Get Adobe Flash player

Mexikói nem megfelelőség

Áttekintve a rali világbajnokság 2015-ös kiírásának sportszabályzatát a best-of-rallylive.com azt találta, hogy a Mexikó Rally több dologban sem felelt meg az előírásoknak.

A szabályzat 13. cikkelyét annak szelleme szerint olvasva kiderül, hogy a szervezők alkalmanként mennyire is szabadon értelmezik a szabályokat.

A kérdéses cikkely foglalkozik a világbajnokság fordulóinak jellemzőivel, a 13.1.1-es paragrafus például kimondja, hogy „egy verseny talajfelülete lehet vegyes, de két esti gyűjtő (minimum 45 perces szerviz) között ugyanolyannak kell lennie”. A mexikói viadal pénteki napján viszont ugyanannak a körnek a szakaszai között volt az aszfaltos leoni szuperspeciál is – a hatodik gyorsasági –, ami három laza talajú különpróbát követett.

Ugyanez a rész szól arról is, hogy egy adott szakasz felülete nem lehet vegyes, bár ezzel kapcsolatban felmentési kérelem igényelhető az FIA-nál. A Mexikó Rally második és tízedik gyorsaságijaként megrendezett szuperspeciál nyolcvan százalékban laza, húsz százalékban kemény felületen zajlott, utóbbi pedig nem csak egyszerűen összekötött két murvás részt.

A 13.1.2-es paragrafus arról szól, hogy „a szervizparkok vagy kerékcserére szolgáló zónák között a gyorsasági szakaszok nem tehetnek ki nyolcvan kilométernél nagyobb távolságot”. A szombati első kör 82,79 kilométer volt Mexikóban, a második pedig 86,02, utóbbi csaknem tíz százalékkal nagyobb kihívást jelentett a gumiknak, mint amit a szabályok lehetővé tesznek.

Ugyanez a paragrafus mondja ki azt is, hogy „egyik szakaszt vagy egy szakasz egyetlen részét sem lehet kettőnél többször teljesíteni egy versenyen, kivéve a szuperspeciálokat”. A közép-amerikai viadalon ugyanakkor az Ibarilla és a Guanajuatito, valamint az Otates és Guanajuatito szakaszok ugyanazokon a tíz kilométeres részeken is futottak, így az autók háromszor haladtak át mintegy húsz kilométernyi távon a hétvége folyamán.

Ami a versenyek programját illeti, azoknak a „versenyszerű része 2,5 napig tarthat” csak a 13.2.2-es paragrafus értelmében. A Mexikó Rally azonban csütörtök délután rajtolt el és vasárnap valamivel dél után értek célba a párosok, ami majdnem három napot jelent.

A 13.2.3-es paragrafus kimondja, hogy a verseny „egy ünnepélyes rajtceremóniával vagy egy szuperspeciállal csütörtökön kell, hogy kezdődjön”. Mexikóban ezen a napon rajtceremónia is zajlott, valamint két szuperspeciál is.

Végül a 13.3-as paragrafusban az szerepel, hogy Power Stage hosszának 10 és 15 kilométer közöttinek kell lennie. A Mexikó Rally esetében az El Brinco szakasz a versenykiírás szerint eredetileg 8,25 kilométer lett volna, de hogy megfeleljenek a szabályoknak, 12,55 kilométerre nyújtották ezt végül a szervezők egy másik gyorsasági kárára.

 

Andrew