Get Adobe Flash player

Raliversenyek biztonsága - Nézői kontrol

 

Nézői kontrol

 

A legújabb szenzortechnológiát és új irányelveket használ fel az FIA a raliversenyek nézői biztonságának javítására. Az FIA AUTO magazinja foglalkozott a témával a 2019. évi második negyedéves kiadásában.

A ralirajongók a világ legszenvedélyesebb szurkolói közé tartoznak. Szeretik az izgalmakat, amikor a legjobb pilóták küzdenek meg a legkeményebb terepekkel, és próbálnak a lehető legközelebb kerülni az akcióhoz. Néhány szurkoló azonban túl messze megy, aminek olykor katasztrofális következményei vannak. Az olyan esetek száma, amikor veszélyes területeken kószálnak emberek, csak hogy közelebb kerülhessenek az autókhoz vagy az út szélére állnak egyesek egy szelfi érdekében, egyre növekszik.

2018-ban több mint négymillió néző látogatott ki a rali világbajnokság futamaira. A gyorsasági szakaszok olykor huszonöt kilométernél is hosszabbak, ez pedig nehézséget okoz a rendezőknek, hogy felügyeljék azt teljes hosszában. A pályákat jelentős részben szűk, murvás utak alkotják, változatos domborzati viszonyok között, ami tovább bonyolítja a nézők mozgásának kontrollálásával kapcsolatos erőfeszítéseket.

A Nemzetközi Automobil Szövetség emiatt a legújabb technológia alkalmazására törekszik, és 2019 tavaszán Rali biztonsági irányelvek címmel egy kiadványt is megjelentetett. Mindezt azért, hogy javítsuk a nézők védelmét és az általános biztonságot a ralisportban. „Hosszú ideig tartó kemény munkát végeztünk, hogy fejlesszük a versenyzők cockpit környezetének biztonságát” – kezdi Stuart Robertson, az FIA pálya- és raliversenyek biztonságáért felelős testületének vezetője. „Most már azonban azt látjuk, hogy több néző sérül meg vagy veszti életét a gyorsasági szakaszokon, mint versenyző.”

Az FIA baleseti adatbázisa által vezetett kimutatások igazolják mindezt. „Azt mondják nekünk ezek a statisztikák, hogy az elmúlt öt évben az autósportok fatális baleseteinek csaknem ötven százaléka a ralisporttal kapcsolatos ágakból jött” – mondja Robertson. „És több ezekből a néző, mint a versenyző.”

Technológiai transzfer

Az FIA-nak nincsenek kétségei afelől, hogy a nézők nagy része a biztonságos területen akar maradni, miközben a versenyt nézi. Mindig van azonban néhány renitens, akik átlépik a határokat. „Ők azok, akik lefekszenek az út szélére, hogy akciófelvételeket készítsenek a YouTube-ra, vagy szó szerint az út széléhez közel próbálják meg buzdítani kedvenc versenyzőjüket zászlóikkal vagy transzparenseikkel. Ez őrültség, és nagyon is egy jelen pillanatban fennálló gond”

Az FIA emiatt csúcstechnológiájú megoldást keres, és egyesítették erejüket a világhírű technológia céggel, a Siemens-szel annak fejlesztésére, hogy hogyan lehet a veszélyes helyeken lévő embereket detektálni. Ez könnyebbé teszi a rendezők és a versenyzők dolgát, hogy megelőző, illetve azonnali akciókat hozzanak a balesetek elkerülése végett.

A 2019-es Genfi Motor Show-n bejelentett együttműködés keretében az FIA a Siemens önvezető és összeköttetésben lévő járművek applikációival kapcsolatos tapasztalatát fogja hasznosítani, átültetve ezt a technológiát az autósportba (majd vissza a jövő közúti közlekedésébe). A projektet az FIA Innovációs Alapítványa, valamint a DFKI, a Mesterséges Intelligencia Németországi Kutatóközpontja támogatja.

„A belsőkamerákat akarjuk használni, hogy a képfelismerésen dolgozzunk, hogy lássuk, van-e különbség aközött, amikor a biztonsági autó megy át a szakaszon, valamint az első raliautó” – magyarázza Robertson. „Gyakran történik, hogy biztonságosnak deklarálunk egy szakaszt, néhány néző viszont visszamegy a veszélyes területekre. Szóval fontos folyamatosan detektálni ezt a változást az első autó belsőkameráján keresztül, mint ahogyan az is, hogy kövessük ezt a következő autók közeli monitorozásával, hogy biztosak legyünk benne, hogy semmi sem változott a nézői környezetben.”

Az FIA annak a módját is keresi, hogy GPS-es nyomonkövetést illesszen azokba a ralis applikációkba, amiket a nézők használnak a telefonjaikon, hogy segítsék azok nyomonkövetni a mozgásokat. Amikor egy néző a verseny eredményeit nézi, az FIA meg fogja kapni a GPS-es elhelyezkedését névtelenül, és képes lesz a gyorsasági szakasz hőtérképének megalkotására, hogy tudni lehessen, merre mozog a tömeg. Ehhez kapcsolódóan a szövetség drónok és más szenzorok alkalmazását is vizsgálja, hogy beazonosítsa a nézők elhelyezkedését.

Ez az, ahol a Siemens önjáró járművek gyalogosfelismerő technológiáját alkalmazni lehet. „Amikor egy gyalogos lelép a járdáról, az önvezető autót úgy programozták, hogy észrevegye őt és reagáljon rá” – mondja Robertson. „Nekünk nincs szükségünk arra, hogy a raliautóink automatikusan a fékre lépjenek, de tudnunk kell, amennyiben probléma van egy nézővel, úgyhogy amikor a következő autó jön keresztül a szakaszon két perccel később, tudunk vele csinálni valamit. Értesíteni tudunk egy sportbírót, hogy menjen a helyszínre, és tudunk üzeneteket küldeni a néző GPS területére. Vagy pedig képesek vagyunk, csaknem utolsó megoldásként egy lassú zónát kreálni, vagy pedig megállítani a szakaszt, amíg meg nem oldjuk a problémát.”

A Siemens azt tervezi, hogy a legfejlettebb technológiáját használja, hogy segítsen ebben. A mesterséges intelligencia lehetővé teszi, hogy járműszenzorokból érkező különböző adatok egyesüljenek és egy biztonsági felület jöjjön létre az autók és a versenyzők körül. Az intelligens infrastrukturális technológia egy biztonságot lehetővé tevő hálózatot fog létrehozni a raliversenyeken, összekötve a versenyzőket, megfigyelőket, versenyszervezőket és nézőket.

Bár ennek a technológiának a nagy része az utcai közlekedésből érkezik a versenypályára, a projektnek jelentős hatása lehet az utcai elemre, mivel a kimenetel közvetlenül segíti a települések gyalogos biztonságának javítására fordított erőfeszítéseket. „Az FIA napirenden kezeli, hogy összekösse az autósportot a városi mobilitással, hogy változást inspiráljon és átalakító hatással legyen az emberek életére” – teszi hozzá az FIA elnöke, Jean Todt. „A Siemens és az FIA közötti projekt megállapodás, mely magába foglal kutatás-fejlesztést az autósport legmagasabb szintjén és a városi közlekedési technológiákban, lehetővé teszi számunkra, hogy biztonságosabbá tegyük a versenyzést és hogy jelentős hatással legyünk az okosvárosok közlekedésének fejlesztésre.”


Jó irányelvek

Ezt a technológiát a sport legmagasabb szintjén alkalmazzák, úgymint a rali világbajnokságon, az FIA azonban a nemzeti és az alacsonyabb szinteken is fejleszteni akarja a nézői biztonságot, ahol nem engedhetik meg maguknak a szervezők ezeket a technológiai megoldásokat.

Ez az, ami miatt Rali biztonsági irányelvek címen egy új, százoldalas kiadványt jelentetett meg a szövetség a raliversenyek szervezői számára, ezzel lehetővé téve a legmagasabb szintű biztonságot a versenyeiken. „Az útmutató azokat a jó gyakorlatokat foglalja csokorba, amiket a rali világbajnoki szinten alkalmazunk jelenleg, olyan formában, amit a raliversenyek szervezői szerte a világon tudnak használni regionális és nemzeti szinten is” – magyarázza Robertson. „A súlyos és halálos baleseteink közül sok történik nemzeti szinten, úgyhogy fontos, hogy leszűrődjön a csúcsszintű biztonság.”

Világbajnoki szinten a biztonsági delegált Michele Mouton az, aki áthalad a szakaszokon, hogy meggyőződjön arról, hogy biztosan készen áll az, mielőtt a raliautók jönnének. „A szerep létfontosságú abban, hogy egy tapasztalt szempár nézze meg azt, hogy hol helyezkednek el a nézők, hol helyezkednek el a sportbírók, van-e bármilyen akadály a szakaszon, és így tovább.”

Ez egy alapvető fontosságú eleme egy verseny biztonságának. Az FIA bátorítja minden hozzá tartozó nemzeti szövetségét szerte a világon, hogy rendelkezzenek saját biztonsági delegálttal minden olyan versenyen, amit ők hagynak jóvá. „Dolgozunk egy próba tréningszemináriumon idén, aztán 2020-tól regionális tréning lesz szerte a világon minden ország biztonsági delegáltjának” – mondja Robertson. „Nagyon keményen nyomjuk ezt.”

Az útmutató másik kulcsfontosságú pontjai a biztonsági autók, az erős biztonsági terv, a helikopterek és drónok alkalmazásának, valamint az esetkezelések fontosságáról szólnak.

A Rali biztonsági irányelvek megjelenését követően az FIA bizottsága megvizsgálja a raliversenyek rendezésére vonatkozó Nemzetközi Sportkódexet, hogy azt frissítve a kulcsfontosságú dolgok kötelező érvénnyel bekerüljenek abba. „Bármi, ami az útmutatóban van, amiről úgy érezzük, hogy a szabályzatba kellene emelni, meg fogjuk vizsgálni a közeli jövőben” – árulja el Robertson.

A nemzeti szövetségek üdvözlik az új útmutatót és a szabályokat. Ugyanakkor a fő aggályuk az, hogy néhány kezdeményezés olyan költséget jelent, amit nem engedhetnek meg maguknak. Ahogyan azonban Robertson rámutat, nem feltétlenül ez a helyzet. „Például megkérni a sportbírókat, hogy harminc perccel az első autó előtt hangosan sípoljanak felhívva a nézők figyelmét, hogy hagyják el a pályát nem kerül semmibe, néhány szabály csupán ez és szervezés. Ugyanez a helyzet a hatékony kommunikációval a sportbírók és a biztonsági autók között, hogy mondják, minden rendben, vagy állítsák meg a biztonsági autót, amennyiben egy kanyarban egy különleges problémát kell megoldani.”

Az FIA szorosan együtt fog működni a nemzeti szövetségekkel és a versenyrendezőkkel, hogy biztosítsa, ne legyenek ezek a költségek a biztonság gátjai.

Az új ralisport biztonsági útmutatóval és a számos csúcstechnológiájú megoldással az FIA azt célozza meg, hogy meglegyen a biztonság és hogy az elkalandozó nézők kemény kontrol alatt legyenek.

 

Andrew

 

2019. április 28.