Get Adobe Flash player

Tanak bizarr balesete

Ott Tanak és Raigo Molder különös balesetet szenvedtek a Mexikó Rally harmadik szakaszán, melynek során Ford Fiesta WRC-jük lecsúszott az útról és beleesett egy víztározóba röviddel a gyorsasági rajtja után.

Az észt páros 9:20-kor, hetedikként startolt el a pénteki legelső, Los Mexicanos nevű szakaszon. Két perccel később a Tanakék csapata, az M-Sport elvesztett minden kapcsolatot a 6-os rajtszámú versenyautóval.

A monitorokon nem jelentek meg részidők és a gyorsasági beírójában sem volt információ a páros eltűnéséről. Hayden Paddon, a következő pilóta számára nem volt semmi jel arra, hogy Tanak kicsúszott volna, de Kris Meeke és Dani Sordo sem látott semmit.

Hosszú várakozást követően az M-Sport kitwittelte, hogy a legénység rendben van. „2,6 kilométernél hirtelen elvesztettük a kapcsolatot velük” – mondta el az alakulat vezetője, Malcolm Wilson. „Nem volt jel a nyomonkövető rendszertől, így a rendezők küldtek egy helikoptert, hogy keresse meg az autót, de annak nyoma sem volt. Amikor jobban megnéztük a térképet, láttuk, hogy van egy tó az út mellett, ez megrémített bennünket.”

A rendezők 9:40-kor állították meg a szakaszt, és egy autót küldtek a páros keresésére. Szerencsére az út mellett megtalálták őket épségben, a Ford azonban az út mellett, a víztározó vízében pihent meg. A kocsi abba esett bele és süllyedt el huszonöt másodperc alatt, a versenyzők azonban még ez idő alatt el tudták hagyni, és ki tudtak úszni a partra.

„A legfontosabb dolog – az egyetlen dolog –, hogy Ott és Raigo rendben vannak. Amikor visszaértek, beszéltünk a dolgokról, és azt mondtam nekik, hogy fontos lenne számukra, ha visszaállnak, amennyiben tudnak. Ugyanakkor azt is világossá tettem számukra, teljesen megérteném, ha nem akarnak. Mindketten szeretnének azonban visszaülni az autóba.”

A csapat ekkor nem tudta még, mennyire sérült az autó, hiszen az továbbra is víz alatt volt. „Rendben kell lennie, újra működőképessé tudjuk tenni” – bizakodott Wilson. „El tudjuk távolítani a vizet a motorból, nem tengeri víz vagy ilyesmi, úgyhogy rendben kell lennie – feltéve ha időben visszakapjuk.”

Az esettől sokkos és vizes versenyzőket a hotelbe vitték, ahol egy rutinszerű orvosi vizsgálaton estek át. Ezt követően visszatértek a szervizparkba. „Ha egy tóban vagy közel az életed határához és harcolsz érte, és végül megnyered ezt a csatát, az egy elképesztő érzés” – mesélte Tanak, aki a navigátorával együtt tíz másodpercen belül kijutott a vízbe esett kocsiból. „Kikapcsoltam az övemet, az autó pedig rögtön azután, hogy kinyitottam az ajtót, megtelt vízzel. Kicsit ijesztő volt, amikor kijutottam a kocsiból. Az átbeszélő zsinórja még mindig be volt dugva, nehéz volt kihúzni, úgyhogy lehúzott a víz alá. Ez egy **** érzés volt, de szerencsére volt elég erőm arra, hogy kihúzzam. Néhány másodperccel később eltűnt az autó.”

A pilóta – akinek ekkor már volt kedve poénkodni is, mivel megdicsérte társát, miszerint jó navigátor, mivel magánál tartotta az itinert – hozzátette, nem volt ideje azon gondolkodni, mi történik, amikor azért küzdött, hogy kiszabaduljon. „Nem törődtem vele, mennyire is nehéz, csak ki kellett jutnom. Eléggé a határon volt. Egyedül voltunk. Voltak nézők, de túl messze voltak, nem tudtak segíteni. Amikor elkezdtünk úszni a part felé, öt-hat métert kellett megtennünk. Nem gondolom, hogy egy jó úszó vagyok, de túléltem, úgyhogy elég jó vagyok.”

Tanak magát okolta az egészért, amit az előző kanyarban történtek idéztek elő. „Egy lefelében egy féktávon volt egy bucka, valami eltörött ott jobb elöl. A kerék kifordult és lehúzott minket az útról. Amikor láttam a vizet és borultunk, mondtam Raigónak, gyorsnak kell lennünk, de ennyi volt. Mielőtt beesetünk a vízbe, az előtt kiabáltam ezt neki.”

 

Fotó: wrc.com

 

Andrew

 

2015. március 7.