A MINI John Cooper Works WRC technikája - Nyakatekert egyezség
Nyakatekert egyezség
2012-be érkezve az FIA és a BMW között megegyezés született, hogy a kocsi homologizációja érvényben marad további tizenkét hónapra, feltéve ha a csapat kötelezettséget vállal, hogy hét világbajnoki futamon két autóval áll rajthoz. A projekt forrásával kapcsolatban a BMW és a Prodrive között egy olyan megállapodás volt érvényben, hogy a szponzori költségvetést a Prodrive-nak kell biztosítania.
A 2012-es szezon megkezdődött, de hamar nyilvánvalóvá vált, hogy az uralkodó nehéz gazdasági környezetben a Prodrive-nak nem sikerült összehoznia a szükséges támogatást.
A Motorsport Italia ezt követően jelentette be, hogy a brazil Paulo Nobre teljes szezont fog futni egy MINI WRC-vel 2012-ben és hogy a portugál Armindo Araujo a támogatástól függően vesz részt a szezon néhány futamán (Araujóval a megegyezés augusztusban zátonyra futott, a Deutschland Rallye-tól kezdődően az idény hátralévő részére az ausztrál Chris Atkinson ült be a Motorsport Italia MINI-jébe).
A BMW átértékelte a Prodrive-val kötött eredeti szerződést, és előterjesztéssel élt az FIA-nál, miszerint a mind a tizenhárom futamon két MINI vesz rész a Motorsport Italia oltalma alatt, de az alakulat a rali világbajnokság gyártói értékelésében nem jogosult a pontszerzésre. Ez kielégítette az FIA elvárásait és a MINI-nek teljes homologizációs időtartamot biztosított, ami így egészen 2018-ig szólt. Az FIA a javaslatot elfogadta.
Ez az igencsak szokatlan fejlemény az eredményezte, hogy a hivatalos csapatnak, a Motorsport Italiának nem volt a feladata a MINI WRC további fejlesztése, ez a felelősség továbbra is a Prodrive-nál maradt.
2012 októberében a MINI saga újabb csavart vett, amikor a BMW bejelentette, megszünteti a „gyári” csapat, a Motorsport Italia direkt pénzügyi támogatását a 2013-as szezonra. A német autógyár teljesítette az FIA elvárásait, minden 2012-es futamon ott volt a gyári csapat, ezzel elérte a teljes WRC homologizációt, ami által az ügyfelek továbbra is rajthoz állhatnak a továbbiakban a MINI-kkel a világbajnokságon. A BMW Motorsport is folytathatja így a munkát a Prodrive-val a motorfejlesztések és az alkatrészellátás terén, a Prodrive pedig futtathatja, fejlesztheti és értékesítheti az autókat a jövőben is.
A Prodrive és a MINI/BMW közötti hosszútávú megállapodás emiatt változatlan maradt. A BMW MINI JCW WRC-t – és annak Regional Rally Car változatát – érintő eladásokat, támogatást és fejlesztéseket segítő tevékenysége tette lehetővé, hogy a MINI-k a rali világbajnokságon és a regionális, valamint nemzeti futamokon is rajthoz állhassanak egészen 2018-ig, az autó homologizációs időszakának lejáratáig.