Get Adobe Flash player

Mexikó Rally 2015 - 1. nap

A Mexikó Rally 1. napja

 

A Mexikó Rally csütörtökön este két közönségcsalogatóval vette kezdetét. Az első a tradicionális guanajuatói utcai szakasz volt, amit a leoni versenypályán kialakított gyorsasági követett. Előbbit Thierry Neuville, utóbbit Sebastien Ogier nyerte, ennek megfelelően a francia vezetésével ők ketten álltak az élre.

Pénteken aztán négy szakasz várta a mezőnyt délelőtt és négy délután is, köztük a 44 kilométeres El Chocolate. Ezek összesen 145 kilométert tettek ki. A nagy kérdés az volt, hogy mekkora szerepet fog játszani a söprögetés. Miután az új szabályok szerint a világbajnoki éllovasnak kell nyitnia az utat két napon keresztül, Sebastien Ogier reálisan nézve a dobogót tűzte ki maga elé célul a hétvégére. A csatába azonban nem feltartott kézzel indult, ezt jelezte, hogy a csütörtöki shakedown-on elég sokat kísérleteztek a beállításokkal és a gumikkal, hogy megtalálják a lehető legnagyobb tapadást.

A világbajnok aztán be is tartotta ígéretét, miszerint minden tőle telhetőt megtesz, és ki sem adta a kezéből az előző este megszerzett vezetést, két szakaszgyőzelmet is aratva az élen zárta a délelőttöt. Ehhez kellett a szokatlanul hűvös idő és az, hogy a hosszú szakaszok ellenére fel mert rakni két puha abroncsot a két kemény mellé.

Hasonló gumitaktikát választott a közvetlenül az Ogier mögötte rajtoló Neuville. A Hyundai pilótájának volt egy árokjárása, ettől függetlenül azonban jó tempót autózott, szakaszt is nyert, így a második helyen gurulhatott be a szervizparkba. Jari-Matti Latvala nem találta a ritmust és a magbiztosságot, bevallotta, nem vezet jól, emiatt nem tudta kihasználni kedvezőbb rajtpozícióját, és a harmadik pozícióban várhatta a délutáni folytatást. Mögötte két norvég, Mads Ostberg, valamint Andreas Mikkelsen érkezett. Előbbi DS 3-asában ugyanaz a váltóprobléma jött elő, mint ami Svédországban is hátráltatta, utóbbi pedig óvatosan közlekedett, hiszen egy évvel ezelőtt, amikor először járt itt, két nagy hibát is elkövetett.

Délután ideálisabb körülmények, nagyobb tapadás várta a talpon maradt autókat. Neuville az El Chocolate szakaszon támadást indított Ogier ellen, terve azonban rosszul sült el, defektet kapott, majd ennek következtében felborult i20 WRC-jével. Ogier azonban nem dőlhetett hátra, hiszen csapattársa, Latvala is megkezdte a felzárkózást, amit jól jelzett a finn két részsikere. Miután megnyerte az utolsó szakaszt, Ogier valamivel több, mint tíz másodperc előnnyel várhatja a folytatást.

A délutánt gondok nélkül teljesítő Ostberg is nyert egy szakaszt, és fél perc lemaradással követi Ogier-t, mögötte Mikkelsen következik. Problémamentes napot tudhat maga mögött Elfyn Evans, az M-Sport versenyzője ötödik. A shakedown-on az útról lecsúszó Dani Sordo áll a hatodik pozícióban, a hyundai-osnak a váltó okozott az egyik gyorsasági rajtjánál nehéz másodperceket, majd egy defektet is kénytelen volt elkönyvelni a nap során. A hetedikként a napot befejező Martin Prokopot is problémák hátráltatták. A cseh versenyző állatok miatt volt kényszerült többször is lassítani, de leszakadt a Fiesta alsó védelmének egy darabja is.

Elég brutálisan kezdődött a viadal, a megszokottnál több áldozatot követelt a verseny első igazi napjának reggele. Ott Tanakkal horrorisztikus eset történt rögtön reggel. Az észt, miután megütötte Fordja jobb elejét, lecsúszott az útról, és belesett egy víztározóba. Szerencsére a pilóta és navigátora, Raigo Molder ki tudtak mászni a kocsiból és sikeresen a partra evickéltek, a Fiesta azonban teljesen elsüllyedt.

Az előző nap a Fordjának hátulját odaverő Robert Kubica a második szakaszon hibázott, ami az ő esetében is később bosszulta meg magát, a futóműalkatrész törése következtében felborult a lengyel. Ugyanezen a szakaszon volt kénytelen búcsúzni a reggeli első gyorsaságit megnyerő Kris Meeke és Hayden Paddon is, miután elkövettek egy-egy vezetői hibák. Délután Benito Guerra és az addig meglepően jó tempót diktáló Lorenzo Bertelli jutott a kiesés sorsára.

A balesetek Ogier malmára hajtják a vizet, hiszen a visszaállók a szabályok szerint legelöl rajtolni fognak rajtolni, letisztítva az utat a címvédő előtt. Miután kiemelték Tanak Fordját a tóból, az M-Sport nekiállt, hogy megpróbálja rendbe tenni az autót.

A WRC 2 versenye Tanak balesete miatt igazából két szakasszal később kezdődhetett meg. Az értékelést a WRC-zésből visszatérő Yuriy Protasov vezeti egy másik Ford Fiesta RRC-s, Nasser Al-Attiyah előtt, a képzeletbeli dobogón Nicolas Fuchs áll még R5-ös Fiestájával. Az abszolút értékelés legjobb tízét egyébként ők hárman zárják. Jari Ketomaa-t fékproblémák hátráltatták, a Svéd Rally WRC 2-es győztese így csak negyedik, az értékelést Monte-Carlóban megnyerő Stephane Lefebvre pedig a kilencedik, miután az egyik szakaszon megsérült az egyik kereke.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 45m 3s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +13.5s
3. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +29.5s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +45.2s
5. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 3.9s
6. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 40.6s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 3.5s
8. Yuriy Protasov Ford Fiesta RRC +4m 32.4s
9. Nasser Al-Attiyah Ford Fiesta RRC +4m 46.9s
10. Nicolas Fuchs Ford Fiesta R5 +6m 30.8s

 

Andrew

 

2015. március 7.