Get Adobe Flash player

Az Argentin Rally sztorija, Wilson dühe

Vetélytársaihoz képest nagyszerű tempót mutatva kényelmes előnyt épített ki a WRC 2-es kategóriában Yuriy Protasov a 2015-ös Argentin Rally első napjának közepére. Az ukrán megnyerte a viadal első két szakaszát, a harmadikat követően azonban úgy tűnt, hogy a győzelembe vetett álmai szertefoszlanak, miután a gyorsasági végén nekicsúszott a partoldalnak és egy kerékkel kevesebbel fejezte be a különpróbát, mint amennyivel elkezdte.

Hihetetlen módon azonban még így is a kategória legjobb idejét futották a gyorsaságin navigátorával, Pavlo Cherepinnel, 9,5 másodpercet adva a többieknek. A páros hősies küzdelme azonban nem ért véget az elhagyott kerék miatt, sőt, ekkor kezdődött el igazán. A pilóta ötszáz métert futva visszament a szakaszra, begyűjtötte az elhagyott kereket és futóművet, majd nekiálltak visszaszerelni azt a Ford Fiesta RRC-re. Az átmeneti javítást követően a páros be tudott menni a szervizparkba, ahol az M-Sport szerelői a tőlük megszokott módon megtettek mindent, amit tudtak, és újjáépítették a kocsit. Kicserélték a hátsó differenciálművet, a teljes jobb hátsó felfüggesztést, beleértve a rugóstagot, annak felső csatlakozását, a lengőkart és a kerékagyat, valamint a féknyerget is.

Protasovék az újjávarázsolt kocsival folytatni tudták, ugyanazzal a tempóval autóztak délután is, mint délelőtt, és megnyerték a két következő szakaszt is. Mivel azonban az etapon történt javítások miatt késtek a szervizparkból, 3 perc 10 másodperc büntetést kaptak, amivel a nap végén a WRC 2 második helyén zártak, két perc lemaradással az éllovashoz képest.

A pilóta ekkor úgy gondolta, hogy jó esélye van a további két nap során visszaszerezni az első helyet, másnap reggel azonban kiderült, hogy erre nem lesz lehetősége. A versenyfelügyelők ugyanis további tizenöt perces büntetéssel sújtották, mivel három keréken autózott a közúti szakaszon. Erre akkor került sor, amikor a harmadik szakaszt követően egy biztonságos helyet keresett a javítások eszközlésére. Összesen másfél kilométert tett meg csak így, ráadásul egy olyan helyen, ami a nézői gépjárműforgalom elöl le volt zárva, a rajongók csak gyalogosan közlekedhettek errefelé. A versenybíróság azonban ezeket a körülményeket nem vette figyelembe, csupán azt a szabályt, hogy a versenyautónak négy forgó kerékkel kell részt vennie a forgalomban, így a büntetés kiszabása mellett döntött.

 

Malcolm Wilson nem érti a döntéseket

A Protasovnak a versenyautót biztosító M-Sport vezetője, Malcolm Wilson kiábrándultnak nevezte magát a verseny első napjának történései miatt. Wilsont nem csak a WRC 2-es párosának esete, hanem az M-Sport World Rally Team pilótájával, Elfyn Evans-szal történtek is feldühítették. Evans Ford Fiesta WRC-jét az Argentin Rally második szakaszán Thierry Neuville Hyundai-a tartotta fel mintegy kilenc kilométeren keresztül, miután a belga kereket volt kénytelen cserélni autóján. Az M-Sport időjóváírást kért Evans számára, a versenyfelügyelők azonban nem korrigálták a wales-i szakaszeredményét.

„Azt hittem, megpróbáljuk az embereket ösztökélni, hogy jöjjenek és vegyenek részt ebben a bajnokságban. Nem értem ezt. Értem a szabályokat, de kevesebb, mint 15 kilométer/órás sebességgel mentek ezek a srácok az autóval, hogy találjanak valami helyet ahhoz, hogy biztonságosan dolgozhassanak a kocsin, egy sík területet kerestek csak” – mondta el Wilson Protasov esetével kapcsolatban. „Yuriy erőfeszítéséről beszéltek a versenyen, ez volt a verseny sztorija, és ez a köszönet, amit kaptak. Figyelemre méltó, amit tett, hogy megjavította az autót. Úgy vélem, elég nagy árat fizetett azzal a büntetéssel, hogy késett a szervizből, amikor javította az autóját. Meg kell mondanom, emiatt, illetve azzal, ahogyan Elfynt kezelték, nagyon kiábrándult vagyok. Néha nem értem a dolgokat.”

Protasov kettő kivételével az összes szakaszt megnyerte a WRC 2-ben, de az összesen tizennyolc percnyi büntetés miatt csupán a negyedik helyen tudott végezni a kategóriában. Az értékelés győzetéséhez képest így csak valamivel több, mint tizenhárom perc hátránnyal ért célba, tehát kimagaslott a tempója a WRC 2-ben.

Evans teljesítményét ugyanakkor nem igazán befolyásolta a vele történt eset, a vetélytársaik balszerencséjének is köszönhetően végül a harmadik pozícióban ért célba, megszerezve élete első világbajnoki dobogós helyezését.

 

Andrew