Get Adobe Flash player

Argentin Rally 2015 - 1. nap

Az Argentin Rally 1. napja

 

Az Argentin Rally hivatalosan csütörtökön este vette kezdetét egy szuperspeciállal Merlóban, 237 kilométerre a verseny központjától. Az eredeti tervek szerint a szakaszt követően teherautókkal szállították volna vissza Villa Carlos Pazba a versenygépeket, a legénységek pedig helikopterekkel jutottak volna el a bázisra, mindez azonban törlésre került, így „lábon” kellett megtenni mindenkinek az előírt távot. A szakaszt Sebastien Ogier nyerte, a második helyen Kris Meeke és Andreas Mikkelsen végzett holtversenyben.

A viadal első napján mindössze öt gyorsasági szakasz várt a mezőnyre, ezek során viszont több mint százötven kilométert kellett a versenyautóknak megtenni. Rögtön egy ötvenkét kilométeres különpróbával kezdtek a párosok, amit egy húsz kilométeres követett. Ez a kör délután megismétlődött, este pedig egy újabb szuperspeciál várt az indulókra.

Ahogyan a pályabejárás után megjósolták azt a versenyzők, nem mindennapi körülmények fogadták őket, az első különpróba nem csak hosszú, de rettenetes állapotú is volt. Az első áldozatra nem is kellett sokat várni, Sebastien Ogier nem sokkal a cél előtt állt félre üzemanyagellátási problémák miatt. A gyorsaságit megnyerő Kris Meeke kézifék nélkül autózta végig a távot, Dani Sordónak pedig a kormányszervója dobta be a törülközőt. A spanyol így is második idővel ért célba, citroenes vetélytársa tempóját azonban jól mutatja a fél perces időkülönbség. A szakaszt harmadikként teljesítő Jari-Matti Latvala mögött Mads Ostberg ért célba, aki egy, a monte-carlóihoz hasonló motorgond miatt volt kénytelen egy rövid időre megállni.

A következő szakasz is hasonló izgalmakat tartogatott. Itt Meeke-t érte utol a balszerencse, defektet kapott, de az összetettbeli vezetést így is meg tudta tartani. A szakaszt nyerő Latvala feljött a második helyre, Ostberg pedig a harmadikra, akiket az M-Sport két pilótája, Ott Tanak és Elfyn Evans követett. Sordo a szervóhiba miatt visszacsúszott az ötödik pozícióba.

Jelentős lemaradással érkezett a szervizparkba több páros is. Thierry Neuville egy bukkanó után kissé lecsúszott az útról és defektesre vágta Hyundai-a bal hátsó kerekét, amit a szakaszon kénytelen volt kicserélni. Emiatt előbb feltartotta Elfyn Evans-ot, a következő szakaszon viszont ő érte utol Andreas Mikkelsent, akihez hátulról bekopogtatott, hogy előzni tudjon. Mikkelsen bemutatott egy megforgást, majd ugyancsak kereket kellett cserélnie az első szakaszon. A másodikon aztán kiszakadt az egyik első rugóstagja is, így jelentős időveszteséggel ért csak célba. A norvég a szervizparkig eljutott, az azt követő szakasz rajtjában azonban már nem jelent meg a csődöt jelentő kormányszervó miatt.

Hayden Paddonnál, akinek más a shakedown-on is akadtak gondjai, is csőstől jött a baj. Eltörött a váltótartó bakja, amitől elfolyt az i20 WRC váltóolaja, nagy ütést kapott az egyik féltengely, majd megsérült a kipufogócsonk is, így az új-zélandi hiába ért be a szervizbe, onnan nem tudott kijönni. A kipufogócsonk cseréjéhez ugyanis ki kellett szerelni az erőforrást.

Délután Meeke megnyerte mindkét hagyományos szakaszt, amivel jelentős előnyt épített ki, több mint egy perccel vezeti a versenyt a nap végén. Latvala támadást indított az észak-ír ellen, de a hosszú szakasz végén elfogyott a fékje, majd megrepedt a Polo WRC váltóháza, ami miatt elment az első kerekek hajtása. A finn így nemhogy felzárkózni nem tudott, de visszacsúszott a harmadik helyre. A Citroen Racing másik versenyzője, Ostberg lépett fel a dobogó második fokára, bizonyítva a DS 3 WRC strapabíróságát.

A negyedik pozícióban az utolsó szakaszt, a hat kilométeres közönségcsalogatót megnyerő Dani Sordo állhatott be a parc fermébe. A spanyolt az ezúttal is kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó Elfyn Evans, valamint a törött hátsó stabilizátorral autózó Martin Prokop követi. A délutáni kör áldozata Ott Tanak lett, az M-Sport pilótája egy vízátfolyásban eltalált egy követ, ami kiszakította a Ford bal első futóművét.

A WRC 2-es mezőnyt is megtizedelték a körülmények. A kategóriát az abszolút értékelés kilencedik helyén álló Abdulaziz Al-Kuwari vezeti Ford Fiesta RRC-jével, őt egy ugyanilyen autóval Yuriy Protasov követ. Az ukrán megnyerte a nap összes hagyományos szakaszát, ugyanakkor a harmadik szakaszról jobb hátsó kerék és kerékagy nélkül érkezett ki, amit a gyorsasági legvégén hagyott el. A pilóta ezért visszafutott a céltól, rögzítették is valahogy a kereket és beértek a szervizparkba, de késtek. Protasovék a 3 perc 10 másodperces büntetés miatt két perces hátránnyal várhatják a folytatást. A harmadik és negyedik helyen a Diego Dominguez és a Jari Ketomaa által irányított R5-ös Fiesták következnek. A finn pilótát előbb egy defekt, majd fékproblémák hátráltatták, így több mint öt perc hátrányban van az éllovashoz képest. A WRC 2-es értékelésbe ezúttal nem nevezett a Citroen pártfogoltja, Stephane Lefebvre, de tapasztaltszerzés miatt ott van a dél-amerikai versenyen. A DS3 R5-öt hajtó francia negyedik az RC2-es mezőnyben, lemaradása több mint három perc Al-Kuwarihoz képest.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC 1h 44m 47.8s
2. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 8.4s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +1m 23.5s
4. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 54.2s
5. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 59.7s
6. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +3m 27.4s
7. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +5m 6.2s
8. Khalid Al Qassimi Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +6m 1.8s
9. Abdulaziz Al-Kuwari Ford Fiesta RRC +6m 46.3s
10. Yuriy Protasov Ford Fiesta RRC +8m 43.3s

 

Andrew

 

2015. április 25.