Get Adobe Flash player

Kevin Abbring mesél pályafutásáról

 

Kevin Abbring Hollandiából származik, egy olyan országból, ami nem igazán nevelt eddig világhírű raliversenyzőket.

Mivel nem volt a környezetében komoly tapasztalat, magának kellett felfedeznie az utat. Lépésről lépésre jöttek jelek, hogy a ralizás egy megfelelő pálya lehet számára. Mindezek a 2014-es év végén egy szerződést eredményeztek, mely szerint 2015-ben a Hyundai fejlesztési pilótája lehet az i20 Coupe WRC munkálataiban, valamint azt, hogy az ígéretek szerint az év végén néhány világbajnoki futamon lehetőséget is kapott volna. Kevesen gondolták volna, hogy ez utóbbi dolog jóval hamarabb válik valóra.

 

- A Hyundai csapatához történő csatlakozásod karriered eddigi legfontosabb lépése?

- A rali világbajnokságon egy WRC autóval történő rajthoz állás a legnagyobb dolog, amit valaki elérhet a ralisportban. A Volkswagennel már majdnem ott voltam, végül azonban nem valósult meg az. Akkor eldöntöttem, hogy kockázatot vállalok és néhány lépést visszalépek. Végül ez volt az egyetlen megfelelő dolog, amit tehettem. A legfelsőbb szintig eljutni egy hosszú út, ha holland útleveled van. Tudom, mit csináltunk az erőfeszítésemmel, azzal elégedett is vagyok nagyon. Az embereknek egy kiválasztott csoportja lesz mindig is, akik a rali világbajnokságon versenyezhetnek. Kétségtelenül örülök, hogy az egyikük lehetek.

- Visszanézve és a holland szövetség Talent First programjára gondolva az volt az első nagy áttörés a pályafutásodban?

- Kétségkívül így van. Ha az első évemben, amikor 18 éves voltam, nem nyertem volna meg a díjat, hogy a holland ralibajnokságban versenyezhessek 2007-ben, nagyon nehéz lett volna az út felfelé. Azt mondanám, hogy számomra ez volt egy jel, hogy folytatnom kellene. Mindig is egy álom volt a raliversenyzés. Nem tudtam, mennyire vagyok jó, vagy hogy valamennyire jó vagyok-e. A Talent First díj hozta meg az esélyt, hogy a junior világbajnokságon versenyezzek 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben.

- Az FIA Institute Young Driver Excellence Academy volt a következő lépés számodra. Mit kellett tenned, hogy megnyerd azt?

- Őszintén szólva még most sem igazán vagyok azzal tisztában, hogy az Academy díj nem egy verseny volt, hanem egy esély, hogy részt vehessek ezeken a tréningeken. Nyilvánvaló, hogy sokat vezettünk, tapasztalatokat szereztünk a médiával kapcsolatban, tanultunk a fitneszről. Sok dolog volt. Ez segített abban, hogy önmagam maradjak, bármi is történik, hogy őszinte legyek mindenkivel, hogy megpróbáljam a legjobbamat nyújtani. Meggyőzött arról, hogy folytatni szeretném és tanulni. Nehéz megmondani, hogy sok ajtót nyitott-e ki számomra, de az Academy adott esélyt arra, hogy több módon is megmutassam magamat olyan embereknek, mint Robert Reid és Alex Wurz. Mindannyian ki tudták alakítani a benyomásukat, hogy ki is vagyok én és tanácsot tudtak adni abban, hogyan tudom a dolgokat kezelni. A ralisport végül is egy kis világ. Amennyiben pozitívan beszélnek rólam azok az emberek, mindig segít.

- A következő lépésed az volt, amikor a Volkswagen rali világbajnoki csapata a pilóta kiválasztási programjának keretében vett fontolóra 2012-ben, ez azonban nem lehetett egy örömteli tapasztalat.

- Egyrészről egy örömteli tapasztalat volt ez. Nagyon örültem, hogy egy évig a csapat tagja lehettem. Nagyon sokat tanultam, bár nem vezettem olyan sokat a versenyeken. Először kezdtem el dolgozni mérnökökkel, ami tényleg segített abban, hogy tökéletesen be tudjam állítani az autót. A sötét oldala az volt számomra, hogy annyit vártak a bejelentéssel, miszerint nem folytatják velem 2013-ban. Ez egy rossz pillanat volt 2012 végén, amikor mindenki összeállította már a terveit, ők pedig azt mondták, el fognak válni itt az útjaink. Nem volt semmi tervem 2013-ra, a külvilág nem igazán értette a szituációt és mindent kitalált már magának. Úgy gondolom, segített volna, ha korábban szólnak nekem, mivel az év végén, decemberben mondani ezt nagyon késő volt.

- Arra volt azért esélyed, hogy az R2-es Peugeot sorozatban vegyél részt Franciaországban, a francia rali bajnokságban.

- A 2012-es év végén hirtelen meg kellett győznöm embereket, hogy invesztáljanak belém. Meg kellene nyernem egy pénzdíjat, ami segít abban, hogy egy világbajnoki versenyen egy megfelelő autóval állhassak rajta? A 2013-as francia bajnokság R2-es peugeot-s kihívása vonzó volt, aminek a díja az volt, hogy a 2014-es rali Európa-bajnokság bizonyos számú futamán egy Peugeot 208 T16-tal lehetett rajthoz állni. Megmutatni magamat egy olyan platformon, ami a ralisport két legnagyobb platformjának egyike. A versenyek kellemesek, igazán jók, némelyikük korábban a rali világbajnokság része volt. Megnyertük tehát a bajnokságot, ami oda vezetett, hogy megkaptuk az ajánlatot, hogy vezessük az R5-ös Peugeot-t az Európa-bajnokságon. Csalódás volt számomra és Craig számára is, ahogyan a Peugeot-nál mentek a dolgok. Az egyik gond az volt, hogy fejlesztési pilótáknak és versenyzőknek is kellett lennünk. Szerencsétlenek voltunk, hogy a szezon során kellett az autó fejlesztését folytatnunk, másrészről viszont most már tudom, mennyire nehéz a sport és örültem neki, hogy a Peugeot invesztálni akart belém az Európa-bajnokság néhány futamán. Végül hét versenyen voltam ott és egy rali világbajnoki futamon. Nem voltam boldog, nem igazán volt ez egy sikeres idény. Néhány verseny után azt éreztem, hogy a Peugeot velem együtt akar valamit építeni hosszútávon, nagyon elégedettek voltak a visszajelzéseimmel és azzal, ahogyan a mérnökökkel dolgoztam. Végül ez egy olyan projekt lett, amiben nagyon sok új ember volt. Csapatként próbáltunk együtt dolgozni. Úgy gondolom, elég professzionális voltam, egy jó nagykövet voltam számukra. Volt egy egyszeri rali világbajnoki futamom végül, a Francia Rallye, de mellékesen egy csalódást keltő érzés volt bennem, mivel nem neveztek a WRC 2-be. Mindenesetre úgy vélem, látták, megbízhatnak bennem a munkát illetően.

- Mi történt a tavalyi év végétől idáig?

- A 2014-es év végén félúton voltam, talán háromnegyednél, hogy egy újabb évre folytassam a Peugeot-val. A célom az és mindig is az volt, hogy a rali világbajnokságon versenyezzek, de a Peugeot a tervei szerint az Európa-bajnokságon folytatta. A Citroen volt a világbajnokságon futó csapat! Beszéltem aztán a Skodával. Nagyon érdekelte őket, hogy velem dolgozhassanak, de nem tudták megmondani azt, hogy ez első pilótaként történne, mivel nem volt első vagy második pilótájuk vagy hogy a WRC 2-ben dolgozhatnék velük. Az R5-ös projekttel is csúsztak, ugyanakkor ez egy nagyon érdekes ajánlat volt, a legjobb része, hogy a nagyon sok kilométert mehettem volna a rali világbajnokságon az érkező R5-tel.

- Mi volt az a különös sztori a Toyota tesztvezetésével kapcsolatban?

- Örültem, hogy a TMG megkért, hogy vezessem a WRC autójukat egy murvás szakaszon. Nagyon elégedett volt mindenki a teljesítménnyel, de attól a pillanattól kezdve sosem volt tiszta, mi is a céljuk akkorra és mi lesz később. A kölni srácok nem tudták megadni a választ. Japán az végül is, ahol meghozzák a döntéseket. Hogyan lehet egy ilyen program érdekes egy pilótának, ha még azt sem tudja, hogy versenyezhet-e ott? Azt hiszem, megmutattam nekik, mire vagyok képes a teszten, végül azonban azt mondtam, oké srácok, valójában egy másik ötleten dolgozom. Nagyon különös volt az egész epizód.

- Mikor keresett meg aztán a Hyundai?

- Valójában már több mint másfél éve dolgozom együtt a Hyundai-jal! Ők tudták, hogy folyamatosan próbáltam összehozni egy programot és tulajdonképpen már elég korán azt mondták, hogy mielőtt valamit is aláírnék bárki mással, menjek be az irodájukba és beszélgessünk. Ez bíztató volt. Úgy gondoltam, ez jó arra, hogy válasszak a programok vagy opciók között, a végső döntést azonban nem könnyítette meg! Olyan szakaszban voltam, amikor a csapat minden egyes embere tudta, hogyan dolgozok és nyilvánvaló volt, hogy mindenki elégedett volt. Végül elkezdtünk beszélgetni a részletekről és a dolgok leírásra kerültek. Fel lehet tenni a kérdést, hogy ez volt-e a jó döntés, de én döntöttem és elégedett vagyok vele.

- A peugeot-s időkben azt mondtad, nem akarsz fejlesztési pilótává válni. Nem pontosan ez az, amit a Hyundai-nál csinálsz?

- Nem, nem így gondolom. A program egy része az autó fejlesztése, ami lehetővé teszi számomra, hogy sok kilométert menjek egy WRC autóval valódi szakaszokon, ez az, amire szükség van. Az én helyzetemben ez az, amire szükségem van. Néhány rali világbajnoki futamon is fogok vezetni idén, a szerződés pedig két évre szól. Ez egy keverék, a fejlesztési rész teszi számomra érdekesebbé a programot, de néhány rali világbajnoki futamon vezethetek is. Lehet, hogy ez nem minden vagy többet kellene autóban ülnöm, de úgy gondolom, ez egy jó keverék.

Abbring részt vett a Monte-Carlo Rallye pályabejárásán, majd elkezdhetett álmodozni, mikor jön el az a nap, amikor egy World Rally Car volánja mögött állhat rajthoz egy világbajnoki futamon. Azt gondolta, jó pár hónapba fog ez telni, nem sokkal az idénynyitó után azonban jött a hír, hogy Dani Sordo megsérült, ki kell hagynia a Svéd Rally-t, így Hayden Paddon előléptetésével felszabadult a hely a Hyundai második csapatánál. A viadal értékes tapasztalatokkal bírt a holland pilóta és navigátora, Sebastian Marshall számára, hiszen először ülhettek World Rally Car-ba egy versenyen, ráadásul először álltak rajthoz egy havas viadalon. Tizenegyedik helyezésük ilyen aspektusból nagyszerűnek mondható.

 

- Ez egy olyan esemény volt, amit természetesen nem fogok egyhamar elfelejteni, és nagyon örülök, hogy befejeztem az első versenyemet a Hyundai i20 WRC-vel. Egy hihetetlen tapasztalat és egy valódi kiváltság volt, hogy teljesíthettük a Svéd Rally kemény szakaszait. Kétségtelen, hogy tisztelettel kell viseltetni irántuk. A hétvége során építettem az önbizalmamat, nagyon élveztem a dolgot. Volt néhány meleg pillanatunk, ami várható is volt az ilyen körülmények között teljesített első versenyünkön, helyenként hiányzott a ritmus az itinerünkből, de sok pozitívum volt, amit magunkkal tudtunk vinni. A csapat kivételes volt, segítettek nekem és Sebnek, a navigátoromnak, hogy gyorsan megvessük a lábunkat. Alig várom már, hogy a volán mögé ülhessek a következő rali világbajnoki futamomon.

 

Andrew