Get Adobe Flash player

Csendes-óceáni rali háború - Tasmán csata

 

Tasmán csata

A Tasmán-tengert átszelő harc dúl egy ideje, a mérkőző felek Új-Zéland és Ausztrália. Ha rögbiről van szó, azt a kivik nyerték 2015-ben, miután a sportág világbajnokságának döntőjében legyőzték auszi ellenfelüket. A rali világbajnokságon azonban nem állnak ilyen jól, sőt… Itt a versenyrendezésért megy a csata, hiszen Ausztráliának megvan a lehetősége erre, Új-Zéland pedig csak szeretne futamot.

A feszültség egyre komolyabb a kérdést illetően, az új-zélandiak pedig csalódottnak érzik magukat, és a 2012-ben tető alá hozott megállapodást idézik folyamatosan. Ezek szerint Ausztrália három éven keresztül rendezett volna futamot a rali világbajnokság keretében, majd ugyanilyen ciklusra átadta volna nekik a jogot. Erre pedig 2016-ban kellett volna, hogy sor kerüljön.

Az Ausztrál Rally ehelyett tető alá hozott egy szerződést a WRC Promoterrel a következő két szezonra, miközben szemmel láthatólag megfeledkezett a kivikkel kötött egyezségről.

Úgy tűnik most, hogy Új-Zéland egy vesztes csatát vív. Köztük és Ausztrália között az előtt jött létre a megállapodás, mielőtt Oliver Ciesla és kollégái színre léptek volna, a WRC Promoternek így nincsen kötelezettsége, hogy megváltoztasson bármit is.

És úgy tűnik, hogy a ralis világ Coffs Harbourben, az Ausztrál Rally úgy otthonában telepedett le annak ellenére, hogy hiányoznak a régióból a nézők, a szervezők pedig látszólag Sydney felé fordultak, hogy több rajongót találjanak.

Az Ausztrál Rally egy olajozottan működő, jól szervezett világbajnoki forduló, a kérdés azonban továbbra is fennáll: nem lenne jobb a rali világbajnokság számára átszelni a Tasmán-tengert és visszamenni oda, ahová nagyon sok szál köti?

Ausztrália rali világbajnoki történetének mostani része egy kicsit hektikusnak tűnhet – három egymást követő verseny, a 2006-os, a 2009-es és a 2011-es három különböző helyszínen zajlott –, mielőtt 2006-ban elhagyta Nyugat-Ausztráliát, szilárd volt a pozíciója tizenhét éven keresztül. Perth számított a rali világbajnokság egyik sarokkövének, szervezettsége pedig jó példa lehet mindegyik másik forduló számára.

Coffs Harbour távol van Perth-től mind a verseny, mind a kontinens átszelése tekintetében.

De mi a helyzet Taurangával, az Új-Zéland Rally javasolt új központjával? A 117600 lakosú város ideális bázis egy rali világbajnoki forduló számára? Nos, mindenképpen egy előrelépés Coffs Harbour-höz képest, ahol 70990-en élnek.

És ott van Új-Zéland pedigréje – ami egy olyan dolog, melyet a világbajnokság modern érájában nem mindenki méltányol. A kivik versenye az egyéni világbajnokság kiírásától kezdődően része a sorozatnak. Fulvio Bacchelli volt az első győztese az akkor Motogard Rally néven futó világbajnoki eseménynek, az olasz pilóta egy Fiat Abarth 131-est vezetett győzelemre 1977-ben. A következő 38 esztendőben harmincegy alkalommal volt a rali világbajnokság része a hosszú fehér felhő földje.

Fel kell tenni a kérdést: mit ad Ausztrália, amit Új-Zéland nem tud biztosítani?

Elég egyszerű a válasz: semmit. Más lenne a helyzet, ha egy Sydney-n keresztülvágó szuperspeciál vagy valami ilyesmi növelhetné a rali világbajnokság és az Ausztrál Rally nagyon korlátozott hatását az ország V8-as motorral álmodó benzinvérű alakjaira.

Új-Zéland Aucklanddel egyesítené erejét ez ügyben, sokkal nagyobb nyilvánossághoz eljuttatva a sorozatot rögtön. És a televíziós felvételek? Nos, azok önmagukért beszélnek a kivi országban.

 

Andrew

 

2016. március 31.