Get Adobe Flash player

Raliversenyek biztonsága - „Tudni fogjuk, hol vagy” – üzeni az FIA a renitens ralirajongóknak

 

„Tudni fogjuk, hol vagy” – üzeni az FIA a renitens ralirajongóknak

A Rali biztonsági irányelvek című kiadvány publikálásával a Nemzetközi Automobil Szövetség nagy lépést tett a ralisort jövőjének védelme érdekében – egyúttal figyelmeztette a meggondolatlan nézőket, hogy meg vannak számolva a napjaik. Az anyag megjelenése után Yves Matton, az FIA rali igazgatója kulcsfontosságú tényezőnek nevezte a nézői biztonságot a sportág jövőjének fenntarthatósága szempontjából.

A Rali biztonsági irányelvek kétéves kutatómunkának és az ezen időszakban történt konzultációknak az eredménye, mindezt az FIA pálya- és raliversenyek biztonságáért felelős testületének vezetője, Stuart Robertson vezette. A rali világbajnokság biztonsági delegáltja, Michele Mouton direkt visszacsatolásokat adott a kutatáshoz, mely a sportág legmagasabb szintjének jó gyakorlatait is tartalmazza azzal a céllal, hogy az információk leszűrődjenek a regionális és nemzeti szintekre is.

„A biztonság a kulcsa a ralisport jövőbeli fenntarthatóságának, a biztonság egyik kulcsa pedig az oktatás, látjuk ezt szerte a világon” – nyilatkozta Matton. „Ezek az irányelvek segítenek mindenkinek az oktatásban, hogy a legjobb folyamatok és a legjobb szokások lehessenek a ralisportban. A cél, amihez ragaszkodnunk kell, a nulla haláleset és sérülés, de tudjuk, hogy mennyire nehéz ez. Oktatás és tudás kérdése ez, hogy megértessük az emberekkel, mennyire veszélyes lehet az, amennyiben nem csinálják a megfelelő dolgokat. Mindez időt vesz igénybe – az oktatás időt vesz igénybe mindig.”

Robertson egy potenciálisan gyors – és költséghatékony – megoldást hangsúlyozott a sportág alacsonyabb szintjein. „Ahol sokkal több gondot látunk a nézőkkel, az a nemzeti vagy regionális szint” – mondta a szakember. „Át kell juttatnunk az üzenetet, ennek pedig az az egyik módja, hogy a rali világbajnokságot használjuk kirakatként, hogy demonstráljuk a jó gyakorlatokat és oktassuk az embereket ezekben a létfontosságú üzenetekben, hogy hogyan szervezzünk eseményeket a nézői szempontból legbiztonságosabban.

Nem azon vagyunk, hogy költséget tegyünk hozzá a klubszintű eseményekhez; sok múlik a kezdeményezéseken: egy hosszú sípszó harminc perccel az első autó előtt, hogy figyelmeztessenek mindenkit, hogy él a szakasz és lezárták az utakat, vagy a sportbírók kommunikáljanak a biztonsági autókkal a hüvelykujjuk felmutatásával, illetve a fejük felett keresztbe tett kezükkel, amennyiben segítségre van szükségük. Ezek valódi tárgyi területei a nemzeti raliversenyeknek, és nem tesznek hozzá költséget. Azt akarjuk a nemzeti szintű raliversenyek szervezéseitől, hogy legyen beültetve ez a dokumentum a jövőben.”

A világ összes nemzeti felügyelő testületétől meg fogják követelni, hogy bevezessék a Rali biztonsági irányelvek kiadványban szereplő jó gyakorlatokat a jövőbeli eseményeiken.

Míg a halálesetekben és a súlyos sérülések számában fejlődés tapasztalható, a ralisportban könyvelik el az ilyen esetek felét az összes autósport szakágat figyelembe véve. A raliversenyeken ráadásként több néző sérül meg, mint versenyző. „Még a sportág legeslegmagasabb szintjén is látunk rossz helyen lévő nézőket” – magyarázta Robertson. „Ezeknél az embereknél vagy hiányzik az ismeret, talán az az első versenyük, vagy ők a gazdák, akik kimentek a birtokukról, hogy megnézzék, mi is folyik, vagy pedig fanatikus rajongók, akik a kedvenc versenyzőjüknek drukkolnak és a lehető legközelebb akarnak kerülni. Vagy pedig, ami még rosszabb, ők a YouTube hősök, akik feküdni akarnak az út szélén és lefilmezni a fejük felett elrepülő köveket, amikor az autó centikre megy el tőlük. Mindezt azért, hogy a videójuk találati számát növeljék. Hihetetlen azoknak az embereknek a skálája, akiket el kell érnünk szerte a világon, de ez az, amit a Rali biztonsági irányelvek tenni fog.”

Robertson elmondta, az FIA többet invesztál abba az erőfeszítésbe, hogy a helyére tegye a szélhámos szurkolókat, mint valaha tette. „Elindítottunk egy projektet, mely segíti nekünk beazonosítani a nézők elhelyezkedését képfelismerésen keresztül, névtelenül, belső kamerákat és különböző más eszközöket használva” – tette hozzá.

„Új, csúcsszintű technológiát alkalmazunk, hogy beazonosítsuk, hol helyezkednek el ezek az emberek. Tudjuk, hogy várnak, míg el nem halad a biztonsági legénység, mielőtt a veszélyes helyekre mennének. Dolgozunk egy olyan rendszeren, ami egy figyelmeztető jelzést küld a versenyirányításban lévő versenyigazgatónak, hogy tudassa vele, gond van egy adott kanyarban. Ezt követően akciót hoznak.

Az elsődleges akció egy lassú zóna alkalmazása lehetne, a versenyben lévő következő autóknak egy kommunikáció lenne küldve, azt javasolva nekik, hogy azt a kanyart jelentősen csökkentett sebességgel teljesítsék. Az üzenet egyszerű, nem lehetsz többé ilyen renitens szurkoló. Tudni fogjuk, hol vagy, és jövünk, hogy elkapjunk.”

Az FIA azt is bejelentette, hogy Siemens fog olyan megoldásokat biztosítani, ami segítségükre lesz a raliversenyek biztonságának javításában.

 

Andrew

 

2019. április 16.