Get Adobe Flash player

A Regional Rally Car jövője

Az FIA úgy döntött, hogy a rali Európa-bajnokság 2016-os futamain RRC autóval nem lehet már rajthoz állni.

Az Európa-bajnokság idei tizenegy futamából ötöt nyert Regional Rally Car, négyet Szuper 2000-es kocsi és mindössze kettőt az új irányzat képviselői, az R5-ös masinák. Meg kell jegyezni, a világbajnokságon a hasonló járművek részvételével zajló WRC 2-es kiírásban kedvezőbb a kép utóbbiak szempontjából, az öt RRC és a két S2000-es győzelem mellett hatszor volt képes az R5-ös kocsi legelöl végezni. A világbajnokságon a Ford kisajátította magának a dobogó legfelső fokát, a bajnoki címet az RRC változat szerezte meg, míg a kontinensbajnokságban négy márka volt nyerőképes, a koronát a Skoda technikai szempontból kissé elavult Szuper 2000-ese hódította el.

Fenti eredmények mutatják, hogy az R5-ös irányzat az eredményességet tekintve nem volt képes még meghódítani a piacot ezen a szinten, az pedig elfogadott tény lett mára, hogy az RRC-k a durva felületű murvás versenyeken jóval strapabíróbbak a szigorúbb szabályok szerint épített R5-ös társaiknál. Ehhez társult Kevin Abbring Tour de Corse végi nyilatkozata, miszerint a sziget aszfaltos szakaszain Peugeot 208 T16-osukkal hátrányban voltak az RRC Fiestákkal szemben. Ezt az állítást alátámasztja az is, hogy a technikailag egy lépéssel mindig előrébb járó gyáriak – Korzikán ilyen volt a Peugeot és a Skoda – nem igazán tudták felvenni a versenyt a futamon a privát színekben futó RRC-kkel.

Ha a teljesítménykiegyenlítés szempontjából nézzük, azt is lehetne mondani, hogy az FIA-nak jól sikerült az R5-ös technika belövése az RRC-kel és S2000-esekkel szemben. Amennyiben viszont figyelembe veszi valaki a fentebb említett eredményeket, nem biztos, hogy az említett két sorozat esetében az új technikára vált, még ha az elméletileg fele akkora költségbe kerül is, mint a WRC leszármazott RRC. Márpedig a gyártóknak az lenne az érdekük, ha a méregdrágán kifejlesztett technikájukat – jelen esetben az R5-ös kocsikat – minél nagyobb számban tudnák értékesíteni, annak pedig feltétele az eredményesség.

Az elmúlt bő egy év történéseit látva az FIA megszellőztette, hogy a 30-as helyett 29 milliméteres szűkítőt szereltetnének a Regional Rally Car-ok turbójára, amit végül nem hagytak jóvá.

Az szövetség azonban a regionális sorozatokban, köztük az Európa-bajnokságban kontrollált költségeket és kiegyenlített küzdelmet akar, így azt az utat választották, hogy egyszerűen kitiltja a kontinenssorozatból a Regional Rally Car-okat. Előzetesen arról volt szó, hogy erre már jövőre sor kerül, végül úgy döntöttek, a szabály 2016-ban lép életbe. A Jannerrallye-val kapcsolatban a dolog így is zavart okozott, mivel az osztrák viadal szervezői abban a tudatban voltak, hogy az RRC-k nem vehetnek részt a bajnokságban, így a versenykiírásba sem kerültek bele ezek a kocsik jóváhagyott résztvevőként.

„Jól lenne egy kiegyensúlyozottabb képet látni” – mondta el Jarmo Mahonen, az FIA rali igazgatója. „A sportszabályzat megtiltja, hogy ilyen közel a szezonhoz történjenek változtatások. Arra azonban lehetőség van, hogy a bizottság megnézze, akarja-e csökkenteni ehelyett a szűkítők méretét a 2015-ös szezonra.” Erre akár az idény közben is sor kerülhet, a kérdés csak az, hogy az 1,6 literes motorok levegő hiányában mennyire fognak megfulladni.

A nemzeti bajnokságokban más a helyzet, ott a költségszempont komolyabb érv az autóválasztásnál. Ez látszik az M-Sport mutatóin is, akik több mint nyolcvan Fiesta R5-öst értékesítettek már, ráadásul a kék oválos modell és a Peugeot 208 T16 is hódított el már idén nemzeti bajnoki címeket.

 

Andrew