Mexikó kihívása - Turbótechnika
Turbótechnika
A wrc.com videós technikai előzetese a Mexikó Rally-ról:
A hegyekben nagyjából 2500 méteres tengerszint felett magasságban futva kifogynak a versenyzők és az autók a szuflából a Mexikó Rally-n.
Miért? Mert egyszerűen kevesebb levegő áll rendelkezésükre. A versenyzők tudnak erre tréningezni és hozzá tudnak szokni, a motorok teljesítményére ugyanakkor jelentős hatással van a dolog. A levegő-üzemanyag keveréken múlik minden. Itt egy mérnök, aki elmondja ennek a fizikáját.
Tom Flynn, az M-Sport mérnöke:
„Egy motor üzemeltetésének alapvető tényezői az üzemanyag és a levegő. Ha húsz százalékkal kevesebb a levegő, húsz százalékkal kevesebb üzemanyagot kell hozzá adnod, amivel a teljes teljesítmény húsz százalékkal csökken. Azért, hogy kompenzáljuk a nagy tengerszint feletti magasságban tapasztalható nyomáscsökkenést – mivel turbófeltöltéses motorunk van –, bizonyos százalékban fel tudjuk pörgetni a turbót a tengerszinthez képest. Normális esetben 150-160 ezres percenkénti fordulata van teljes gáznál, Mexikóban azonban 170-180 ezres percenkénti fordulaton használjuk. A turbó nagyobb fordulatával és kétfajta különböző programozással tudjuk tehát a veszteségeket csökkenteni Mexikóban. Ez jelenti a különbséget.”
A versenyzők maguk is jelentősen hozzájárulhatnak ahhoz, hogy megbirkózzanak a magassági problémákkal azzal, hogy a lehető legegyszerűbben vezetnek.
Elfys Evans:
„Nagyon fontos alapvetően, hogy egyenletesen menjél. Amennyiben elveszted az autó sebességét, nincs meg az erő, hogy visszahozd és hogy erővel gyorsíts ki a kanyarból. Fontos, hogy ne csúszkálj sokat és a lehető legtisztább legyen a vezetésed.”
Ott Tanak:
„Nagyon tisztának kell lenni a vezetésednek, nem csúszkálhatsz túl sokat. Nagyon tisztának kell lenned késői fékezésekkel. Nehéz itt vezetni.”
Sebastien Ogier:
„Ugyanaz mindenki számára. Végül is alkalmazkodnod kell, és egyenletesnek kell lenned. Meg kell próbálnod nagyobb sebességet belevinni a kanyarba, mint általában.”
Andrew
2015. március 5.