Get Adobe Flash player

A ralisport szabályváltozásai - Kollektív tesztek a rali világbajnokságon?

 

Kollektív tesztek a rali világbajnokságon?

Fontolóra vette a rali világbajnokság, hogy a Forma-1-hez hasonlóan kollektív tesztet szervezzen a csapatok számára, mellyel a költségek csökkentését kísérlik meg. Az alakulatok többsége lobbizásba kezdett az FIA-nál a rendelkezésre álló tesztnapok csökkentése érdekében, ami 2017-ben, az újgenerációs World Rally Car-ok bevezetésével a negyvenkettőről ötvenöt napra nőtt éves szinten.

A költségcsökkentés egy innovatív megközelítése lehet a versenyek előtti kollektív teszt, melynek során mind a négy gyártó ugyanazon a területen futtatná autóját, egymás között cserélgetve a pályákat. Ez hasonlóan alakulna a Forma-1 szezon előtti, a közbeni és gumiabroncs tesztjeihez. Az elképzelés egyelőre az aszfaltos versenyekkel kapcsolatos csupán, mivel a gyorsan romló murvás utak által ébresztett kihívás jóval nagyobb logisztikai feladatot állítana egy kollektív teszt elé.

A mostani az az időszak, amikor a sorozat csapatai következő megmérettetésükre, a Finn Rally-ra készülnek, az autosport.com pedig megtudta, a verseny jyvaskylai központjához közel egy ötnapos teszt 110 ezer angol font, átszámítva közel negyvenmillió forint, mely a versenyautó üzemelési és javítási költségeit nem is tartalmazza.

Miután a rali világbajnokságon több mint egymillió fontnak, azaz 360 millió forintnak megfelelő összeget kell fordítani csak a tesztelésre, a csapatok többsége úgy véli, az FIA-nak közbe kell avatkozni. Míg a Toyota csapatvezetője, Tommi Makinen elégedett a jelenleg engedélyezett tesztek szintjével, az M-Sportot képviselő Richard Millener a következőket nyilatkozta az autosport-com-nak. „Ami a murvát illeti, meg kell vágnunk a rendelkezésre álló napok számát, ez eléggé egyértelmű – lehet, hogy lesz olyan a pilóták közül, akinek ez nem tetszik, a költségek azonban eszméletlenné válnak. Ami azonban az aszfaltot illeti, megvan a lehetőségünk, hogy az F1-et kövessük, és valami érdekeset csináljunk a csapatokkal együtt.

Az aszfaltversenyek többségén képesek vagyunk találni négy reprezentatív utat egy területen, és meg tudjuk osztani, rotálni tudjuk azokat. Ily módon megosztjuk az utakkal kapcsolatos költséget és létrehozunk valamit, amitől a promóter és a rajongók izgatottak lesznek – talán akkora felhajtást tudnánk generálni ezekből a tesztekből, mint egy versenyből tudunk.

Ugyanakkor úgy gondolom, az FIA-nak távolabbra is kell tekintenie, hogy egyes WRC 2-es csapatok mennyit tesztelnek. Azon a szinten a teljesített tesztek direkt kapcsolatban vannak a csapat vagy a pilóta költségvetésének nagyságával, ami egy veszély a sorozat félresiklására. Minden, amit az FIA-nak tennie kell, hogy egy hasonló, de arányosan lecsökkentett szabályt alkotnak a WRC 2-es csapatoknak, mint amit a fő rali világbajnoki mezőny is csinál.”

Yves Matton, az FIA rali igazgatója, a következőket mondta el: „A tesztelés egy tárgyalás alatt lévő téma, együtt akarunk dolgozni a gyártókkal a potenciális költségcsökkentés érdekében, ami egy olyan dolog, melyet világosan pártfogolunk. Az egyik alapelv, amit figyelembe kell vennünk, az általános költségcsökkentés a különféle területeken, ahol nincsen haszon a rajongókra és a nézőkre vonatkozóan, nincs valódi megtérülése a befektetésnek a show irányában. A tesztelés potenciálisan az egyike ezeknek a területeknek.”

 

Andrew

 

2018. július 15.