Get Adobe Flash player

A Polo R WRC technikai megoldásai - Nem zavaró?

 

Nem zavaró?

Ahol megveti a Volkswagen Polo R WRC a lábait, jobban mondva kerekeit, mindenhol utána fordulnak, és nem csak erőforrása 315 lóerejének muzsikája miatt. A szervizparkban egy más hang hallatszik a Polo R WRC motorteréből, ami a rajongók számára sokkal nagyobb csalódást okoz: ez a kis kürtjének csipogása. Tervezési hiba a Polo R WRC akusztikus jelzése? Alább olvasható, miért is van ez a látszólag zavaró dudaszó.

„Furcsa lehet egy kicsit a kürt hangja elsőre” – mondja el Francois-Xavier Demaison, a Polo R WRC tervezéséért és fejlesztéséért felelős technikai projektmenedzser. „Az is tény azonban, hogy a kürt egyszerre több fontos szerepet is betölt.” A Volkswagen csapat sátrában biztonsági funkciója van. Amint a szerelők befejezik a munkát az autón és a Polo R WRC menetkész, a pilóta röviden megnyomja a dudát, mielőtt beindítaná a motort és lejárna a rámpáról. Ez azt jelenti, vigyázz! Ilyenkor el a kezekkel a motortól és még fontosabb, ki kell jönni az autó alól, elállni mögüle.

Tisztán praktikus okai vannak, hogy miért nem olyan a hangja ennek a dudának, mint egy hajókürt. Az autósportban minden a sebességről szól. Minél könnyebb az autó, motorja annál jobban tudja gyorsítani. A kürt éppen ezért minimális méretű, és emiatt nem produkál nagy súlyt. Egyszerűen mondva azért van csak a kürt, hogy valamilyen hangot adjon ki magából. Az, hogy milyet, cseppet sem számít.

De miért is nem hagyják el a dudát, ha mindegy, milyen hangot ad ki és súlyt is lehetne vele spórolni? „Nagyon egyszerű” – mondja Francois-Xavier Demaison. „A kürt törvényileg kötelező.” Mivel a raliversenyek gyorsasági szakaszai között a World Rally Car-nak is közúton kell haladni, a sorozatgyártású autókhoz hasonlóan kötelező a működőképes kürt, hogy a többi közlekedőt figyelmeztetni lehessen. Oké, a Polo R WRC zajától senki sem fog kiugrani a csizmájából, de a célnak megfelel. Amikor tehát a dudáról van szó, a gyakorlat felülbírálja az esztétikát.

 

Andrew