Get Adobe Flash player

Svéd Rally 2015

A rali világbajnokság versenynaptárának egyetlen teljes egészében havas viadala a Svéd Rally. A futam különleges kihívást hordoz magában, a letaposott havon és jégen ugyanakkor meglepő tapadást biztosítanak a szöges gumik. A körülmények ellenére a 100 kilométer/óránál is nagyobb átlagsebességével ez a sorozat egyik leggyorsabb versenye.

Az autók más vezetési stílust igényelnek, mások a fékpontok, a pilótának a nyomban kell maradnia, ha a legjobb tapadást szeretné. „A hófalak elég nagy segítséget tudnak nyújtani – bár óvatosnak kell lenned, hogy ne támaszkodj neki túl erősen – és a szöges gumik is nagy tapadást biztosítanak” – magyarázza Ott Tanak, az M-Sport egyik versenyzője. „A nyomok azonban nagyon szűkek, vita nélkül ez a legnehezebb része a dolognak. Biztosnak kell lenned, hogy a nyomban maradsz és lendületesen mész, mivel ha friss hóban, kívül találod magad ezeken a nyomokon, az nagyon csúszós.”

„A vezetési stílus, amit itt alkalmaznod kell, más, mint a többi futamon” – folytatja Tanak csapattársa, Elfyn Evans. „Nincs milliónyi mérföldre az érzés attól, ami a murván van, de vannak bizonyos technikák, amik nagyon különlegesek a havon történő vezetés során. Az egyik kihívása ennek az eseménynek a láthatóság. Amikor friss a hó, minden fehér, amitől különösen nehéz az előtted álló út olvasása. A feltételek is nagyon változóak tudnak lenni. Amennyiben jó a jeges alap, a tapadási szint nagyon magas, de néha változékony ez, ami nagyon nehéz a pilóták számára.”

Az M-Sport pilótái egyébként meglehetősen tapasztalatlanok ebben a környezetben, Tanak kétszer, Evans pedig mindösszesen egyszer indult a havas skandináv viadalon. A brit csapat versenyzői két-két napot tesztelhették a Fiesta RS WRC-t Kalle környékén a viadal előtti héten. Az M-Sport ugyanazokat az autókat viszi Svédországba, mint amivel harcba szálltak Monte-Carlóban is.

A Hyundai versenyzői is hasonló cipőben járnak, mint a fordosok. Thierry Neuville eddig három Svéd Rally-n állt rajthoz, Hayden Paddon egyszer, a csapat újonca, Kevin Abbring pedig most mutatkozik be Karlstadban. A Hyundai Motorsport névsora nem véletlenül alakult így, Dani Sordo ugyanis a futamot megelőző héten kerékpáros balesetet szenvedett, melynek következtében két bordája is eltörött. Michel Nandanék a spanyol helyére léptették elő Paddont az elsőszámú csapatba, az új-zélandi i20 WRC-jét pedig a friss igazolás, azaz Abbring foglalhatja el az új, Hyundai Mobis World Rally Team néven szereplő második csapatnál. A dél-koreai gárda már decemberben tartott egy négynapos tesztet Svédországban, amit a viadalt megelőző héten újabb két nap követett. Utóbbi egyikén Neuville és Paddon osztoztak a kocsi kormányán, Abbring pedig egy teljes napot gyakorolhatott. A Hyundai Motorsport első számú alakulata a Monte-Carlóban is használt gépeket biztosítja versenyzőinek, Abbring pedig egy teljesen új kocsi volánja mögé ülhet be. „Virtuálisan mindegyik autó azonos, az egyetlen apró különbség, hogy Sordo beállításait kell használnunk néhány kapcsolt alkatrész miatt” – árulta belső információkat Paddon, miután kiderült, hogy a spanyol helyén fog versenyezni.

A Citroen nagy önbizalommal készül a Svéd Rally-ra. A DS 3 télen elvégzett fejlesztéseit, a módosított aerodinamikát és a jobb motort az ilyen nagysebességű pályákon lehet igazán kihasználni. Mads Ostberg számára, aki ugyan jelentős mértékben kivette a fejlesztési tesztekből a részét, de most először állhat rajthoz a 2015-ös specifikációjú géppel, különösen fontos ez a viadal, hiszen részben hazai pályán, jelentős tapasztalattal és remek itteni eredményekkel a birtokában versenyezhet. A norvég két felkészülési viadalon is részt vehetett, a másodikon, a Finnskog Rally-n már a DS 3 WRC-vel autózhatott, amit meg is nyert. Természetesen a Citroen Racingnél sem maradt el a teszt, a többiekkel egy időben próbálgatták a franciák is autójukat. Meeke azt a kocsit használhatja, amivel Loeb oly’ sok sikert aratott 2012-ben, ő maga pedig tavaly használta a futamok nagy részén. Ostberg autója 2011-es építésű, amit tavaly használt már ő is.

A Volkswagen Motorsport a Hyundai-hoz hasonlóan már a 2014-es év végén ellátogatott Svédországba. Akkor a körülmények nem voltak túl kedvezőek a felkészüléshez, de február elején is lebonyolítottak egy tesztet a németek. Jari-Matti Latvala egyik kedvenc versenyét teljesítheti ismét, ahol már háromszor is nyert. Önbizalmát tovább fokozza, hogy a teszteken megállapíthatta, a Polo WRC korábbi verziójával havon tapasztalt némi alulkormányozottság a kocsi 2015-ös változatánál eltűnt. A Volkswagen Motorsport Latvalának és Sebastien Ogier-nek teljesen új Polókat készített. Andreas Mikkelsen Latvala tavalyi német és spanyol futamokon használt autójával rajtolhat el.

Az előző évhez képest az útvonal több mint harminc százaléka megújult. A Norvégiát évek óta érintő verseny során huszonegy szakasz, 308 mért kilométer vár a versenyzőkre, akik egy típusú, 380-384 volfrám szeggel ellátott gumit használhatnak. Az időjárás kitűnő feltételekről gondoskodott, megfelelő mennyiségű hó borítja a pályákat, és kellő hideget is jósolnak, hogy ez meg is maradjon a verseny idejére.

 

Andrew

 

2015. február 12.