Get Adobe Flash player

Amikor két láb sem elég

Miért fullasztják le a motort még a világ legjobb raliversenyzői is?

A kezdő sofőröknek megbocsáthatjuk ezt a hibát. De a ralivilág legjobb pilótáinak? „Lefullasztottam a motort, miközben fékeztem a kanyarba befelé menet” – hangzott a volkswagenes Jari-Matti Latvala magyarázata, aki a 2014-es Brit Rally szombati napjának első szakaszán hibázott, esett be az árokba és vesztette el ezzel reményét a futamgyőzelemre. A dolog, ami első ránézésre kezdő hibának látszik, a World Rally Car-ok erőátviteli technológiáján múlik, és a sorozatgyártású járművekben nem megszokott lábmunkát igényel. Ez az, ami miatt nem egyedi, hogy egy WRC-s pilóta lefullasztja motorját.

Ha szemügyre vesszünk egy World Rally Car működését, azt látjuk, hogy a kuplungpedált csak az autó elindulásakor használják. Ezt követően a hajtásrendszer kialakításának köszönhetően nincs szükség a tengelykapcsolóra. Ez azt is jelenti, hogy a bal lábát használja csaknem az összes élversenyző a fékezésre több évtizede. „Az, hogy a jobb lábadat a gázpedálon hagyhatod, azt jelenti, hogy a robbanásszerű gyorsítás és a fékezési impulzusok között sokkal gyorsabban tudsz váltani” – mondja Latvala.

Probléma akkor van, amikor valami rosszul alakul fékezéskor, például ha a fékpedál nyomása nagyobb, mint az a tapadás, amit a gumi fel tud építeni. Mivel a szabályok az ABS használatát tiltják, a kerekek blokkolnak ekkor, a hajtásláncon keresztül pedig a motor is leáll. Ha gyorsan kinyomod a kuplungot, általában menteni tudod a helyzetet. A bal láb viszont a féken van… Amennyiben elég idő van, le tudod venni a lábadat a fékről és meg tudod oldani a helyzetet. A kerekek újból elkezdenek forogni, a motor pedig életre kel. Minden sofőr ismeri az alapelvet: egy halott akkumulátorú autót második fokozatban megtolva a kuplungot kell használni.

Jari-Matti Latvala pechesnek bizonyult az eset során, mivel az út felszíne túl csúszós volt ahhoz, hogy ez az alternatíva összejöjjön. Levette a lábát a fékről, a gumiknak viszont nem volt akkora tapadásuk, hogy felülkerekedjenek a lefulladt motor ellenállásán. A Polo R WRC erőforrása nem volt hajlandó újraindulni. És amikor a finnek valójában szüksége lett volna arra, hogy a motor erejét a négykerékhajtás által kihasználja, hogy elkerülje a fenyegető kicsúszást, a gázpedál hatástalan maradt. „Háttal beestünk az árokba” – mondta Latvala. „A nézők szerencsére gyorsan visszatoltak a pályára.” A dolog azonban így is elvitt három percet. A győzelmi esélyek elszálltak.

 

Andrew