Get Adobe Flash player

1985-ben a Francia-Alpokban

Az 1985-ös Monte-Carlo Rallye-t egy jókora időbüntetés ledolgozása után Ari Vatanen nyerte Peugeot 205 T16-osával.

A viadal több okból is emlékezetes: rengeteg néző látogatott ki a versenyre, a francia televízió által élőben is közvetített Saint-Bonnet-le-Froid szakaszt 45 ezren tekintették meg a helyszínen, de ez volt a Peugeot első és ez idáig utolsó hercegségben aratott rali világbajnoki futamgyőzelme is Vatanen bámulatos teljesítményének köszönhetően.

A Peugeot 205 T16 1984-ben mutatkozott be, de a következő idény monte-carlói nyitófordulója jelentette a versenygép első teljes szezonjának kezdetét, melynek során a nagyszerű Audi és Lancia armadával kellett megküzdenie.

A Peugeot Talbot Sport három 205 T16-ot nevezett, azokat Vatanen, Timo Salonen és Bruno Saby vezették. Az Audi Sport Stig Blomqvist és Walter Röhrl gondjaira bízta a Sport Quattrókat, a Lancia 037 Rally-jainak volánja mögé pedig Henri Toivonen és Miki Biasion ülhetett.

A 117 párosból álló mezőny Franciaország Ardeche, Isere, Hautes-Alpes, Alpes-de-Haute és Alpes Maritimes régióiban változatos időjárási körülményekkel esővel, hóval és jéggel is szembesült.

Vatanen és Röhrl ádáz harcban voltak egymással az élen, amikor a finn navigátora, Terry Harryman négy perccel korábban jelentkezett be a Gapban felállított gyűjtőbe, ezzel a 2-es rajtszámú Peugeot nyolc perces büntetést szedett össze. Vatanen az eseten annyira felpörgette magát, hogy a hátrány nagy részét hamar ledolgozta, de német riválisával szemben még így is 1:58 másodperc lemaradással vágott neki az utolsó napnak, ami tizenegy szakaszt, 260 gyorsasági kilométert tartalmazott.

A Col Saint Raphael szakasz havas hegymeneti része döntőnek bizonyult, Vatanen a szöges gumijain könnyedén teljesítette a gyorsaságit. Röhrl ezzel szemben két percet dobott el, miután felfelé menet két jeges hajtűkanyarral is meggyűlt a baja. Az audis rossz gumiválasztása adta meg a lehetőséget Vatanennek, hogy visszavegye a vezetést. A finn végül ötperces előnnyel nyerte meg a versenyt a Monte négyszeres győztese előtt.

A világbajnokság történetében ez volt a Peugeot egyetlen monte-carlói győzelme, később sem a 206 WRC-nek, sem a 307 WRC-nek nem sikerült begyűjteni a hercegség legnagyobb trófeáját.

 

Andrew