Get Adobe Flash player

Tanak bizarr balesete - A TiTanak megmenekülésének története

 

A TiTanak megmenekülésének története

Amikor Ott Tanak és Raigo Molder Ford Fiesta RS WRC-je elhagyta a Mexikó Rally harmadik szakaszának útvonalát és egy víztározó alján pihent meg, senki sem gondolta volna, hogy a kocsi megmenthető. Az M-Sport World Rally Team azonban bebizonyította, hogy ez nem így van.

A sportág történetének egyik legnagyobb javítási munkája után a TiTanaknak keresztelt autó célba ért a versenyen, ráadásul szerzett is egy pontot.

Az alábbiakban olvasható, hogy miként vált a 2015-ös Mexikó Rally legendává és hogyan lett az M-Sport végtelenül tehetséges és elkötelezett szerelői és mérnöki csapata a rali világbajnokság igazi hőse.

 

A baleset – péntek, március 6.

09:24 A 6-os rajtszámú Ford Fiesta RS WRC a harmadik gyorsasági szakasz 2,6 kilométerénél elhagyja a pályát és az öt méter mély víztározó aljára süllyed.

09:30 Amikor a következő autó kijön a szakaszról, nyilvánvalóvá válik, hogy komoly a probléma, a csapat kapcsolatba lép minden illetékes szervezettel, hogy minél hamarabb rájöjjenek, mi történt.

09:38 A szakaszt megállítják, beküldik a gyorsbeavatkozó autót, ami megerősíti, hogy a pilóta és a navigátor rendben van, nincs komolyabb sérülésük.

10:17 A versenyzőket helikopter viszi vissza a szervizparkba, onnan a hotelbe küldik őket, ahol a csapat orvosa teljes vizsgálatot végez rajtuk. Molder megkezdi az itinerének hosszú, oldalról oldalra történő szárítási procedúráját.

12:09 A páros visszaér a szervizparkba, ahol teljesíti a médiainterjúkat, a csapat pedig szerelőket küld ki, hogy felügyelje a Fiesta mentését.

16:30 A szakaszt megnyitják, a mentést végző jármű a pályára hajthat.

16:45 A szervezők beküldik az első búvárokat, hogy meghatározzák az autó helyét – a kocsi már nincs a kerekein.

17:45 Kimentik a Fiestát a víz mélyéről és felhúzzák a partoldalon.

18:00 Felteszik a kocsit az autómentőre. Megtalálják Raigo Molder mobiltelefonját az autóban, ami még mindig működőképes!

20:15 A Fiesta visszaér a szervizparkba, a csapat azonnal elkezdi felmérni a sérüléseket.

 

A mega szerviz – péntek, március 6.

21:30 Megkezdődik a munka, a Rally 2 háromórás szervizideje 00:30-as határidőt ad a javítások befejezésére.

21:55 Huszonöt perccel a háromórás szervizidő megkezdése után a szerelők részlegesen lemeztelenítették a karosszériát – eltávolították a szélvédőt, a sárvédőket, a lökhárítókat, az ajtókat, a teljes első és hátsó felfüggesztést, a sebességváltót, a turbót és a teljes hűtőrendszert.

22:00 Ideiglenesen felfüggesztik a munkákat, mivel a szabályok egy szerelőt engedélyeznek az üzemanyagrendszeren dolgozni a szervizben. Az üzemanyagtartály átvizsgálását követően az a döntés születik, hogy kicserélik azt.

22:03 Amikor ismét munkába áll a teljes számú munkaerő, kiszerelik az üzemanyagtartályt és a belső tér berendezéseit is, az üléseket, az elektronikát, a rádiókat és a műszerfalat.

22:15 Elkezdik a szerelők eltávolítani a vizet a pilótafülkéből.

22:25 A csapat javításokat végez a sérült motorblokkon és kiszárítja az erőforrást a bele jutott víztől.

22:30 Két óra van még hátra, amikor a elkezdik összeszerelni a kocsit. Minden alkatrészt, amit leszereltek a Fiesta RS WRC-ről, újra cserélik – az ülések, a biztonsági övek, a motorháztető és a szerszámkészlet kivételével mindent.

23:00 Még egy óra van hátra, amikor a szerelők megforgatják a motort, hogy van-e olajnyomás.

00:05 Huszonöt perccel a szervizidő vége előtt az autó ismét életre kel.

00:10 A hátralévő húsz percben a csapat visszaszereli a motorháztetőt, ellenőrzi, hogy működnek-e a sebességváltót fokozatai és le is tisztítják az autót – a 6-os rajtszámú Fiesta RS WRC időn belül hagyja el a szervizt. Tanak és Molder beviszi a kocsit a parc fermébe. A maximális háromórás szervizidőn belül lezajlott a teljes munka.

 

A második szerviz – szombat, március 7.

08:30 Tanak és Molder elmegy, hogy felvegye a Fiesta RS WRC-t a parc fermében. Ekkor felfedezi, hogy az nem indul – ez az éjszakai állás eredménye.

08:31 A csapat gyorsan gondolkodik, és amint a páros kitolja a kocsit a területről, egy szerelő már ott várja őket egy pályabejáró autóval, hogy behúzza őket a szervizbe.

08:32 A kocsit betolják a szervizterületre a többi gyári csapat tagjainak tapsa közepette.

08:33 A szerelők beállítják a Fiesta futóművének geometriáját, kicserélik a gyújtógyertyákat és az elektromos kábeleket (kétszer), és sikerül életre kelteniük a Fiestát.

08:49 Tanak kimegy az autóval a szervizből és behajt a tankolózónába. Sajnos kicsivel a tankolózóna után a kocsi megáll.

09:25 Tanak és Molder be tudja indítani a Fiestát, annak újra jár a motorja, de kikésik az első szakasz rajtidejét.

 

Rally 2.1 – szombat, március 7.

10:28 A legénység visszamegy a kocsival a szervizparkba, ahol kint hagyják a mexikói napfürdőben, hogy kiszáradjon az összes alkatrész és készen álljon a Rally 2.1-re.

15:10 A Rally 2.1 megkezdődik egy újabb háromórás szervizidővel. A technikusok kicserélik az összes, üzemanyagnyomásért felelős szenzort és a kábelköteget is. Olajat is cserélnek, valamint további állításokat végeznek a futómű geometrián.

16:25 A motort újraindítják, a motormérnök pedig ellenőrzi az adatokat. Ezt követően az a döntés születik, hogy elővigyázatosságból kicserélik az ECU-t.

17:12 Néhány indítást követően, amire azért volt szükség, hogy megbizonyosodjanak róla, hogy nem ismétlődik meg a probléma, a 6-os rajtszámú Fiesta RS WRC-vel a parc fermébe mennek – az autó készen áll a következő napi csatára.

 

Andrew

 

2015. március 10.