Get Adobe Flash player

Katalán Rally 2014

Jubileumát ünnepli a Katalán Rally, a versenyt ötvenedik alkalommal rendezik meg. A ralisport legfelsőbb szintjéhez 1991-ben csatlakozó viadal egyúttal a 2014-es sorozat utolsó előtti állomása. Annak idején vegyes talajú versenyként rendezték, aztán sokáig kizárólag aszfalton mérkőzhettek meg a párosok Katalóniában. A világbajnoki futamok közül egyedüliként 2010-től ismét kétfajta felületen fut a verseny, egyedi kihívásokat tartogatva versenyzőknek, csapatoknak egyaránt.

Mikko Hirvonennél aligha van több tapasztalata itt másnak, az M-Sport pilótája ugyanis immár tizenkettedik alkalommal áll rajthoz a spanyol futamon. A verseny kihívásait a finn versenyző mutatja be.

Talajváltás: „A szerelőknek sok a dolguk péntek este, az autókat át kell konvertálniuk murvásról aszfaltos változatba. A csere ugyanakkor gyors váltást kíván meg a pilótafülkén belül is, mivel egy teljesen más kocsihoz kell igazodnunk. Murván többet csúszkál az autó, sokkal magasabban fut és sokkal lágyabb. Aztán hirtelen ott az aszfalt specifikáció, ami olyan, mint egy gokartot vezetni. Keményebben nyomhatod, sokkal nagyobb a tapadás, a fékek jóval hatékonyabbak. Gyorsabban történik minden. A trükk, hogy gyorsan alkalmazkodj és hogy azonnal felvedd a sebességet. A legnagyobb kihívás a féktávok megbecsülése aszfalton. Az első alkalommal, amikor fékezek, mindig elképeszt, hogy mekkora a fékerő ilyenkor. Néhány kanyarba telik alkalmazkodni ehhez. Ha tovább tart ez, időt fogsz veszteni. Idén szerencsések vagyunk, mivel az első aszfaltos szakasz a rövid Tivissa. Ha valamiért nincs meg a legjobb érzésed, nem fogsz sokat veszteni ezen a rövid szakaszon. Ez csökkenti az idegességet.”

Úgy gondolkodni, mint egy pályaversenyző: „Az itteni szakaszok állnak legközelebb ahhoz, amit a körpályákon is találhatunk. A talajfelület tökéletes, ez a szezon legsimábbja, nincsenek említésre méltó huplik és gödrök. Néha le tudjuk vágni a kanyarokat, de az útvonal nagy része mentén szalagkorlát van, úgyhogy néhány lehetőség van erre csupán. Ahol pedig levágjuk, a rendezők gyakran kiöntik a talajt, így kevesebb kosz kerül a pályára. Nincs semmi, ami zavarná az autókat a kanyarokban, így azok nem sokat mozognak. Az utak általában szélesek is, úgyhogy az ideális ívre koncentrálhatsz, a kanyarok össze tudnak folyni. Megszokott, hogy egyfajta csőlátásod lesz itt. Csak arra a pontra koncentrálsz, ami előtted van, az út két oldalán lévő korlátok pedig extra fókuszt adnak.”

Kezelni a hőt: „A hosszú szakaszok, mint amilyen a szombati ötven kilométeres is, kemények a gumik és a fékek számára. Most már a fékbetétek anyaga és a hűtőrendszer is olyan jól dolgozik, hogy nem kell ezekkel foglalkoznunk, de néhány szakasz vége felé a pedál így is egy kicsit puhává válhat. A beíró zóna egy másik történet, ott nincs légáramlás, nagyon gyorsan felmelegszik minden. Ez az, amikor elvesztheted a dolgokat. A gumikopás nem lehet probléma, a Michelin azonban új gumit mutatott be Franciaországban, ami egy kicsit ismeretlen még. Nem volt problémánk a tesztünkön, de az biztos, hogy minél többet megyünk, annál több hőt viszünk bele és annál jobban fognak mozogni, kevésbé precízzé válva. Ez csak egy tulajdonsága a guminak, ezzel kell dolgoznunk. A hőmérséklet magasabb lesz itt, mint Franciaországban volt. Több a kanyar, a gumik folyamatosan dolgoznak. Nincs számukra szünet.”

Rátérve a csapatok felkészülésére, az M-Sport Spanyolországban bonyolította le átfogó aszfaltos tesztjeit, melyet Elfyn Evans pozitívan értékelt. A wales-i az egész évben, Mikko Hirvonen pedig a Finn Rally óta használt Ford Fiesta RS WRC-vel rajtolhat el a katalán viadalon.

A Volkswagen is Katalóniában készült a versenyre. A csapatnál továbbra sincs utasítás, a pilóták szabadon küzdhetnek. Sebastien Ogier-nek világbajnoki címe megvédéséhez egy ponttal kell többet szerezni Jari-Matti Latvalához képest. Amennyiben ez nem jön össze a franciának, a brit versenyre marad a döntés a 2014-es korona sorsát illetően. A győzelem kérdésébe azonban a harmadik volkswagenes, az évad folyamán három második helyet is szerző Andreas Mikkelsen is bele akar szólni. A norvég a legutóbbi futam után megemlékezett arról, hogy a szezon során mellé visszatérő navigátora, Ola Floene nagyszerű munkája is kellett eredményeinek folyamatos javulásához. A Volkswagen Motorsport Ogier és Mikkelsen számára az idén murván, legutóbb Ausztráliában látott Polo R WRC-ket biztosítja, míg Latvala a német futamon vadonatújként használt kocsi volánja mögé ülhet.

A Hyundai Motorsport támadásra készül Spanyolországban. „Mivel ez a szezon utolsó aszfaltos versenye, azt fogjuk kérni versenyzőinktől, hogy jobban nyomják, hogy lássuk, milyen szintet értünk el a Francia Rallye és a felkészülési tesztek óta” – nyilatkozta Michel Nandan csapatvezető. Thierry Neuville és Dani Sordo azokkal az i20 WRC-kkel vágnak neki a futamnak, amik a Deutschland Rallye-n mutatkoztak be, Hayden Paddon pedig a Hyundai Motorsport N színeiben régebb óta futó kocsival indul harcba.

A Citroen már részben a 2015-ös esztendőre készül a fejlesztésekkel, így a Brit Rally-ra tervezett tesztjüket le is fújták. A csapat Spanyolországba az Ausztrál Rally-n is látott DS3-asokat vitte.

A viadal csütörtök este Barcelonában egy rövid szuperspeciállal veszi kezdetét. Pénteken egy murvás nap vár a mezőnyre, melyen a rajtsorrend döntő fontosságúnak ígérkezik. Este a csapatok a hetvenöt perces szervizidő alatt átépítik a versenyautókat aszfaltos specifikációra, mivel szombaton és vasárnap ezen a talajtípuson folytatódik a versengés. A tizenhét gyorsasági szakaszok összesen 373 kilométert tesz ki, ennyivel kell megbirkóznia mindenkinek, aki eredményesen akarja teljesíteni a hétvégét.

A Michelin gumijan futó WRC-s párosok a tizenkét kemény és nyolc lágy abroncsból álló murvás allokációból nyolcat, illetve a shakedown-on használt négy darabot fogyaszthatják el. Az aszfaltos szett tizennyolc kemény és tizennégy puha gumiból áll, ebből tizennyolccal gazdálkodhatnak.

 

Andrew

 

2014. október 23.