Get Adobe Flash player

Mexikó kihívása

 

Joggingolni egy pipán keresztül

A Mexikó Rally legnagyobb kihívása a nagy tengerszint feletti magasság. A mezőny 2752 méteres magasságba is felkapaszkodik, ami jóval fentebb van, mint bármelyik másik szakasz a világon, ami helyt ad a rali világbajnokságnak. Európában a legmagasabb pont 1608 méter, a Monte-Carlo Rallye-n a La Bollene-Vesubie és Sospel közötti gyorsasági legmagasabb pontja fekszik itt. Mexikóban ugyanakkor a teljes verseny e fölött, 1800 métertől felfelé zajlik.

Ez pedig olyan a Volkswagen Motorsport szerint, mintha egy búvárpipával a szájban kellene joggingolni. A Sierra de Lobos és a Sierra de Guanajuato hegység nagy magasságainak hatása kiegészül a versenygépek esetében a turbószűkítővel, ami a szabályok szerint 33 milliméter lehet a World Rally Car-ok 1,6 literes feltöltéses motorjain. Mexikó magasabb régióban kevesebb oxigén jut így az erőforrásba, mint a rali világbajnokság bármelyik másik szakaszain. A motorban létrejövő égés emiatt kevésbé hatékony. A levegő kisebb oxigéntartalma miatt a turbófeltöltőnek keményebben kell dolgoznia, hogy ugyanazt a teljesítményt érje el az egység. A ritkább levegőnek kisebb az ellenállása is, így a turbó könnyedebben forog. Hogy megakadályozzák a túlzott igénybevételt és a sérülést, a mérnököknek módosítaniuk kell a motorvezérlést, de mindezek ellenére is mintegy harminc százalékot veszít az erőmű az erejéből összehasonlítva a Svéd Rally-val, ahol tulajdonképpen tökéletes körülmények között üzemelhetett a motor.

„Egyrészről a levegőnyomás a magassággal mérséklődik, ami a levegő oxigéntartalmának csökkenését eredményezi. Másrészről ez történik a levegő ellenállásával is a turbófeltöltőben, ami így nagyobb fordulatszámokat ér el, mint bármelyik másik versenyen” – árulja el Dr. Donatus Wichelhaus, a Volkswagen Motorsport motorfejlesztési részlegének vezetője. „Azért, hogy folyamatosan garantáljuk a stabilitást, miközben a lehető legkevesebb teljesítményveszteséget könyveljük el, különböző szimulációkkal készültünk Mexikóra az elmúlt években.”

2015 lesz a második alkalom, hogy az ugyancsak 1,6 literes turbómotorral szerelt, de 32 milliméteres szűkítővel és jóval több széria közeli alkatrésszel rendelkező R5-ös autók rajthoz állnak a Mexikó Rally-n. Jari Ketomaa, a svéd megmérettetésen a kategóriát nyerő pilóta a következőket mondta el a felkészülésről: „Mexikó nagyon más, mint a többi verseny. Ritkább levegőben autózunk, ami csökkenti a motorerőt. A WRC 2-es autókon ennek nagyobb a hatása, mint a WRC-ken. A WRC 2-es turbótechnológia nem annyira szofisztikált, nem tudod kompenzálni az oxigénhiányt a turbó beállításaival.”

A WRC 2-es csapatok mindazonáltal rendelkeznek azzal az előnnyel, hogy a WRC-s alakulatokkal ellentétben tesztelhetnek egy napot a helyszínen a futam előtt, hogy tökéletesítsék autójuk beállításait.

 

Andrew

 

2015. március 4.