az Európa-bajnokság ifjú pilóták számára kiírt küzdelemsorozatát is az élen zárja. Előbbi eredménye jövőre WRC 2-es részvételre predesztinálja, amire már az idei idényt záró két világbajnoki futamon elkezdi gyűjteni a tapasztalatokat a Citroen DS3 R5-tel.

Oda kell figyelni még rajtuk kívül a PWRC 2011-es bajnokára, az idén már a Hyundai-nál igencsak értékes WRC-s kilométereket gyűjtögető Hayden Paddonre, az Európa-bajnokságon elképesztő tempót diktáló, de ugyanennyire balszerencsés Kevin Abbringre, a 2011-es WRC Academy és 2012-es SWRC bajnok Craig Breenre és az idei junior világbajnokág, valamint Drive DMACK Fiesta Trophy élmezőnyében vitézkedő fiatalokra is.

 

Andrew

 

2014. október 21.