Get Adobe Flash player

Mexikó Rally 2015

Hosszú, forró és poros gyorsasági szakaszok – ezt kínálja a Mexikó Rally, mióta része a világbajnoki sorozatnak. A szervezőknek pedig nincs okuk, hogy ezen változtassanak.

A Svéd Rally fogvacogtató hőmérséklete után újabb különleges verseny várja a 2015-ös rali világbajnokság mezőnyét. A mexikói a hat egymást követő laza talajú forduló közül az első, ugyanakkor ez merőben más, mint a tradicionális murvás viadalok.

A levegő hőmérséklete 30 Celsius fok körül tanyázik, az autók fülkéjében azonban 50 fok is lehet. Mind a pilótának, mind a navigátornak kondíciója csúcsán kell lenni, hogy megbirkózzon ezzel és hogy maximális koncentrációval tudja teljesíteni a terjedelmes szakaszokat, melyek közül a leghosszabb 56 kilométer.

A Leontól, a verseny központjától északra és keletre lévő Sierra de Lobos és a Sierra de Guanajuato hegységekben futó gyorsaságikon a rajtpozíció is kulcsfontosságú. Az elsőként rajtolók kénytelenek a pályákon a finom, laza murvát takarítani, a mögöttük jövőket így tisztább utak fogadják, számukra viszont a levegőben szálló por jelenthet problémát.

Természetesen nem csak a rajtsorrend az egyetlen döntő faktor. A szakaszok – amik gyorsak és lendületesek, de megtöri őket néhány kanyargósabb, technikásabb rész is – nagy tengerszint feletti magasságokban kanyarognak, ami egy újabb kihívást jelent embernek, s gépnek egyaránt. A viadal 1800 méteres tengerszint feletti magasság felett zajlik, de felmegy 2700 méter fölé is. Itt már jóval ritkább, oxigénben kevésbé dús a levegő, amitől a motorok 20-30 százaléknyi teljesítményveszteséggel üzemelnek. A csapatok erre szimulációkkal és egyedi motorprogramozással készülnek.

Mások a fékpontok, mint a többi murvás versenyen, és még a legkisebb hibát is nehéz helyrehozni. A precíz vezetési stílus és a tökéletes itiner alapvető fontosságú. „A Mexikó Rally egy egyedi verseny. Sehol máshol nem tapasztalhatod meg a murva, a tengerszint feletti magasság és a nagy hőmérséklet ilyenfajta kombinációját” – mondja Kris Meeke, a Citroen Racing pilótája. „Az autó máshogy reagál az ilyen körülmények között. Agresszívebbnek kell lenned a lassabb részeken, hogy a lehető legnagyobb sebességet vidd át a kanyarokon. El kell azonban kerülnöd, hogy hibázzál, mivel a levegő hiányában kevesebb motorerővel rendelkezel, az autó kevésbé reagál, mint általában.”

„Nehezebb jóvátenni a hibákat” – folytatja az M-Sportos Elfyn Evans. „Ha sebességet vesztesz egy hosszú egyenes előtt vagy a gyors kanyarok egymásutánjában, a motornak nincs ereje ahhoz, hogy átvigyen, sok időt fogsz veszteni. Fontos, hogy tartsd a lendületet és jó legyen a ritmusod; majdhogynem azzal lehetne összehasonlítani, amikor valaki egy Fiesta R2-t vezet.”

„Nagyon egyformának néznek ki, mivel ugyanazon a hegységen futnak, de a felületük sokat változik” – állítja Jati Ketomaa. „Helyenként lágyabb a murva, máshol pedig durvább, de néhány szakaszon nagyon kemény az útfelület. Sok a ritmusváltás, úgyhogy többet nyerhetsz azzal, ha gyorsan mész, mintha a beállításokkal játszanál.”

Fontos a taktika is. „Pontosan kell megválasztanod itt, hogy hol támadj és hol vedd lazábbra. Egy endurance verseny ez inkább. Svédországban a rajttól kezdve 110 százaléknak kell lenni a sebességünknek, Mexikóban azonban a verseny egészét kell nézni” – mondja a Drive DMACK WRC 2-es csapatának versenyzője. „Mexikó a türelemről és a kitartásról szól inkább” – teszi hozzá Ketomaa.

Az elmúlt két év mexikói győztese, a Volkswagen Motorsport ugyanazokat a Polo WRC-ket fogja használni, mint amik a Monte-Carlo Rallye-n futottak, Andreas Mikkelsen tehát az előrejelzéseknek megfelelően még mindig a korábbi specifikációjú kocsival kell, hogy beérje. A csapat Malaga közelében tesztelt a Svéd Rally után, mely futam tanúságaként a csapat szóvívője megjegyezte, hogy „újabb megerősítése volt ez annak, hogy a sikerhez hagyni kell a fiúkat a verseny végéig küzdeni!”

A Hyundai egy évvel ezelőtt Leonban szerezte meg története első rali világbajnoki dobogós helyezését. Az alakulathoz bordatörése után újból csatlakozik Dani Sordo. Ő másfél, Thierry Neuville egy, míg Hayden Paddon két napot tesztelhetett Spanyolországban. A csapat új fejlesztésű motort vet be, a befecskendezőn dolgoztak a mérnökök. A kormányváltót is tesztelték már, de az nincs még készen, úgyhogy csak később, a tervek szerint Argentínában lesz élesben használható. Neuville és Sordo ugyanazokba az i20 WRC-kbe ülhet, amikkel a dél-koreai gárda részt vett az év első két versenyén. Hayden Paddon a Hyundai Motorsport N által használt tavalyi autót kapja. A Hyundai-okon fel fog tűnni Mexikóban a Quaker State logó, miután az amerikai márka a Shell csoport része.

A Mexikó Rally korábbi egyeduralkodója, a Citroen nem készült specifikus teszttel, ugyanakkor nagyobb hűtőt szereltek a DS 3 WRC-kben és természetesen módosították a motorprogramozást is. A csapat a Monte-Carlóban használt autókat küldte Amerikába, Mads Ostbergét azóta átépítették 2015-ös specifikációjúvá.

Az M-Sport nagyobb tesztet végzett a mexikói viszontagságokra készülve, mindkét pilótájuk két napot ülhetett a Fiesta WRC kormánya mögött Észak-Spanyolországban, de Ford laboratóriumában is dolgoztak a várható körülményeket szimulálva. A csapat – mely az eddigi futamokon is futott autóikat szállította a versenyre – a svéd viadal után bevallotta, nem volt véletlen, hogy máshogy szóltak már Fiestáik, mivel módosították a kipufogócsonkot, ami némi teljesítménynövekedést jelentett.

Miután ez az esztendő első laza talajú fordulója, a gumigyártók új abroncsokkal érkeznek a közép-amerikai országba. A WRC-s alakulatok cserelehetőségenként négy új gumit kapnak, plusz négy tartalék áll rendelkezésükre a futam egészét illetően, így összesen 28 gumival gazdálkodhatnak a 24 kemény és 16 lágy abroncsot tartalmazó allokációból.

A viadalon hosszú különpróbák várják a mezőnyt, a 21 gyorsasági szakasz 395 versenykilométert tesz ki. Ez a teljes versenytáv negyven százaléka, így a mexikói a versenynaptár egyik legkompaktabb futama.

 

Andrew

 

2015. március 5.