Get Adobe Flash player

Brit Rally 2014

A Brit Rally, a rali világbajnokság hagyományos idényzárója mindig nagy kihívás a rajthoz állók számára, köszönhetően az erdei szakaszainak és a közismerten változékony wales-i időjárásnak.

Az észak- és közép-wales-i erdők útjai gyorsak, sarasak, ezzel a világbajnoki versenynaptár egyik legtechnikásabb és legnagyobb odafigyelést igénylő gyorsasági szakaszai ezek. És ez csak a kezdet. A versenyt az időjárás is igencsak befolyásolja, lehet eső, köd, de még hó is, ami megjósolhatatlanná teszi a feltételeket.

A sár alapvető része a korábban RAC Rally-ként futó viadalnak, a pilótáknak tudni kell pontosan megjósolni, mennyire is csúszós az, ha szükséges, mennyire is kell lelassítaniuk. Van-e sár vagy nincs, milyenek a feltételek, mekkora a tapadás – mindezek rendkívül változatos tényezők ezen a futamon. A megfelelő pályabejárás és a jó itiner emiatt alapvető fontosságú.

„Semelyik másik forduló sem hasonlít erre” – magyarázza Didier Clement, a Citroen Racing fő operációs mérnöke. „Ez az a verseny, ahol a legtöbb eső lehet és a legsarasabbnak bizonyulhat. Az utak emiatt nagyon különlegesek, a tapadás pedig állandóan változik! Néha jó lehet a tapadás, de amint sarassá válik az útfelszín, csúszósak lesznek a kövek, tulajdonképpen eltűnik a tapadás.”

Az autók úgy néznek ki, mintha egy mocsárból jöttek volna elő, és mint ahogyan a tapadás változik, a kocsi aljára tapadt sár az egyensúlyát és kezelhetőségét is felborítja. Nem ritka, hogy a csapatok két wales-i birka súlyának megfelelő sarat kell, hogy lekaparjanak az egyes szervizekben autóikról. „Nincs mágikus megoldás” – folytatja Clement. „A sár ráragad a kocsira, és külső beavatkozás nélkül nem lehet eltávolítani. Akár száz kiló extra súlyt is le lehet szedni.”

A másik kihívás az autók beállítása. A csapatoknak a legjobb kompromisszumot kell megtalálni a keményebb beállítások, amitől pontosan irányítható a kocsi, ezáltal magabiztosságot ad a pilótának és a puhább irány között, amivel a gumik tapadásából lehet kihozni a legtöbbet. „Nincsenek nagy függőleges mozgások, a tapadásra azonban nagy szükség van, ugyanakkor nem engedhetjük meg magunknak azt sem, hogy a pontosságból áldozzunk fel. Nehéz a jó balansz kialakítása” – mondja Clement. A legtöbb alakulat az előzetes tesztek során belőtt már egy alapbeállítást, de a sokrétű változó miatt erre a versenyre sosem lehet tökéletesen felkészülni.

„A Brit Rally egy nehéz verseny nagyon sok olyan paraméterrel, amit nehéz megjósolni” – véli Michel Nandan, a Hyundai Motorsport igazgatója. Lehet nagyon saras és nagyon ködös is, ekkor a körülmények trükkössé válnak, melyek jobban passzolnak a Hyundai i20 WRC-nkhez. Láthattuk, hogy amikor a tiszta teljesítményünkről és sebességünkről van szó, talán érthetően, egy kicsi hiányban szenvedünk az első szezonunkban, de amikor a körülmények sokkal nagyobb elvárásokat támasztanak, csökkenteni tudjuk a hátrányt és kicsit nagyobb szerepet játszhatunk az elejében. Amennyiben ez így lesz, a célunk az első öt.”

Az alzenaui székhelyű egylet ötnapos tesztet tartott Wales-ben, a versenyen részt vevő mindhárom pilóta, Thierry Neuville, Juho Hanninen és Hayden Paddon is próbálgathatta az i20 WRC-t, hogy a legmegfelelőbb beállításokkal vághasson neki a versenynek. Neuville azt a kocsit veheti használatba, amivel az utóbbi négy futamon futott, míg az ezúttal lehetőséget kapó Hanninen a Dani Sordo által az aszfaltos viadalokon szereplő Hyundai volánja mögé ülhet. Paddon az N-es alakulat szokásos kocsiját használja.

Az M-Sport csapatának több célja is van a 2014-es világbajnokság zárófordulóján. Az alakulatnak reális esélye van még befogni a gyártói értékelésben második helyen álló Citroent, ami egy félgyári alakulattól nagy szó lenne. Mikko Hirvonen az egyéni értékelés negyedik, legjobb nem volkswagenes helyezését akarja megőrizni, hozzásegítve egyúttal társát, Jarmo Lehtinent a navigátori bajnokság bronzos pozíciójához. A csapat legfőbb célja ugyanakkor talán, hogy Hirvonen méltó módon búcsúzzon el a világbajnokságtól, ugyanis a finn bejelentette azt, amit már nyár óta pletykálnak: az évad végén befejezi aktív pályafutását.

Elfyn Evans autójának dekorációja kissé változni fog a versenyre, a tetőszellőzőn ugyanis nem a wales-i zászló lesz látható. A wales-i szakközépiskolák és főiskolák között pályázatot hirdettek ugyanis, ennek győztes alkotása kerül a Ford Fiesta WRC tetejére. A kérdéses, 2012-ben épített Fiesta egyedülálló egyébiránt a mezőnyben, ez az egyetlen kocsi, ami a 2014-es idény valamennyi versenyén részt vett. Hirvonen a jóval frissebb, Finnországban csatasorba állított Forddal búcsúzik.

A Citroen nem tartott specifikus tesztet a futam előtt, erőforrásait inkább a jövő éves felkészülésre szánta már, aminek a futam utáni héten Portugáliában lesz egy tesztállomása. Kris Meeke és Mads Ostberg is olyan DS3 WRC-be ülhetnek, amit jobbára a szezon első felében használtak. Meeke Belgiumban, a Condroz Rallye-n melegített, a DS3 R5-tel a WRC-ket felvonultató mezőnyben a második helyen ért célba.

A Volkswagen tulajdonképpen mindent megnyert idén, amit lehetett, egyedül a Mikkelsen-Floene kettős számára van tétje a futamnak, hiszen a navigátor nem vett részt a teljes bajnokságban, így pilótája harmadik pozíciójával szemben a mitfárerek éves értékelésében csak a negyedik helyen áll. Jost Capito továbbra sem alkalmaz csapatutasítást, „győzzön a jobb” felkiáltással küldi csatába párosait. A csapat Wales-ben készült, ahol már a 2015-ös specifikációjú autó is ott volt. A Volkswagen a futamon a francia viadalon használt Polókkal áll rajthoz.

A viadal útvonala az előző évhez képest jelentős módosításon esett át. A Deeside központú verseny szervezői huszonhárom gyorsasági szakaszt iktattak a háromnapos futam programjába, a melyek összesen 305 kilométert tesznek ki. A versenyzők összesen huszonnégy gumiabronccsal gazdálkodhatnak a hétvége során.

 

Andrew

 

2014. november 13.