Get Adobe Flash player

A Polo R WRC technikai megoldásai - Csúcstechnika a legnagyobb tapadás érdekében

 

Csúcstechnika a legnagyobb tapadás érdekében

Extrém hosszú rugóút, erős fékek, az útfelülettől függő kerékátmérő és egy Michelin gumikkal teli kamion, minden eshetőségre felkészülve: a Volkswagen Polo R WRC beállítása ugyanolyan bonyolult, mint egy svájci óra szerkezetéé. A Volkswagen számára ugyanakkor ez nem okoz nehézséget, a „WRC laboratóriumukban” a legjobb mérnökök a legjobb anyagokkal és technológiával dolgozhatnak, nem beszélve a kitűnő munkakörülményekről.

De beszéljünk a felfüggesztésről. A Volkswagen csapatnak két alapkonfiguráció áll rendelkezésre, amivel úgy tűnhet, hogy két különböző autójuk van. A kemény beállítást az aszfalt ralikon, Monte-Carlóban, Franciaországban, Németországban és a spanyol verseny egy részén használják. A lágy a murvás versenyeken, például Mexikóban, Portugáliában, Finnországban és Ausztráliában kerül bevetésre. Az egyik legfontosabb tézis itt az, hogy minél nagyobb a rugóút, annál nagyobb a tapadás.

A különbségek: az aszfaltra keményebb a beállítás – csakúgy, mint az útfelület maga. Nagyobb, 18 coll átmérőjű kerekeket szerelnek az autóra, a rugók 180 milliméterrel rövidebb úton dolgoznak, mint a murván. Ami a lassulást illeti, elöl vízhűtéses, 355 milliméter átmérőjű féktárcsákat használnak aszfalton.

Murván és jégen kisebb, 15 collos kerekeken csúszik be a kocsi a kanyarokba. A 275 milliméteres rugóút még a Dakar Rally-s autó értékénél is nagyobb. Murvás felületen a kisebb kerekeknek megfelelően 15 százalékkal kisebb, 300 milliméteres féktárcsát alkalmaznak, mint amilyen az aszfaltváltozat. De ne nyúljunk hozzá! Nagyobb fékezésekkor a féktárcsa elérheti a 900 fokos hőmérsékletet is.

És a gumiabroncsok? Gyakran még a szakembereknek is nehéz felsorolni, milyen gumik állnak rendelkezésre. A teljes szezont tekintve léteznek kemény gumik száraz körülményekre, extrém puha gumik esőre és fagyra, közepesek a változékony időjárásra, durva mintázatú abroncsok murvára, téli gumik hóra, szögesek a jeges felületre. A rali világbajnokság beszállítója, a Michelin versenyenként kétfajtát bocsájt a Volkswagen rendelkezésére. De ezen felül is van még mivel játszani: a virtuóz szakemberek keresztbe vagy más őrültnek tűnő elrendezésben is felszereltethetik a gumikat. És ez döntő tényezője lehet a győzelemnek vagy vereségnek.

Apropó! A legtöbb más autósport szakággal ellentétben mindig van pótkerék a kocsiban – a versenyzőknek ugyanis a szervizparktól távol is kereket kell tudni cserélniük.

Megfelelő cipő minden felületre – ha a Polo R WRC egy turista lenne, lenne strandpapucsa, tornacipője, túracipője, holdjárója, hótaposója a bőröndjében. Ki más teszi ki magát ilyen megpróbáltatásoknak a világon?

 

Andrew