Get Adobe Flash player

A halál árnyékában

1985. július 31-én Ari Vatanen rémületes balesetet élt át az Argentin Rally-n, mely nem egészen három hónappal azt követően következett be, hogy Korzikán felborult.

A finn pilóta Argentínában történt balesete a futam második gyorsaságiján, a Las Bajadas-Villa del Dique szakaszon történt. Vatanen Peugeot 205 T16-osa harmadikként futott a pályán, a pilóta egy gyors egyenesben nagy sebességnél elvesztette uralmát az autó felett egy gödör miatt. A kocsi elhagyta az utat, a vezető oldalán becsapódott, majd háromszor fordult át a tetején, miközben darabjaira szakadt. Ari súlyosan sérült, de navigátora, Terry Harryman sem úszta meg sérülések nélkül, igaz, neki nem esett komolyabb baja.

A Peugeot helikopterét, mely az elsőként rajtoló Timo Salonent követte, visszahívták az esethez, hogy segítséget nyújtson. Vatanent több töréssel szállították kórházba, eltörött a nyakcsigolyája, nyolc bordája, a térde és a bokája is. Nyolcórás műtétet hajtottak végre rajta, három vérátömlesztést kapott, végül szerencsésen túlélte az esetet.

Felépülése azonban nem volt egyszerű, a vérátömlesztések után meg volt győződve arról, hogy megfertőződött AIDS-szel, így hosszú időn keresztül a depresszióval is küzdött. Egy évbe tellett, míg túl tudta tenni magát az eseten, amiben segítségére volt az is, hogy kilátogatott az 1000 Tó Rally-ra, de szerepet játszott az is, hogy Jean Todt, a Peugeot csapatfőnöke visszavárta az alakulathoz, aminek köszönhetően a finn a Sanremo Rallye-n előfutóként rajthoz is állt.

1987-ben, másfél évvel a hatalmas balesetét követően Vatanen részt vett a Párizs-Dakar Rally-n, ami fordulóponttá vált az életében, hiszen a 205 T16 Grand Raid verziójának kormánya mögött megnyerte a világ legpatinásabb tereprali versenyét.

Néhány hónappal később visszatért a rali világbajnokságra is, a Safari Rally-n egy Subaru RX Turbóval indult, az 1000 Tó Rally-n pedig egy Ford Sierra Cosworth-ot hajtott. Ez volt utolsó versenye Harryman-nel.

Pályafutása hátralévő részében rajthoz állt tereprali viadalokon – a Dakart 1989-ben, ’90-ben és ’91-ben is megnyerte –, 1988-ban győzedelmeskedett a Pikes Peak hegyiversenyen és részt vett rali világbajnoki futamokon is, utóbbiakon azonban futamgyőzelmeket nem tudott már felmutatni az 1981-es szezon világbajnoka.

 

Andrew