Get Adobe Flash player

Argentin Rally 2015

„Az Argentin Rally mindig is egy nehéz verseny, az utak nagyon durvák lehetnek, a tengerszint feletti magasságot is figyelembe kell venni, a szakaszok pedig általában nagyon hosszúak” – foglalta össze a rali világbajnokság dél-amerikai fordulójának legfőbb ismérveit a Hyundai Motorsport vezetője, Michel Nandan.

A Villa Carlos Paz központtal megrendezésre kerülő argentin viadal az eddigi három idei futam után ismét új kihívásokat tartogat. A párosoknak a lelkes rajongókkal övezett szakaszokon nem mindennapi hangulatban, barbecue illatban látványos vízátfolyásokon, holdbéli tájakon átvágtatva kell megbirkózniuk egymással, de nem ritkák a homokos utak sem, melyek a második körre igencsak nyomvályússá válhatnak. A pályák szűkek, nem teszik lehetővé, hogy az autók sokat csúszkáljanak, máskülönben biztos, hogy fennakadnak egy útszéli kövön. Emiatt pontosan, hiba nélkül kell vezetni. A gyorsasági szakaszok teljesítését a déli félteke változatos őszi időjárása nehezítheti meg, olykor köd is lehet, ráadásul az elmúlt időszakban tapasztalt felhőszakadások nagy károkat okoztak az utakon. A verseny szervezői éppen emiatt az érintett területeken lakók megsegítésére akciókat is szerveztek.

A verseny útvonalában a korábbiakhoz képest jelentősen változtatásokat eszközöltek. A gyorsasági szakaszok jellege napról napra változik, a program mindössze tizenkét gyorsasági szakaszt tartalmaz, köztük kettő szuperspeciált. A másik véglet a két hosszú különpróba, mindkettőt kétszer kell teljesítenie a mezőnynek. A verseny össztávja meghaladja az 1600 kilométert, ennek mindössze 21 százaléka, 345 kilométer lett volna a tervek szerint mért szakasz. Ez azonban módosult, hiszen az egyik hosszú gyorsaságit le kellett rövidíteni, így 315 versenykilométer vár a mezőnyre.

„A bajnokság murvás versenyeinek legtöbbje egyedi a maga módján, az olyan versenyek, mint a portugál, a szardíniai vagy a finn” – magyarázta Didier Clement, a Citroen Racing mérnöke. „Argentínával kapcsolatban a különleges dolog, hogy három különféle talajfelületen zajlik, ami azt jelenti, hogy eltérő beállítás kell mindegyikre. Nem csak a hasmagasságról beszélek. Itt tényleg adaptálnod kell a felfüggesztést és a motorprogramozást minden napra.” Ezt a körülményt pedig az teszi még nehezebbé, hogy tengerentúli versenyként a hivatalos világbajnoki csapatok nem tesztelhetnek a helyszínen, a felkészülést általában Szardínián ejtik meg az alakulatok.

Egy hosszabb szünetet követően kerül sor a 2015-ös sorozat negyedik versenyére, nem kevesebb, mint hét hét van a Mexikó Rally és az argentin viadal között. A versenyzők általában kihasználták ezt és kikapcsolódással töltötték az idejüket, de természetesen teszteltek is, a Michelin például már az új, augusztusban bevetésre kerülő aszfaltgumijait próbáltatta a Citroen Racinggel, a Hyundai Motorsporttal és a Volkswagen Motorsporttal.

A világbajnoki címvédő különítmény versenyzői közül Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen utazással kapcsolódtak ki a szünet során, miközben előbbi betöltötte harmincadik életévét is. Sebastien Ogier síeléssel töltötte idejét, majd Spanyolországban tesztelte a Volkswagen Polo WRC-t. Mikkelsen Lausitz-ban tett ugyanígy. A Volkswagen Argentínába a Svédországban használt autóit küldte.

A citroenesek is szorgalmasan teszteltek, az ő figyelmük megoszlott ennek a futamnak a felkészülésén és a Portugáliában bemutatásra kerülő újdonságok próbálgatásán. A francia alakulat is a Svéd Rally-n használt DS 3 WRC-kkel érkezett meg Dél-Amerikába.

A Hyundai Motorsportnál a szünet folyamán kiderült, hogy a jelenlegi i20 WRC fog futni a teljes szezon során, az új autó, ami az újgenerációs i20 ötajtós változatából, nem pedig a coupé verzióból fog készülni, 2016-ban mutatkozhat csak be. A dél-koreaiak autói megbízhatatlannak bizonyultak tavaly Argentínában, azóta azonban sokat fejlődtek ezen a téren is, ráadásul most először a kormányváltó is bevetésre kerül, ami hidraulikus működtetésű az ő esetükben. Az egység alapos teszteléseken esett át Spanyolországban, az Thierry Neuville és Dani Sordo autójába kerül be. Hayden Paddon egyelőre a hagyományos váltókarral kell, hogy beérje. A teszteken mindhárom pilóta lehetőséget kapott, Paddon mellé azonban Kevin Abbring navigátora, Sebastian Marshall ült be, mivel John Kennard a szüreti időszak miatt Új-Zélandon volt ez idő alatt. Sordo és Paddon a Mexikóban használt i20 WRC-jükkel állnak rajthoz, Neuville-nek azonban új kocsi készült, ami a 10-es karosszériaszámot viseli.

Az M-Sport leginkább a teljesen átdolgozott, a Portugál Rally-n bemutatásra kerülő Fiesta WRC-vel foglalatoskodott. Elfyn Evans ugyanakkor beült a csapat új R2-es kocsijába is, a North Wales Rally-n ő tette meg az első versenykilométereket a Fiesta R2-vel. Az M-Sport az idén megszokott Fiesta WRC-ket biztosítja két versenyzőjének, Ott Tanak autója, a Mexikó Rally-n több mint kilenc órát a víz alatt töltő TiTanak teljes átépítésén esett át.

Míg Európa a nyár felé tart, az Egyenlítőtől délre őszi, téli jegyeket mutat az időjárás. Nagy a valószínűsége az esőnek, így a gumiabroncsoknak az útfelszín változatos kondícióival kell megbirkózniuk. A gumiválasztás ennek megfelelően döntő faktor.  „Az utóbbi években az Argentin Rally hangsúlya a hosszú szakaszokon és a kitartáson volt, aminek világos, hogy nagy hatása van a gumikopásra” – mondta el Matteo Braga, a Pirelli vezető mérnöke. „A fő gumi ugyanakkor a lágy keverék Argentínára a puha útfelület és a hűvösebb időjárás miatt. Emiatt Argentínában a legjobb gumihasználathoz a kulcs sokkal inkább, mint valaha is, a megfelelő egyensúly a sebesség és a tartósság között. A szakaszok köreinek végére fontos, hogy minden hasznos életet kivegyenek a gumikból, de nem lépjék túl a határt, ezt megtalálni viszont egy kemény kompromisszum minden pilóta számára.”

 

Andrew

 

2015. április 23.