Get Adobe Flash player

Hírek: WRC Promoter - Megosztó jövőkép

 

Megosztó jövőkép

A rali világbajnokság jövőjével kapcsoltban két hír is borzolta a kedélyeket a napokban. Az FIA tervezett versenynaptár bővítése és a promóter ötlete – miszerint a versenyeredményeket egy gyorsasági szakasz  páros csatája döntené el – kétségeket ébresztett a csapatokban és a közvéleményben egyaránt.

 

Kína visszatérhet

A legfrissebb hírek szerint Kína közel áll ahhoz, hogy 1999 után ismét futamot rendezhessen a rali világbajnokság keretein belül, még ha ez a csapatok tetszését nem is igazán nyeri el.

Michele Mouton, az FIA rali bizottságának menedzsere arra a kérdésre, hogy mik Kína versenynaptárba történő visszatérésének esélyei, így válaszolt: „Dolgozunk a következő szezonon.”

A Citroen csapatvezetője, Yves Matton azt mondja, Kína és a többi BRICS ország (Brazília, Oroszország, India és Dél-Afrika) vonzóak ugyan a rali világbajnokság számára, ugyanakkor értéket kell képviselniük.

„Három napba telik, hogy a kamionjaink eljussanak ide, ez nagyon drága dolog lesz” – állítja Matton. „Nem szándékunk, hogy mindenképpen odamenjünk, és a semmi közepén költsük el a pénzünket. Ha egy kis városban mennénk, rendben lenne, feltéve ha megfelelő lenne a promóciója. De egy nagyváros jobb megoldást nyújtana.”

Jost Capito a Volkswagen részéről a következőket tette hozzá: „Ha Kínát és más helyszíneket akarunk, biztosítani kell azt, hogy megüssék a rali világbajnokság standardjét. Én nem látom ezt. Bármim áron nem kellene Kínába mennünk. Ha egy rali nincs a világbajnokság szintjén, ne menjünk oda.

Nem olyan rossz a mostani versenynaptár. Az igaz, hogy több Európán kívüli eseményre lenne szükségünk, de a megfelelő szintet és minőséget kell képviselnie mindegyiknek, különben lehúzná a teljes világbajnokságot. Ha egy új országba megyünk, ami alacsony szinten van, az leértékeli a teljes világbajnokságot. Az emberek ezt észrevennék és feltennék a kérdést, ’ez mindenütt ilyen rossz’?”

Michele Mouton szerint a bizottság nem engedheti meg, hogy gyenge minőségű versenyeket szerepeltessen a kalendárban. „Ha beteszünk egy eseményt a versenynaptárba, az azért van, mert úgy gondoljuk, infrastrukturális szempontból rendelkezik mindennel, különben nem lenne értelme a dolognak.”

 

Revolúció a rali világbajnokság futamainak lebonyolításában

„Ha látjuk annak értelmét, hogy élő közvetítések legyenek, a következő kérdés, hogy milyen feltételek mellett van ennek értelme. Egy raliversenyről élő közvetítést csinálni többe kerül, mint egy asztalitenisz meccsről, ennek megfelelően mindannyiunk érdeke, hogy biztosak legyünk abban, a befektetésünk megtérül. El kell érnünk az embereket, megtalálni a műsorsugárzókat, hogy hajlandók legyenek átvenni a termékünket. Annak viszont értelme kell, hogy legyen. Az élő közvetítésnek fontosnak kell lennie a szurkolók, a pilóták és a műsorszolgáltató számára is. A következő kérdés, mitől lesz ez fontos? A világbajnoki pontozás lehet az eltérő formátum. Hogy ez a formátum hogyan működjön, ez a házi feladatunk. Az alaptoktól vizsgáljuk felül a dolgot, mert felül kell vizsgálnunk, máskülönben nehéz lesz jelentős eseménnyé tenni. Ugyanakkor úgy érezzük, ha nem csinálunk semmit, az lenne a legrosszabb dolog.”

Fentiek Oliver Cieslától, a rali világbajnokság új promóterének, a Sportsman Media Group egyik emberétől származnak.

A gondolatok mögött az az ötlet húzódik, hogy a végső értékelés az utolsó szakaszon dőljön el, amivel az élő televíziós közvetítést izgalmasabbá, ennek megfelelően vonzóbbá tennék. Az abszolút értékelés első tíz helyezettje a Power Stage-en páros csatákat vívna, a tízedik és kilencedik helyen álló párosok a kilencedik, a nyolcadik és hetedik a hetedik helyért, majd a sort folytatva az első kettő a győzelemért csatázna.

Michele Mouton, a rali világbajnokság menedzsere azt állítja, az ügyben nincs még döntés, több opció is terítéken van.

A csapatok különböző véleményen vannak az ötlettel kapcsoltban. Jost Capito, a Volkswagen Motorsport első embere támogatja a dolgot, azt mondja, nagyobb nyilvánosságot adna ez a világbajnokságnak. „Gondoljunk bele, milyen izgalmas lenne a ralik vége, amikor egy srác kiugrik az autóból, miután egy valódi, utolsó szakaszos szétlövésben szerezte meg a győzelmet. Ez egy nagyszerű sztori lenne.

Arra, hogy ez működjön, az egyetlen út, ha ezek a pilóták világsztárokká válnak, nekünk pedig valamit tennünk kell, hogy azzá tegyük őket. Ami ehhez szükséges, hogy show-t csináljunk.

Volt egy beszélgetésem Marcus Grönholmmal, néhány évvel ezelőtt hasonló ötletet vitattunk meg. Marcus azt mondta: ’Ó, ha ez lesz, én nem versenyzek többé!’ Erre azt válaszoltam: ’OK, rendben. Te mész, én pedig hozok egy olyan pilótát, aki olcsóbb, de ugyanúgy győzni akar. Mindig lesz olyan pilóta, aki győzni akar. Hazamehetsz, megveheted a használt autót, fizethetsz az üzemanyagért és az alkatrészekért, jól érezheted magad Finnországban, de senki sem fog rád emlékezni három hónap múlva. Lesznek fiatalok, akik szeretni fogják ezt a formátumot, világbajnokok lesznek, többet keresnek majd, mint most te, mivel igazi sztárokká válnak.’”

A jelenlegi pilóták viszont nem lelkesednek az ötletért, hogy egy háromnapos verseny után, legközelebbi riválisukhoz képest nagy előnyük birtokában az utolsó szakaszon veszítsék el a helyezésüket. A citroenes Mikko Hirvonen így nyilatkozott: „Ez elég hülyén hangzik. Mi értelme van három napig versenyezni, ha az utolsó szakasz dönt az eredményről? Ha megnézzük a tavalyi évet, sok versenyen Seb és én voltunk az elsők és másodikak. Mi értelme van úgy költeni a pénzt, hogy az utolsó szakasz dönti el a ralit?”

Hirvonen csapatfőnöke, Yves Matton a következőképpen reagált: „Egyetértek azzal, hogy a vasárnapokkal, a ralik utolsó napjával kell valamit kezdenünk. De sok más ötlet lehet, amivel nem változtatnánk meg a ralisport alapvető filozófiáját. A legjobb ötlet talán az lenne, ha megtartanánk a Power Stage-et, de a verseny összetett értékeléséből kivennénk azt. Ha egy versenyző nem fél attól, hogy elveszti a helyezését, amiért három napon át küzdött, a határon fog autózni a Power Stage-en.”

A szakértők véleménye is megoszlik. Van, aki azt mondja, valamit tenni kell, hogy a ralisport eladható legyen, míg mások azt állítják, nehogy egy újszülött – gondolván is a frissen kinevezett promóterre – mondja meg, mitől is lesz jó a sportág. Utóbbiak arra hivatkoznak, a promóternek az lenne a feladata, hogy tudja, hogyan kell eladni a televíziós közvetítéseket és hogy milyen a közvetítők piaca. Ők azt vélik felfedezni a sorok között, hogy az idény elején kinevezett promóter unalmasnak és éppen emiatt eladhatatlannak tartja a rali világbajnokságot a televíziós műsorszolgáltatók felé.

Van, aki ironikusan megjegyezte, egyetlen Power Stage-et kellene rendezni a monte-carlói kikötőben, ami az egész szezonról döntene, ott és akkor. Egyszerű lenne és olcsó. És persze tökéletesen alkalmas egy TV közvetítésre…

Az tény, hogy az új promóter az ígéretek ellenére eddig semmi újat, mondhatni a távolból azt is, semmit nem hozott a rali világbajnokság konyhájára. Nem csak kis hazánkban, de nyugat-európai országokban sem elérhetőek az összefoglalók, esetleg csak a fizetős csatornákon. Az élő közvetítésekről ne is beszéljünk… Valószínű, nem ez az, amire a Volkswagen számított – bár ők pénztárcát nem kímélve teszik a dolgukat média oldalról is – és amiben a Hyundai reménykedik. Ki tudja, lehet-e köze ennek a Ford gyár kivonulásához, és hogy a Citroennél milyen döntés születik az év végén a folytatásról!

Nagy kérdőjel, hogy a Sportsman Media Group tudta-e, milyen fába vágja a fejszéjét, amikor pályázott a promóteri feladatra? Tisztában volt-e a lehetőségekkel, az igényekkel, a feladatokkal? Úgy tűnik, nem…

Meg kell jegyezni, az FIA sem lehet nyugodt, ők legalább ennyire ludasak a kialakult helyzetért, hiszen ők hozták meg a végső döntést a pályázatok elbírálásakor. Úgy néz ki, nincsenek a helyzet magaslatán. Két másik, a Nemzetközi Automobil Szövetséghez kapcsolódó ügy jut hirtelen az ember eszébe. Az eddig jól teljesítő beszállítókat leváltották, a rali világbajnokságon az időmérő és nyomonkövető rendszert biztosítja új cég, a Forma-1-ben pedig a központi telemetriát üzemelteti másik szolgáltató az idei szezonban. Egyik rendszer sem működik rendesen öt futam után, szemben az előző időszakkal.

A 2014-es versenynaptárról a WRC bizottság május 24-i ülésén születhet döntés, amit egy hónappal később a Motorsport Világtanács hagy jóvá. Ugyanezen a genfi ülésen tárgyalják a promóter Power Stage-re vonatkozó tervét is.

 

Andrew

 

2013. május 15.