Get Adobe Flash player

Elfoglalt svéd versenyfelügyelőség

Egy modern raliverseny versenyigazgatói tisztsége komoly és stresszes szerepkör. A 2015-ös Svéd Rally versenyigazgatójának, Christina Lundqvist Viklundnak akadt teendője bőségesen.

Nem kevesebb, mint negyvennégy gyorshajtásos incidens történt a futamon, ezekből negyvenkettő a pályabejáráson, kettő pedig magán a versenyen. A biztonság magasan a legnagyobb prioritással rendelkezik a ralisportban, éppen ezért szigorúan megszabott sebességhatárokat alkalmaznak a viadal összekötő szakaszaira és még fontosabb, hogy a pályabejárások során is, amik olyan utakon zajlanak, melyek a verseny részét képezik, de még nincsenek a forgalom elől lezárva.

Ennek eredményeként a pályabejáráson mindenre kiterjedő sebességhatárokat alkalmaznak, amit GPS egységekkel követnek nyomon, amit a pályabejáró autókba szerelnek, legyenek azok a gyári vagy a privát alakulatok autói. Ezek általában négykerékhajtásos sorozatgyártású autók, amiken biztonsági módosításokat végeznek el, pontos méterszámlálót és sebességkijelzőt szerelnek beléjük. A privát csapatok általában helyben bérelt autókat használnak.

A 2015-ös havas skandináv futamon több mint negyven sebességtúllépéses incidens került a versenyigazgató elé. Az INOV2 Systems, a pályabejárásra a GPS nyomonkövető rendszert biztosító cég által riportált első és második esetekkel általában a versenyigazgató foglalkozik. A párosok a sebességtúllépés mértéke alapján pénzbüntetésben részesültek.

Több olyan versenyző is volt azonban, aki többszörös visszaesőnek minősült a pályabejáráson, aminek eredményeként ügyük a versenyigazgatótól az FIA tisztségviselői elé került, egy megfelelő – és súlyosabb – büntetés megfontolása céljából. A többszörös szabályszegőket kétperces időbüntetéssel sújtották, amit egy évre felfüggesztettek. Ez a büntetés tehát abban az esetben lép érvénybe, ha az adott páros egy éven belül ugyanilyen szabályszegést követ el egy rali világbajnoki futamon. Emellett mindegyiküket pénzbüntetésben részesítették, közülük a legtöbbet, több mint négyezer eurót Yuriy Protasovnak kellett fizetnie.

Kétperces felfüggesztett időbüntetéssel öt pilótát sújtottak, Protasov mellett Sebastien Ogier-t, Max Rendinát, Lorenzo Bertellit és Michal Solowowot, míg további három versenyző, Kris Meeke, Ole Christian Vieby, valamint Simone Tempestini részesült pénzbüntetésben.

Robert Kubicát a turbó túltöltése miatt büntették meg, Martin Prokopot pedig amiatt, mert autójának tengelytávja nem felelt meg a homologizációs papíron leírtaknak.

Technikai problémák időről időre előfordulnak, és általában egyértelműek, a túl nagy turbónyomás, valamint a túl rövid tengelytáv jól mérhető mennyiség. Alkalmankénti előfordulnak sebességtúllépések is, az egy pályabejárás alkalmával történt negyvenkét eset azonban párját ritkító.

Az aszfaltfutamokon a pályabejárási sebességhatár jellemzően 90 kilométer/óra, murvás versenyen pedig 80. Svédországban és Finnországban viszont 70 kilométer/óra, amit a megkérdezett versenyző szerint könnyű túllépni. „A laza talajú versenyzőkre jellemzően berögzült sebességhatár 80 kilométer/óra” – mondta el az iRally-nak egy, a Svéd Rally-n részt vevő versenyző. „Svédországban azonban 70 kilométer/óra volt ez. A GPS jelzőnek van egy beépített figyelmeztetője ás a gyáriak által használt autók is pontos rendszerekkel, a váltást elősegítő motorfordulati kijelzőhöz hasonló egységgel rendelkeznek általában, hogy megelőzzék a gyorshajtásokat. Ha a szakasz egy különösen nehéz szekciójára koncentrálsz azonban vagy rajtad van az etapátbeszélő, és az audio rögzít, hogy vissza lehessen később ellenőrizni az itinert, könnyedén figyelmen kívül lehet hagyni ezeket a figyelmeztetéseket.”

Az iRally megkereste az FIA-t is, akik megerősítették, hogy egyik versenyző, a felfüggesztett időbüntetéssel sújtottakat sem fellebbezett a versenyfelügyelőség döntése ellen, tehát elismerték a kihágásukat. Nem kérdés, hogy jóval nagyobb odafigyelést fognak tanúsítani az elkövetkezendő pályabejárásokon.

 

Andrew