Get Adobe Flash player

Hogyan készül a WRC TV műsora? - Gyorsan mozgó képek

 

Gyorsan mozgó képek

Az adásmenetek és az események időterveinek korlátai közül kilépve, az évtizedes technológiát maga mögött hagyva az autósport közvetítések világa az utóbbi időszakban gyors átalakuláson esett át, annak fejlődése, hogy a közvetítés hogyan jut el a rajongókhoz, ugyanolyan tempóval zajlik, mint a top csapatok technikai fejlesztései. Az FIA AUTO magazinja foglalkozott a témával 2019. első negyedévében.

Az autósport események közvetítésének világa gyorsan változik a technológia előrehaladásának köszönhetően, ennek pedig hatása van mind az adásgyártásra, mind arra, hogy a tartalom miképpen érkezik meg a nézőkhöz.

A fő sorozatok, mint a Forma-1-es világbajnokság vagy a rali világbajnokság rendelkeznek már a saját OTT (Over The Top, azaz „a csúcs felett”) portáljaikkal, melyek túlhaladták a tradicionális közvetítési formákat, és órák hosszú megszakítatlan tartalmat sugároz, mindezt nagy felbontásban.

„Direktben tudjuk elérni a rajongóinkat” – mondta el a rali világbajnokság médiajogait birtokló cég igazgatója, Chris Synott. „Az OTT platformunk négy éve megy, úgyhogy egy kicsit előrébb tartunk. Egy másfajta terméket tudunk kínálni a felhasználóinknak, mint amit a televízióban kapnak. Nagyon nehéz lenne ilyen mértékű tartalmat a hagyományos sugárzási platformokra helyezni.”

Mint ahogyan az autósportokban érdekelt csapatok, a televíziós produkciókban részt vevők is hatalmas kihívásokkal szembesülnek, és óriási erőfeszítéseket tesznek a rendszereik fejlesztése érdekében, hogy azok az élvonalban tartsák őket.

De milyen hatással van a technológia a rali világbajnokságra?

A ralisport a körülmények miatt nem csak a versenyzők számára az egyik legkeményebb autósport szakág, de ez a legnehezebben lefedhető formája is az autósportoknak, ami a közvetítéseket illeti. Ennek ellenére a világbajnokság versenyhétvégéin napi tíz-tizenkét órás képi anyagot sugároznak a kiváló OTT platformnak köszönhetően, amivel minden gyorsasági szakaszt lefednek. Egy évtizeddel ezelőtt mindez elképzelhetetlen lett volna.

„Tizennégyszer csináljuk ezt egy évben, négy különböző kontinensen, teljesen eltérő felállásokban” – kezdte Florian Ruth, a rali világbajnokság tartalomért és gyártásért felelős igazgatója. „A svédországi mínusz húsz foktól a szardíniai vagy mexikói plusz negyven fokig a ralisport az egyik legkeményebb kültéri TV-s produkció, ami létezik.

Adni a teljes bajnokságot, minden szakaszt élőben, ez volt a vízió, amióta idejöttem, és ez volt az, amire a sportnak szüksége volt – és amit a rajongók valóban megérdemelnek. A nagy lépésünk 2018-ban történt, amikor minden P1-es autót minden szakaszon adtunk és kommunikáltuk a szurkolóink felé a saját OTT-unkon keresztül, hogy mi történik minden szakaszon. Ezt alapvetően a technológia tette lehetővé.”

A rali világbajnokság lenyűgöző televíziós infrastruktúrával rendelkezik. Egy repülő élő jeleket vesz a kameráktól, beleértve egy olyat is, ami egy, a szakaszokat követő helikopteren van, és továbbítja ezeket a jeleket a szervizparkban lévő adásközpontba. „Két évbe került nekünk, hogy olyan szintre hozzuk ezt a rendszert, amivel meg tudunk csinálni egy versenyt, és nem vagyunk statikusak, egy szakaszhoz kötöttek, mivel nagy teherautókat és kábeleket kell átvinnünk a következő szakaszra. Egy nagyon sokoldalú és mobil gyártási rendszerrel rendelkezünk.”

Ennek középpontjában a technológia van, különösen az a program, ami kódolja az adatjelet. „A kulcs a kodek, amivel dolgozunk. Ezt olyan szintre fejlesztettük, hogy nagyon hatékony sávszélességben tud HD és 4K jeleket is továbbítani, ami olyan távolságokban is megvalósítható, amit mi lefedünk. Az adásközpontunktól kétszáz-kétszázhúsz kilométerre is vannak szakaszaink, úgyhogy olyan technológiákon kellett dolgoznunk, ami ezeket a hatalmas távolságokat is áthidalja.”

Nagyjából nyolcvan kamerát alkalmaznak a versenyeken, beleértve drónokat is. Egy új innováció a LiveU hátizsák használata annál a legénységnél, akik a földről veszik az eseményeket. Ezek élőben sugároznak. Korábban kézben kellett visszarohanni a felvételekkel az adásközpontba, tipikusan egy motoros vitte a memóriakártyákat, úgyhogy egy gyors kijárati útvonalat kellett tervezni minden szakaszhelyszíntől.

Mint ahogyan más kategóriákban, a grafika a rali világbajnoki fejlesztéseknél is egy kulcsterület. „Ebben a szezonban egy valós idejű távolságelemzőt vetünk be az autóknál. Ez még kézzelfoghatóbbá teszi a dolgot a rajongók számára – a szakasz során meg tudjuk jeleníteni az aktuális autót, hogy a leggyorsabb árnyékával verseng.”

Jelen pillanatban a WRC TV csapata száz emberből áll nagyjából minden versenyen, a Tata által fejlesztett technológia azonban hamarosan megváltoztatja ezt, csökkennek a költségek azzal, hogy az élő adáson közreműködők és az utólagos munkákat végzők egy állandó bázisról dolgozzanak. „Lehetnek a világ másik oldalán is, ahol ugyanabban az ellátásban részesülünk csupán háromszáz milliszekundum késlekedéssel. Ez abszolút elfogadható.”

 

Andrew

 

2019. január 31.