Get Adobe Flash player

Raliversenyek biztonsága

 

Biztonság a rali világbajnokság versenyein


A rali világbajnokság szakaszai elérhetik az ötven kilométeres hosszúságot is – az utak mentén sportbírók és rajongók –, így a versenyzők és nézők biztonsága kiemelt fontosságú. Nem meglepetés, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség ezt tudván hatalmas erőfeszítéseket tesz, hogy a versenyek a lehető legbiztonságosabban legyenek megrendezve és más sorozatok is készek legyenek ezt követni.

A nézők kezelése, az orvosi háttérszolgáltatás, a nyomonkövető rendszer is áttekintésre és fejlesztésre került minden, a rali világbajnokság versenynaptárában található versennyel kapcsolatban, beleértve a hétvégén tartott Finn Rally-t is. Ez a rali világbajnokság futamainak távolságai és helyszínei miatt egy hatalmas vállalás a zárt versenypályákhoz képest, ahogyan azt az FIA rali bizottságának igazgatója, Jarmo Mahonen elmondta az FIA AUTO című magazinjában.

„A rali világbajnokság futamai olyan biztonságosak, mint amennyire arra lehetőség van, de az elmúlt év nagyon sötét volt Európában a sok baleset miatt” – nyilatkozta Mahonen az AUTO-nak. „Ez azt jelenti, hogy nagyon sokat kell még tenni. Más versenyek nagyon sokat tanulhatnak a rali világbajnokságtól, mint a sportág koronájától. Készül egy biztonsági terv, amit a versenyeknek be kell tartaniuk. Új biztonsági előírásokat vezettünk be a többi bajnokság számára. Jelen pillanatban ezek ajánlások még, de a jövőben kötelező érvényűek lesznek.”

A rali világbajnokság futamai csak abban az esetben kerülhetnek megrendezésre, ha a sport, a biztonsági és az orvosi megbízottja jóváhagyták a biztonsági tervet. Ez egy átfogó dokumentum, az FIA felé három hónappal a verseny előtt be kell mutatni, ami mindent körvonalaz, kezdve onnan, hogy a nézők hol tartózkodhatnak, addig, hogy az orvosi helikopter hol szállhat le.

„Természetesen módosíttathatjuk az eljárásokat, melyeket a futamoknak követniük kell – mondja Mahonen –, azért vagyunk, hogy segítsünk, legyen szó arról, hogy biztonsági szemináriumokat szervezünk, vagy magunk is ellenőrzéseket hajtunk végre, mint például vizsgáljuk a helyi kórházak felkészültségét. De ez a helyszínen lévő emberektől függ, a versenyszervezőktől, hogy mindezt biztosítsák. Ők maguk a felelősek a rali, különösen a nézők biztonságáért.”

A futam idején a versenyigazgató munkáját egy komplett csapat segíti, aminek tagja Dr. Jean Duby orvosi és Jacek Bartos biztonsági megbízott, akik Jacques Berger biztonsági vezető felügyelete alatt dolgoznak. Addig nem rajtolhat el egy szakasz sem, amíg az orvosi megbízott nem végzett az ellenőrzéssel, ennek megfelelően Dr. Duby végigmegy minden szakaszon és ellenőrzi, hogy minden orvosi eszköz a helyén van-e. Bármely hiányosság esetén értesíti a biztonsági megbízottat, aki kapcsolatba lép a versenyigazgatóval a szükséges intézkedések megtétele miatt.

„Az esetek többségében minden összhangban van a biztonsági tervvel, nagyon ritka az, amikor azt kérjük, hogy állítsák le a szakaszt” – árulja el Dr. Duby. „De ha jelentős probléma van, gondolkodás nélkül leállítjuk a dolgot.”

A nyomonkövető rendszerben történt az egyik legnagyobb biztonsági fejlesztés, minden egyes versenyautóból jelet küld egy eszköz egy, a jelet fogadó repülőgépnek, ami lehetővé teszi azt, hogy bármikor tudni lehessen az autó pontos helyzetét. Az SIT, a rali világbajnokság időmérő és nyomon követő rendszerének beszállítója modernizálta hardverét és fejleszti az autóban lévő elektronikus sárga zászlós rendszert is, ami értesíteni fogja a versenyzőket arról, ha a szakasz neutralizálására kerülne sor.

„Nagyon közel vagyunk ahhoz, hogy a sárga zászlós rendszer működjön” – mondta el Mahonen. „Ez nagy segítség lenne a pilótáknak. Jelenleg próbákat végzünk. Ebben az évben nem fog készen állni, de amint elkészül, ez lesz a biztonsági rendszerünk legújabb része.”

 

Andrew

 

2013. augusztus 10.