Get Adobe Flash player

A Polo R WRC technikai megoldásai - Alacsonyabb + szélesebb = gyorsabb!

 

Alacsonyabb + szélesebb = gyorsabb!

Mély frontspoiler, széles sárvédők, gigantikus hátsó szárny. A nagy- és a kissrácok számára mindezek csodálatra méltó dolgok. A WRC-k esetében viszont ezen elemek segítenek az autó körül a légáramlás irányításában a talajhoz nyomva a kocsit.

A szokatlan kinézetű aerodinamikai elemek legfontosabb funkciója az, hogy csökkentsék az 1200 kilogrammos WRC talajtól történő elemelkedésének esélyét, így a Polo R WRC az úthoz tapad nagy sebességnél. Azt is biztosítják, hogy a landolás biztonságos legyen egy 50 méteres ugratást követően.

Hogyan lehet munkára bírni a légáramlást? Ehhez egy kis fizikaórát kell tartanunk: a kulcsszó a spoiler, ami megtöri a természetes légáramlást és úgy manipulálja azt, hogy az előnyös legyen az autó számára. A WRC esetében azonban az aerodinamika célja nem a nagyobb sebesség elérése (mint a Forma-1-ben), hanem a stabilitás, stabilitás és még több stabilitás.

A Polo R WRC jellemzői:

- Alacsonyan lógó első spoiler: ez irányítja a légáramlást az autó körül és csökkenti az autó elejének elemelkedését. Emellett hűtőlevegőt továbbít a motor és az első fékek felé. Az alján lévő rugalmas gumiperem ellenáll extrém kanyarvételekkor és fékezéskor.

- Nagyobb méretű, szögletes sárvédők: ezek irányítják a légáramlást az autó oldalán. Teljes mértékben kihasználják a karosszéria szélességére vonatkozó 182 centiméteres maximális értéket. A Polo R WRC első változatán kerek formájúak voltak a sárvédők, de a Volkswagen szélcsatornában végzett átfogó tesztjei kimutatták, a szögletes verzió jobban dolgozik.

- Hatalmas hátsó szárny: a légáramlatok megtörése kilogrammban kifejezve kétszámjegyű leszorítóerő értéket termel a hátsó tengelyen (a pontos adat nem publikus). Amit tudunk, hogy a nagysebességű szakaszokon, mint például a Finn Rally pályáin az autó 10 kilométer/órával is nagyobb sebességgel tud haladni a fenyőerdőkben.

- Az autó lefedett, sima alsó része: a kocsi maradék aerodinamikai potenciálját ez préseli ki. A hasmagasság azonban a WRC-k esetében oly’ nagy, hogy az autó alsó része minimális szerepet játszik összehasonlítva a Forma-1-es autókéval.

 

Andrew