Get Adobe Flash player

Katalán Rally 2014 - 1. nap

A Katalán Rally 1. napja

 

A rali világbajnokság spanyol állomásának pénteki napján hat murvás szakasz várt a mezőnyre, egy rövidebb és két hosszabb gyorsaságit kellett végigautózni a párosoknak két körben.

Ezt azonban még csütörtök este megelőzte egy barcelonai rövid szuperspeciál, ahol Andreas Mikkelsen nyomatékosította szándékát, miszerint a 2014-es szezon utolsó két viadala közül az egyiket meg akarja nyerni. A norvég a szuperspeciálra érkezve bekoptatta a Volkswagenjén lévő négy murvás gumit, melyek így jobb tapadást biztosítva szakaszgyőzelemhez segítették Mikkelsent. A pilóta beismerte, kockázatos ez a taktika, hiszen limitált darabszámú abroncsot használhatnak csak a verseny során.

Az élcsapatok versenyzői már csütörtökön kérték, hogy a száraz időjárás és a várható poros körülmények miatt négyperces időközökkel vághassanak neki a pénteki murvás szakaszoknak. Ezt a versenyigazgatóság nem hagyta jóvá, hárompercenként rajtoltatták az autókat, ami, mint kiderült, hibás döntésnek bizonyult.

Mivel a régióban egész héten tapasztalt szél péntek reggelre elállt, a délelőtti körben minden versenyző idegesen panaszkodott a korlátozott látási viszonyokra, veszélyesnek ítélve a versenyzést. Egyedül Sebastien Ogier-nek nem volt ezzel gondja, őt viszont elsőként rajtolva a takarítói szerep hátráltatta. A világbajnokság éllovasa egy nyolcadik szakaszidővel nyitott a mindössze hét kilométeres első gyorsaságin, majd egy másodikkal folytatta, végül a hosszú, harmincöt kilométeres gyorsaságin alaposan leosztott mindenkit, amivel az élre is került. Thierry Neuville mindhárom szakaszt az első háromban zárta, így a délutáni kört Ogier mögött várhatta nyolc másodperces hátrányban. Remek tempót diktált Mads Ostberg, de a norvégnak Kris Meeke és a por okozott bosszúságot, miután csapattársa egy defekt miatt csak poroszkált előtte. A norvég ettől függetlenül harmadikként zárta a kört, lemaradása ekkor csaknem húsz szekundum volt. Hozzá képest azonban öt másodpercen belül következett Mikko Hirvonen, a reggeli szervizbe a Polót a kevés üzemanyag miatt betolni kényszerülő Mikkelsen, az ígéretesen kezdő Robert Kubica és az autója beállításaival nem túl elégedett Jari-Matti Latvala is.

Kris Meeke, nyerte a napi első különpróbát annak ellenére, hogy egy helikopter előtte verte fel a port. Az ír a következő szakasz rajtjából egy percet késett, feltehetően azért, hogy kedvezőbb feltételek között rajtolhasson, de ezzel nem ment semmire, mivel defektet kapott, ráadásul nem is egyet. A jobb hátsó kereket a szakaszon kicserélték, de a jobb elsővel kénytelenek voltak kimenni a célig. Ott, mivel nem volt náluk még egy pótkerék, feladták a viadalt.

Délután már sokkal inkább a gumikról szólt a verseny, mint az útsöprésről és a porról. Ogier két szakaszt is nyert, és fél perc fölé tornázta előnyét. Bár továbbra sem találta a sebességet, az év végi koronáért harcban lévő Latvala felkapaszkodott a második helyre a másik Volkswagennel. Ostberg autózott két harmadik időt, majd az utolsó szakaszon ugyanaz megismétlődött vele, mint délelőtt, csak ezúttal Neuville porában kellett autóznia.

A negyedik helyen Mikkelsen, az ötödiken a problémamentes napot maga mögött tudó Hirvonen várhatja a folytatást, de a második és az ötödik helyezett között mindössze öt másodperc van csak. Robert Kubica némi motor- és váltógond ellenére a hatodik helyen zárt, akit Dani Sordo követ. A spanyol nem tudott élni a hazai pálya előnyével, délelőtt küzdött az autóval, amin délutánra a beállítások módosításával javítottak, ekkor viszont a navigátora hibázott az egyik gyorsasági rajtjánál. Marc Marti rosszul számolta ki a rajtidőt, így a Hyundai fél percet várakozott feleslegesen a rajtvonalon.

A nyolcadik pozícióban Martin Prokop zárt, míg Neuville a kilencedikre csúszott vissza. A Hyundai reménysége az utolsó előtti szakaszon nagyon kemény tempót diktált, megnyerte azt, 4,6 másodpercre zárkózott fel Ogier-re, de a befejező gyorsaságin megzavarta az i20 WRC belsejében keringő por, lecsúszott az útról, aminek defekt és egy elhajlott futómű lett a vége.

Délelőtt élete első szakaszgyőzelmét aratta a koreaiak harmadik versenyzője, Hayden Paddon, aztán rosszra fordultak az új-zélandi dolgai, rögtön a következő szakaszon hibázott egyet, aminek két lyukas gumi lett a következménye. A zárószakaszon ráadásul meg is pördült Paddon, így csak a tizennegyedik helyen érkezett a szervizbe. Elfyn Evans-nak még rémesebben alakult a napja, háromszor csúszott le az útról, az utolsó eset után nem is tudta folytatni, mivel kilyukadt a Ford hűtője.

A WRC 2-ben a mellesleg az abszolút tízedik helyet elfoglaló Nasser Al-Attiyah két perccel vezet Ford Fiesta RRC-jével Julien Maurin, valamint Robert Barrable R5-ös Fiestája előtt. A sokáig második helyen álló Sebastien Chardonnet és Stephane Lefebvre is kiesett, Karl Kruuda pedig egy baleset miatt került jókora hátrányba.

A Katalán Rally szombaton már aszfaltos szakaszokkal folytatódik, melyekre a csapatok este, egy hetvenöt perces szerviz során építik át az autókat.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 29m 4s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +36.6s
3. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +37.2s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +37.3s
5. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +41.4s
6. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +57s
7. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 24.9s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 28.2s
9. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 29.5s
10. Nasser Al-Attiyah Ford Fiesta RRC +4m 50.4s

 

Andrew

 

2014. október 24.