Get Adobe Flash player

A ralisport szabályváltozásai - A Motorsport Világtanács döntései

 

A Motorsport Világtanács döntései

Párizsban sor került a Nemzetközi Automobil Szövetség Motorsport Világtanácsának 2013-as utolsó ülésére, melyben a ralisporttal és annak legfelsőbb kategóriájával, a rali világbajnoksággal kapcsolatban is számos döntés született.

 

Rali világbajnokság

A világbajnokság futamainak rajtsorrendje módosul, hogy megakadályozzák a taktikázások lehetőségét és a szurkolóknak nagyobb show-t biztosítsanak. A rajtsorrend a murvás és az aszfaltos versenyeken is ugyanúgy lesz érvényes, az 1-es és 2-es prioritással rendelkező versenyzők a bajnoki pontverseny állásának megfelelően indulnak az első napon, a második és harmadik nap sorrendje pedig az előző nap végi állásnak lesz a fordítottja.

A kiesett, majd a Rally 2 szabály szerint visszaálló autók a következő napon a P1-es és P2-es pilóták csoportja után rajtolhatnak.

Azért, hogy nagyobb rugalmasságot biztosítsanak a különböző versenyzők szerződtetésében, a gyártókat a továbbiakban nem kötelezik arra, hogy egy állandó versenyzőt nevezzenek meg a teljes szezonra. A gyártók ehelyett minimum tíz világbajnoki futamra lesznek kötelesek megnevezni egy pilótát.

A versenyek életébe következetességet hozva, ezáltal a promótert segítve, a versenyeknek fix formátumot kell követniük. Csütörtökön kerül sor a rajtceremóniára, az európai versenyek utolsó gyorsasági szakaszát pedig vasárnap dél körül rendezik. Az utolsó szakasz lesz a Power Stage, melynek hossza minimum tíz kilométer kell, hogy legyen.

Minden, a bajnokságokba (WRC, WRC 2, WRC 3 és Junior WRC) nevező versenyző köteles lesz egy színjelöléssel ellátott szélvédőmatricát használni, hogy promótálja és azonosíthatóvá tegye azt az osztályt, melyben versenyez és pontot szerez.

Megállapodás született arról az engedélyezett autók kategóriáinak átnevezéséről, hogy a rendszer összhangban legyen a többi FIA bajnoksággal. A kisebb számok így az erősebb autókat takarják (az RC1 lesz a World Rally Car-ok kategóriája).

A támogató bajnokságokban rajthoz álló 3-as prioritású versenyzők állandó rajtszáma megszűnik. Azok a pilóták ugyanakkor, akik marketing vagy promóciós okokból állandó rajtszámot szeretnének, igényelhetik ezt. A szervizszemélyzetre vonatkozó létszámkorlátozást eltörölték, és a P3-as versenyzők számára is engedélyezett lesz a teszt a verseny előtti három hétben.

A Rally d’Italia dátuma június 8-ára módosult.

 

A ralisportot érintő további döntések

Azért, hogy a professzionális csapatok jelenlétét növeljék, új címeket írnak ki az Európa-bajnokság keretében: a gyártói kupát, a gyártói kupát a kétkerékhajtású autók részére és a gyártói kupát a sorozatgyártású autók részére. A bajnokságba nevező gyártók legjobb két autója fog pontot szerezni. A mostani csapatbajnokságok törlésre kerülnek.

A szabadedzés és a kvalifikáció az aszfalt- és a murvaversenyeken is megrendezésre kerül ugyanazon előírások szerint, meghatározva a verseny első napjának rajtsorrendjét.

Az Európa-bajnokság keretein belül junior bajnokság kerül kiírásra, hogy a fiatal tehetségek számára egy igazi létrát hozzanak létre az Európa-bajnokság és a világbajnokság között. A bajnokság, mely úgy kerül kialakításra, hogy az elérhető és költséghatékony legyen a jelenleg R2 néven futó autókkal rajthoz álló, 25 év alatti versenyzők számára, hét futamot foglal magába, melyből a végelszámolásba a legjobb négy eredmény számít – beleértve egy murvás és egy havas versenyt is.

Megerősítésre került, hogy a jelenleg R5-ös néven futó autók a 2014-es afrikai bajnokságban nem szerezhetnek pontot.

Azért, hogy növeljék a promóciót és az érdeklődést a csapatok és a szponzorok között, az ázsia-óceániai bajnokság keretein belül új díjazást írnak ki a csapatok számára. A versenyzők részvételének javítása céljából a pilótáknak minimum három versenyen kell részt venni az Ázsia-Óceániai Kupában.

Az Európai Rally Kupa átnevezésre került, 2014-től Európai Rally Trophy (ERT) néven fut tovább.

 

Andrew

 

2013. december 4.