Get Adobe Flash player

Útvonaltervezés ralis módra

Egy olyan világeseményt megszervezni, amint amilyen a Brit Rally is, egy évet felölelő munka, melynek során az itiner meghatározása a szervezők legfőbb küldetése. A brit verseny útvonalának koordinátora, Andrew Kellitt nyújt betekintést, hogyan is zajlott ez le a 2014-es világbajnoki évadzáró esetében.

Kellitt ezen a területen az egyik legtapasztaltabb szakember, az ő tudása felbecsülhetetlen értékű ahhoz, hogy egy gördülékenyen futó, a csapatok, a versenyzők és a nézők számára ugyanakkor kihívásokkal teli eseményt tudjanak létrehozni.

Ez a második esztendő, hogy a rali világbajnokság brit fordulójának Észak-Wales ad otthont, ami megkönnyítette a szakember munkáját, de az útvonal megtervezése így is hosszantartó munka eredménye, ami aprólékos előkészületet igényelt a részletek kidolgozásakor.

„A tavaly novemberi verseny sikeres volt, és amikor egy jó útvonalat találsz, könnyű azt gondolni, hogy ’vágd ki és illeszd be’. Ahogyan azonban a dolgok történtek, kiderült, szükség van változtatásokra.”

„Az elmúlt évben, amikor a verseny délről Észak-Wales-be költözött, sok változat és lehetőség állt rendelkezésre. Idén a szervizpark helyszíne, a rajt és a cél ugyanott vannak, úgyhogy szilárd bázisunk volt, az idei szakaszokból mégiscsak kettő azonos a 2013-assal…

Ahogyan haladtak a dolgok, úgy döntöttünk, hogy idén nem ismételjük meg a csütörtöki éjszakai szakaszokat. Az ilyen döntéseket nagyon korán meg kell hozni.

Abban a hiszembem is voltunk, hogy nem férünk hozzá a clocaenogi erdőhöz, mivel ott egy szélfarm telepítési projekt zajlik. Ez nagy veszteség lett volna. Szerencsére voltak csúszások, úgyhogy el tudunk menni oda ismét. 2015-re azonban egy alternatívát kell találnunk.

Mindezeket a paramétereket figyelembe véve februárra összeállt az előzetes útvonal, a következő hónapok pedig a lehető legjobb véglegesítéssel teltek, hogy május közepén be lehessen nyújtani a tervet az FIA felé.

A wales-i természetvédelmi hatóságokat is értesítenünk kellett, akik mindazokért az erdőkért felelnek, amelyekbe ellátogatunk. Csupán bizonyos komplexumok azok, amik elég nagyok ahhoz, hogy ezzel az egésszel meg tudjanak birkózni. 2014-re felfedeztünk néhány új helyszínt is, de nem voltak teljesen megfelelőek. Később talán megnézzük őket ismét, mivel a változatosság nagyon fontos, hogy érdekes maradjon az élet.

Fontos volt megnézni azt, hogy az utak hogyan vészelték át a telet. Ezek mind kereskedelmi erdők, teherautók járnak rajtuk. Meg kell vizsgálni azt is, hogy szükség van-e lassítókra az autók tempójának csökkentésére, de a fakivágások is teremthetnek veszélyes helyzeteket.

Amikor az útvonaltervet jóváhagyták, véglegesíthetjük a részleteket, beleértve a közúti szakaszok teljes felmérését. Ebben az évben különleges figyelmet kellett fordítanunk a nézői szakaszok – mint amilyen a Chirk Castle is – kivitelére, hogy megelőzzük az olyan problémákat, amilyenek előfordultak tavaly.

Az itinerek, biztonsági tervek, egyebek nyomtatásának szeptemberben el kell kezdődniük, így azok egy hónappal a rajt előtt készen vannak. Ezek után már gyorsan eljön a verseny, ami felhozza a maga helyzeteit és gondjait. Ez azonban már egy másik történet…”

 

Andrew