Get Adobe Flash player

A Hyundai készül 2015-re

 

Dolgos idény vár a Hyundai Motorsportra a rali világbajnokságon 2015-ben, amit a 2014-es modelljükkel kezdenek, majd a szezon folyamán áttérnek az új i20 Coupéra.

Az alakulta vezetője, Michel Nandan nyújt bepillantást, hogy az új idénnyel kapcsolatban milyen megoldásra váró feladatokkal szembesültek az utóbbi időszakban. A francia szakember elsőként a 2015-ös szabályváltozásokról mesél, amik két évig lesznek érvényben, mielőtt 2017-től teljesen új formula lép életbe.

„A szabályozás oldaláról nincs sok különbség, a szabályok ugyanazok, mint idén. Engedélyezettek a könnyű műszerfalak, homologizálhatók könnyű fényszórók is, beépíthető a kormányváltó, úgy gondolom, ennyi az egész. Amennyiben új homologizációt csinálsz a 2015-ös autódhoz, szemben a jelenlegi modell egyszerű módosításával, más változtatásokat is végrehajthatsz. A Volkswagen például arra használja az új homologizációját, hogy legyen esélye egy könnyebb motorblokkal futni. Ez a módosítás már idén is engedélyezett volt, ha valaki ehhez folyamodott. Amennyiben a motor az előírások szerinti minimum súly alatt van, ballasztot lehet rá tenni. A ballaszt innentől kezdve a motorral együtt homológ, de természetesen a legjobb pozícióban helyezheted el azt a motor körül. A Hyundai-nál mi nem folyamodunk új homologizációhoz a 2014-es autó esetében. Azon kívül a három változtatáson kívül, amiről már beszéltünk, vannak más dolgok is a motort illetően, amiket még nem határoztunk meg. A hátsó felfüggesztéssel is kezdünk talán valamit. Valójában nincs semmi más. Van még egy régi jokerünk, amit a régi autó motorján januárban használunk fel, aztán lesz két vagy három jokerünk márciusban, de ezt még nem véglegesítettük, mivel tesztelés és vizsgálat alatt vannak. Ahogyan tudom, csak a Volkswagen és a Citroen tervez új homologizációt a Monte-Carlo Rallye idejére, a Hyundai és a Ford azonban nem. Monte-Carlóra lesz két új karosszériánk, aztán meglátjuk, mi történik. Lesz talán egy tartalékautónk is, ez azonban nincs még eldöntve.”

A Hyundai-jal kapcsolatos nagy kérdés, hogy mi a helyzet a 2015-ös autójukkal, az i20 Coupéval. Nandan ezzel kapcsolatban már óvatosabban fogalmazott. „Most kezdtünk neki annak, hogy fejlesztési teszteket végezzünk, amit a jövő év elején is folytatni fogunk. Onnantól fogjuk azt nézni, hogy mikor lesz alkalmas az autó a bevetésre. Semmi sincs lefixálva jelenleg, nincsen dátum fixálva, mivel először futni szeretnénk ezzel az új kocsival, hogy láthassuk, hol állunk a versenyképességet tekintve, összehasonlítva a jelenlegi autóval. Annak alapján fogjuk eldönteni, mikor lesz alkalmas a bevetésre. Nem akarunk rohanni ezzel a kocsival. Szeretnénk a szükséges időt kihasználni és akkor bevetni az autót, amikor jól működik. A Coupéval nem végeztünk még tesztet. Reméljük, hogy februárban elkezd futni egy Coupé. Minden munka, amit eddig végeztünk, egy prototípussal történt, ami nem egy módosított régi i20 vagy egy Coupé. Megjelentek képek az interneten egy Hyundai i30 raliautóról is, de azzal nem foglalkozunk.”

A Hyundai Motorsport az elmúlt hetekben felfedte, hogy Hayden Paddon az ideinél bővebb programot fog teljesíteni, a Svéd Rally-tól kezdődően minimum kilenc versenyen lesz ott, korábban pedig az is kiderült, hogy Dani Sordo legalább tíz futamot teljesít a csapat színeiben. Arról azonban nem volt hír, hogy a maradék versenyeken ki áll rajthoz.

A koreai autógyár sportrészlegének első embere itt zárkózottabbá vált. „Jelen pillanatban nem tudom. Arra várok, hogy lássam, lehet-e valami váratlant csinálni, hogy készen álljunk, akarunk-e egy olyan pilótát, aki valamilyen felületen vagy valamelyik versenyen tapasztalt, de jelenleg nincs semmi sem eldöntve. Juho Hanninennel és Bryan Bouffier-vel jó barátságban vagyunk még mindig, de nincsenek terveink velük. Ami Paddont illeti, ismét tervezzük természetesen, hogy a második, ’N’ csapattal nevezünk a világbajnokságra, de tudatában vagyunk annak, hogy egy WRC Team tagjának, szemben a gyártói csapattal, korlátozásokat okoz ez olyan dolgokban, mint a tesztelés. Csupán egy tesztnapja lehet versenyenként. A 2014-es autóval kezdi a szezont és a 2014-es autóval is fogja folytatni.”

Távolabbra nézve mi az új, 2017-2019-es World Rally Car formula előterjesztésével kapcsolatos álláspontja a Hyundai-nak? Mit gondol, mi fog történni, és mit szeretne a Hyundai? Őszinte, gyakorlati válasz érkezett, semmint hogy titkos hibrid stratégiáról beszélt volna Nandan. „Jelen pillanatban nem ismerjük még a szabályokat. Lesznek megbeszéléseink januárban, ahol tárgyalni fogunk erről az FIA-val. Az álláspontunk némileg hasonló, mint amilyen a többi gyártóé. A lehető legtöbbet szeretnénk megtartani a jelenlegi előírásokból, legfőképpen a motort illetően. Meg szeretné tartani mindenki az 1,6 literes turbót, mivel nagyon sokba kerül új motort fejleszteni. Úgy gondolom, ezt megalapoztuk, úgyhogy ez rendben van. Ami az új technológiák irányába mutató előterjesztést illeti, az már inkább az FIA kezében van. Az ilyenfajta technológiai döntést az FIA vezényli, úgyhogy várjunk és nézzük meg, hogyan határoz az FIA.”

 

Andrew