A ralisport szabályváltozásai - Új ralis szabályok 2021-re
Új ralis szabályok 2021-re
A Motorsport Világtanács 2020. december 16-i ülésén, melyet a koronavírus helyzetre való tekintettel videókonferencia keretében tartottak, a szokások szerint több, a különböző autósport szakágakat, köztük a ralisportot is érintő szabálymódosítást hagytak jóvá a következő időszakra vonatkozóan.
Világbajnokság
A Power Stage-en, azaz a futamok kijelölt – általában utolsó szakaszán – eddig csak az egyéni abszolút értékelésben lehetett bónuszpontokat szerezni. Ezt követően a gyártók is részesülnek ilyenben a két legjobb helyezést elérő pilótájukkal, hogy további dimenziót adjanak ennek a pontversenynek is.
Miután a gumibeszállító kilétében változás történik és a Pirelli látja el 2021-től a sorozatot kizárólagos gumibeszállítóként, minden, a rali világbajnokság legfelsőbb szintjére benevező gyártó kilenc további tesztnapot használhat fel a 2021-es szezon során, hogy megfelelően megismerhessék az új gumikat.
A WRC 2-es kiírásban több változás történt, hogy egyértelműsítsék a szabályokat. Az ebben a sorozatban magukat megméretni kívánó csapatok a 2021-es idény ötödik futamáig kell, hogy nevezzenek. A pontszerzéshez két autót kell nevezniük maximum hét versenyen, melyek közül egynek Európán kívülinek kell lennie.
A WRC 2-be nevezett versenyzőknek és csapatoknak a futamokra történő nevezésnél jelezniük kell, hogy az pontszerző versenyük-e, következésképpen a sorozatba nevezett versenyzők további viadalokon is részt vehetnek 2-es prioritással anélkül, hogy pontot szereznének. A pontszerzés tekintetében a hét kijelölt verseny legjobb hat eredménye számít az év végi értékelésnél.
Azzal, hogy a „nagyoknál” sikeresnek bizonyult a Power Stage formátum, a rendszert a WRC 2-re és a WRC 3-ra is kiterjesztik.
A WRC 3-ban azzal a céllal, hogy visszaállítsák a vírushelyzet előtti szabályokat, a bajnokságba beleszámító versenyek száma az öt helyett hét lesz, ebből a legjobb öt fog beleszámítani a bajnokság végeredményébe. Különleges elvárást is tettek a szabályalkotók, mégpedig hogy a feltörekvő pilóták számára korlátozzák a kategóriát a képességeik fejlesztésére.
A rali világbajnokság értékének biztosítása érdekében az eredeti versenynaptárban tervezett versenyek legalább felét le kell bonyolítani ahhoz, hogy bajnokokat lehessen hirdetni. A támogató kategóriákban az FIA meghagyja magának a lehetőséget, hogy változtasson a részvételek minimális számán és a végső értékelésbe beleszámító eredmények számán, amennyiben kevesebb verseny kerül megrendezésre az eredetileg tervezettnél.
A junior világbajnokságba beleszámító versenyek száma ismét öt lesz, szemben a 2020-ban a koronavírus miatt lebonyolított néggyel.
Európa-bajnokság
A kontinenssorozatban megmaradt ugyan a szokásos nyolcfordulós formátum, de a költségcsökkentés jegyében csökkentették a szigeteken megrendezésre kerülő futamok számát, valamint két esetben egymáshoz kapcsolódó két versenyt jelöltek ki.
A korábbiakhoz hasonlóan az azori-szigeteki és a kanári-szigeteki viadalra nevezők logisztikai támogatást kapnak. Az összekapcsolt futamok a fafei és az azori-szigeteki, valamint a lengyel és a lett fordulók lesznek. Ezek esetében az első versenyt követően egy őrzött parkolóba lehet betenni a versenyautókat, szállítójárműveket, trélereket, kisegítő járműveket, mielőtt azokkal a két hét múlva sorra kerülő másik verseny helyszínére mennének. Ezzel a lehetőséggel nem szükséges a csapatoknak visszatérni a járműveikkel a bázisukra, így spórolhatnak a költségeiken.
További költségcsökkentési intézkedés, hogy a versenyek gyorsasági össztávja 180 és 210 kilométer között lesz. A Rally2-es autóval indulók a talajtípustól függetlenül maximum tizenhat gumit használhatnak fel egy hétvégén, a Rally3-assal nevezők tizenhatot az aszfaltos, tizenkettőt a murvás eseményeken, a Rally4-es és Rally5-ös géppel rajthoz állók pedig tizenkettőt a felülettől függetlenül.
A fő bajnokságban a nyolc futamból a legjobb hét eredménye fog beleszámítani a végső értékelésbe, ahhoz pedig, hogy bajnokot lehessen hirdetni, legalább négy versenynek kell lezajlania.
Az Európa-bajnokságon prioritásos státusszal rendelkező összes versenyző szerezhet pontot az abszolút értékelésben. A végső koronáért nyilván az R5-ös megnevezés helyett most már Rally2 néven futó gépekkel lehet a legnagyobb eséllyel harcba szállni. Az ERC 2-be változatlanuk az N csoportos és az R-GT autókkal lehet nevezni, kiegészülve a Rally2 Kit szabályok szerint épített masinákkal. 2022-től ugyanakkor ez a kategória kizárólag a Rally3-as gépeknek lesz fenntartva. Az ERC 3-ban a Rally4-es és Rally5-ös autók szerepelnek továbbra is.
A junior sorozatok – melyek az Európa-bajnokság harmadik futamától veszik kezdetüket és hat megmérettetésből állnak – jelentős átalakuláson mennek keresztül. Az ERC 1 Junior bajnokság ERC Junior bajnokság néven fut tovább, és az új technikai szabályok szerint épülő autókkal, a Rally3-as kocsikkal lehet ebben részt venni, melyek tulajdonképpen a Rally4-es autók négykerékhajtásos változatai. Az ERC Junior bajnokság 2021-es győztese az FIA, az Eurosport Events, a Ford Fiesta Rally3-asokat építő M-Sport és a Pirelli együttműködésének köszönhetően a következő szezonban öt junior világbajnoki futamon állhat rajthoz az M-Sport Ford Fiestájával, az olasz gyártó gumiabroncsain.
Az ERC 3 Junior kiírás – melyben szintén a Pirelli lesz a beszállító – minden Rally4-es és Rally5-ös autó számára nyitott lesz. Ennek győztese 2022-ben az ERC Junior bajnokság három futamán vehet részt egy Pirelli abroncsokkal szerelt Ford Fiesta Rally3-assal, de ha az ERC 3 Junior koronát egy Fiesta Rally4-essel szerzi meg a pilóta, akkor az M-Sport jóvoltából mind a hat ERC Junior versenyen ott lehet a rajtnál a következő szezonban.
A Rally2-es autóval versenyző huszonnyolc év alatti pilóták számára is ösztönzőcsomagot kínál a sorozat promótere, melynek részleteit a későbbiekben közlik, az azonban már most kiderült, hogy szeretnék a legnagyobb Európa-bajnoki koronára áhítozó fiatalok költségeit csökkenteni, a megjelenési lehetőségüket pedig növelni.
Andrew
2020. december 20.